• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

On Potential of Using Game Technologies when Teaching Foreign Language to Military Students

Abstract

The article aims to reveal relevance of using game technologies in foreign language classes at military higher school. Relying on an analysis of domestic and foreign publications on the use of game technologies at different levels of education and in different training areas, the authors reveal the potential of using game technologies in educational process. Scientific originality of the paper lies in the fact that relying on the quantitative research results, the authors justify efficiency of lexical games based on relevant military terminology. The research findings are as follows: considering the data of the conducted experiment, the authors prove that game technologies can be efficiently used not only to form military students’ lexical competence but also to develop their moral and psychological qualities.

References

  1. Агуреева Н. В., Нечаева С. Н. Английский язык для курсантов высших военно-учебных заведений Сухопутных войск: электронное учебное пособие. М.: МВОКУ, 2017.
  2. Варенина Л. П. Геймификация в образовании // Историческая и социальная образовательная мысль. 2014. Т. 6. Ч. 2. С. 314-317.
  3. Капсаргина С. А., Оленцова Ю. А. Использование элементов геймификации на LMS Moodle по дисциплине «Иностранный язык» в неязыковом вузе (Using the elements of gamification on LMS MOODLE in the discipline of foreign language in a non-linguistic university) // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 237-240.
  4. Миронова В. Е. Использование игровой методики в целях повышения мотивации к обучению английскому языку студентов Института геологии и нефтегазового дела (на примере материала по курсу «Геология») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2010. № 1 (5). С. 179-182.
  5. О мерах по реализации отдельных положений статьи 81 Федерального закона от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» [Электронный ресурс]: Приказ Министра обороны РФ от 15.09.2014 № 670. URL: https://ppt.ru/docs/prikaz/minoborony/n-670-59522 (дата обращения: 08.04.2020).
  6. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Основы коммуникативной теории и технологии иноязычного образования: методическое пособие для преподавателей русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 2010. 568 с.
  7. Пахомова Т. Е. Геймификация как средство подготовки студентов педагогического колледжа к решению профессиональных задач // Учёные записки Забайкальского государственного университета. Серия «Профессиональное образование, теория и методика обучения». 2015. Вып. 6 (65). С. 31-39.
  8. Полесюк Р. С. Об эффективности использования игры при обучении иностранному языку // Вестник Кемеровского государственного университета. 2012. № 4 (52). С. 275-278.
  9. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. К.: Радяньска школа, 1974. 288 с.
  10. Brown K. M. The Use of Role Play in Teaching Corporate Finance // Journal of Financial Education. 1990. № 19. P. 37-43.
  11. Champagne D. W., Hines J. F. Role Play Simulation Activities as a Teaching Strategy - Suggestions for New Users // Educational Technology. 1971. Vol. 11. № 8. P. 58-61.
  12. Dawson I. ‘Not the White Tights Again!’: Role-play in History Teaching at Degree Level // Teaching History. 1989. № 57. Р. 7-13.
  13. Dent-Young J. Role-play in Language Teaching // RELC Journal. 1977. Vol. 8. № 8. Р. 61-68.
  14. Erlich R., Cronin-Jones L. HOOK, LINE AND SINKER: Using a global fisheries role-play activity to enhance students’ scientific discourse and argumentation skills // The Science Teacher. 2013. Vol. 80. № 5. Р. 57-61.
  15. Halapi M., Saunders D. Language Teaching through Role-play: A Hungarian View // Simulation and Gaming. 2002. Vol. 33. № 2. Р. 169-178.
  16. http://inter-olimp.mil.ru/folder/159962 (дата обращения: 10.12.2019).
  17. Lyon G. Reflecting on rights: Teaching pupils about pre-1832 British politics using a realistic role-play // Teaching History. 2001. № 103. Р. 28-31.
  18. Raz H. Role-play in foreign language learning // System. 1985. Vol. 13. Issue 3. Р. 225-229.
  19. Tippins D., Habib G., Pate E., Gray V., Dallas P. Science through Role Play // Science Scope. 1993. Vol. 16. № 6. Р. 32-35.

Author information

Ekaterina Nikolaevna Luchinina

Moscow Higher Combined Arms Command School

Mariya Grigor'evna Batalova

Moscow Higher Combined Arms Command School

About this article

Publication history

  • Received: April 24, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • обучение иностранным языкам
  • игровые технологии
  • лексические игры
  • высшее военное образование
  • формирование морально-психологических качеств
  • foreign language teaching
  • game technologies
  • lexical games
  • higher military education
  • developing moral and psychological qualities

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)