System of Working on Professionally Oriented Vocabulary with Military School Cadets in Russian as Foreign Language Classes
Abstract
The study aims to develop a new system of exercises for introducing professionally oriented vocabulary, which would allow engaging students and increasing their motivation in learning Russian. The article examines peculiarities of working with professionally oriented vocabulary during a preparatory course basing on study guides developed by the Russian Language Department of the Military University. The advantage of these study guides lies in using various tasks including video clips, audio clips and texts, which increases objectivity of assessment and quality of the educational material acquisition. The study is novel in that it introduces an exercise system, whose employment has increased the number of good and excellent marks by 35%. As a result of the study, it is possible, due to the use of the competency-based approach and the practice-oriented principle in teaching Russian as a foreign language, to help students develop subject, language and communicative competences, which they will require while learning the language at the university, and to improve academic performance by 35%.
References
- Антипова И. А. Введение в научный стиль речи: тактика сухопутных войск: электронное учебное пособие. М.: Военный университет, 2018. 142 c.
- Антипова И. А. Введение в язык специальности: экономическая безопасность: электронное учебное пособие. М.: Военный университет, 2017. 73 с.
- Асылбекова Ж.-М. А. О преподавании дисциплины «Профессионально-ориентированный иностранный язык» для студентов-историков [Электронный ресурс]. URL: https://articlekz.com/article/11149 (дата обращения: 13.05.2020).
- Дмитренко Т. А. Профессионально-ориентированные технологии обучения иностранным языкам. М.: МПГУ, 2009. 327 с.
- Красильникова Е. В. Обучение научному стилю речи в практике преподавания русского языка как иностранного [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obuchenie-nauchnomu-stilyu-rechi-v-praktike-prepodavaniya-russkogo-yazyka-kak-inostrannogo (дата обращения: 18.04.2020).
- Кучерявая Т. Л. Проблемы профессионально-ориентированного обучения иностранному языку студентов неязыковых специальностей [Электронный ресурс]. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/21/1783/ (дата обращения: 13.05.2020).
- Пухаева Л. С., Ольхова Л. Н. Русский язык в мире экономики. СПб.: Златоуст, 2002. 116 с.
- Солодовникова Е. Н., Пучков Н. П. К вопросу повышения достоверности результатов в педагогических экспериментах [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-povysheniya-dostovernosti-rezultatov-pedagogicheskih-eksperimentov/viewer (дата обращения: 17.04.2020).
- Солянкина Л. Е. Теоретико-методологическое обоснование практико-ориентированного принципа подготовки бакалавра [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskoe-obosnovanie-praktiko-orientirovannogo-printsipa-podgotovki-bakalavra (дата обращения: 17.04.2020).
- Токарева Т. Е. Русский язык. Научно-методическая школа кафедры русского языка. Текстоцентрическая парадигма обучения русскому языку разных категорий военнослужащих. М.: ВУ, 2011. 27 с.
- Токарева Т. Е. Русский язык. Основы текстовой деятельности: система упражнений и заданий. М.: ВУ, 2000. 167 с.
- Чухлебова И. А. Обучение иностранных военнослужащих научному стилю речи русского языка: автореф. дисс. … к. пед. н. Елец, 2007. 24 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 13, 2020.
- Published: June 30, 2020.
Keywords
- курсанты военного вуза
- методика преподавания русского языка как иностранного
- профессионально ориентированная лексика
- система упражнений
- компетентностный подход
- практико-ориентированный принцип
- 2007. 24 с
- military school cadets
- methodology of teaching Russian as a foreign language
- professionally oriented vocabulary
- exercise system
- competency-based approach
- practice-oriented principle
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC