• Original research article
  • March 19, 2024
  • Open access

A linguodidactic model of discourse analysis

Abstract

The study aims to develop a scientifically substantiated, theoretically validated, and practically tested linguodidactic model of discourse analysis. The paper analyzes the evolution of the discourse direction in foreign language teaching, marked by stages such as focusing on the formation of the discourse component of communicative competence, developing a discourse-oriented approach to foreign language teaching, viewing discourse as an independent object of foreign language education and creating models of professionally oriented foreign language education based on discourse analysis. The main directions in the study of discourse were analyzed, with a focus on concepts that formed the methodological basis for developing the linguodidactic model of discourse analysis, specifically linguistic and constructionist approaches to discourse analysis. The scientific novelty of the study lies in proposing the linguodidactic model of discourse analysis aimed at professionally oriented foreign language education, based on the theoretical understanding of the fundamental principles of discourse theory. The work uncovered relevant concepts in linguodidactics related to discourse analysis, providing a basis for extrapolating them to issues in foreign language education. The linguodidactic significance of the sociolinguistic approach to discourse analysis was identified in terms of directing students’ attention to the nuances of verbal interactions among representatives of different organizations and public institutions. The importance of critical discourse analysis and discursive psychology in linguodidactics was also noted, with discourse being viewed as a form of social practice. The linguodidactic model of discourse analysis developed in the study includes a system of interconnected methodological techniques, facilitating a phased transition from analyzing and interpreting meanings encapsulated in verbal and nonverbal components of professionally oriented foreign language discourse to the actual production of discursive utterances.

References

  1. Гальскова Н. Д. Ещё раз о лингводидактике // Иностранные языки в школе. 2008. № 8.
  2. Горбунов А. Г. Дискурсивная иноязычная компетенция: онтологический подход // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2014. № 6 (147).
  3. Гураль С. К., Головко О. С., Петрова Г. И. Использование критического дискурс-анализа в преподавании иностранного языка в неязыковом вузе // Язык и культура. 2018. № 44.
  4. Дацюк В. В. Обучение студентов восточного факультета аргументативным стратегиям англоязычного делового дискурса: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2017.
  5. Дацюк В. В. Принципы дискурсно-ориентированного межкультурного подхода к преподаванию иностранных языков в языковых вузах // Перевод. Язык. Культура: мат. XI междунар. науч.-практ. конференции. СПб., 2020.
  6. Записных О. В. Особенности формирования иноязычной дискурсивной компетенции студентов языкового вуза // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 1 (74).
  7. Йоргенсен М. В., Филлипс Л. Дж. Дискурс-анализ: теория и метод / пер. с англ. Изд-е 2-е, испр. Харьков: Изд-во Гуманитар. центра, 2008.
  8. Карасик В. И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004.
  9. Кибрик А. А. Модус, жанр и другие параметры классификации дискурсов // Вопросы языкознания. 2009. № 2.
  10. Красных В. В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? М.: Гнозис, 2003.
  11. Куликова О. В. Обучение аргументативному дискурсу в контексте современных парадигм лингводидактики // Мир науки. 2018. № 6.
  12. Леонтович О. А. Метод дискурс-анализа // Дискурс-Пи. 2015. № 2 (19).
  13. Лущинская О. В. Дискурсный подход в обучении иноязычной письменной речи // Вестник Полоцкого государственного университета. 2004. № 8.
  14. Лущинская О. В. Формирование дискурсивной компетенции в процессе обучения студентов-журналистов иноязычному письменному дискурсу // Вестник Минского государственного лингвистического университета. Серия 2: Педагогика. Психология. Методика преподавания иностранных языков. 2006. № 2 (10).
  15. Макаров М. Л. Основы теории дискурса. М.: Гнозис, 2003.
  16. Митчелл Л. А., Шильнов А. Г. Дискурс как основа формирования грамматических навыков в обучении иноязычному общению // Язык и культура. 2014. № 2.
  17. Мощанская Е. Ю., Руцкая Е. А. Формирование дискурсивной компетенции при обучении устных переводчиков // Сибирский педагогический журнал. 2012. № 5.
  18. Новикова В. В., Федотова Н. С., Игнатьева Н. Д. Дискурсивный подход в обучении русскому языку как иностранному // Методика преподавания в современной школе: проблемы и инновационные решения: мат. российско-узбекского образовательного форума по проблемам общего образования. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2023.
  19. Попова Н. В. Обучение старшеклассников дискурсивному анализу (на примере грамматики английского языка) // Иностранные языки в школе. 2011. № 3.
  20. Русакова О. Ф. Основные теоретико-методологические подходы к интерпретации дискурса // Научный ежегодник Института философии и права Уральского отделения Российской академии наук. 2007. Вып. 7.
  21. Тарнаева Л. П. Дискурс-анализ в лингводидактике // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2022. № 4.
  22. Тарнаева Л. П. Формирование дискурсивной компетенции переводчика в сфере профессионального общения на основе дискурс-анализа // Переводческий дискурс: междисциплинарный подход: мат. III международной научно-практической конференции / ред. М. В. Норец. Симферополь: Крымский федеральный университет имени В. И. Вернадского, 2019.
  23. Тарнаева Л. П., Плехова О. Г. Дискурс-ориентированный интегративный подход к обучению англоязычному историческому дискурсу учащихся старших классов гимназий социально-гуманитарного профиля // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 4-2 (82).
  24. Уланович О. И. Дискурсный подход как методологическая основа обучения иностранному языку в вузе и технология дидактики перевода // Актуальные вопросы современной филологии и журналистики. 2021. № 1 (40).
  25. Bhatia V. K. Worlds of Written Discourse: A Genre-based View. L.: Continuum, 2004.
  26. Canale M. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy // Language and Communication / ed. by J. C. Richards, R. Schmidt. Harlow: Longman, 1983.
  27. Canale M., Swain M. Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing // Applied Linguistics. 1980. Vol. 1.
  28. Carter R. Vocabulary: Applied Linguistic Perspectives. L. – N. Y.: Routledge, 1998.
  29. Dijk T. A. van.Introduction: Discourse Analysis as a New Cross-discipline // Handbook of Discourse Analysis / ed. by T. A. van Dijk. L. – N. Y.: Academic Press, 1985.
  30. Halliday M. A. K. Language as Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. L.: Edward Arnold, 1978.
  31. Olshtain E., Celce-Murcia M. Discourse Analysis and Language Teaching // The Handbook of Discourse Analysis / ed. by D. Schiffrin, D. Tannen, H. Hamilton. Oxford: Blackwell Publishers Ltd, 2001.
  32. Savignon S. J.Communicative Language Teaching for the Twenty First Century // Teaching English as a Second or a Foreign Language / ed. by M. Celce-Murcia. Boston: Heinle & Heinle; Thomson Learning, 2001.
  33. Torfing J. Discourse Theory: Achievements, Arguments, and Challenges // Discourse Theory in European Politics: Identity, Policy / ed. by D. Howarth, J. Torfing. L.: Palgrave Macmillan, 2004.
  34. Trujillo Sáez F., Ortega-Martin J. Discourse Competence // TEFL in Secondary Education / ed. by N. McLaren, D. Madrid, A. Bueno. Granada: Universidad de Granada, 2005.
  35. Widdowson H. G. Teaching Language as Communication. Oxford, 1978.

Author information

Larisa Petrovna Tarnaeva

Dr

Saint Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: January 29, 2024.
  • Published: March 19, 2024.

Keywords

  • лингводидактическая модель дискурс-анализа
  • профессионально-ориентированное обучение
  • социолингвистический подход
  • критический дискурс-анализ
  • дискурсивная психология
  • форма дискурсивной практики
  • linguodidactic model of discourse analysis
  • professionally oriented education
  • sociolinguistic approach
  • critical discourse analysis
  • discursive psychology
  • form of discursive practice

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)