• Original research article
  • April 12, 2024
  • Open access

Theoretical and methodological recommendations on the organization of Russian language teaching in schools in the new regions of Russia

Abstract

The study aims to elaborate theoretical and methodological recommendations on the organization of Russian language teaching in schools in the new regions of Russia. The paper identifies the key features of Russian language proficiency among schoolchildren in the new regions of Russia. The fundamental pedagogical problem is outlined: the unformed Russian linguistic worldview among children in these territories. The scientific novelty of the work lies in defining the notion of a “compression approach” to teaching Russian to schoolchildren in the new regions of Russia and substantiating the relevance of its implementation in the school educational process. As a result, the author proposes the directions of work for the school teaching staff in the context of the specified approach with the aim of accelerated and high-quality learning in the system of teaching Russian as a native language. The need for the development of the school course “Russian as a functional language” is substantiated and the types of tasks that will contribute to the development of speech skills in reading, speaking, listening and, most importantly, to the formation of the Russian linguistic worldview within the framework of this course are determined.

References

  1. Дроздова О. Е. Лингводидактические аспекты формирования российской идентичности // Метапредметный подход в образовании: русский язык в школьном и вузовском обучении разным предметам. Роль русского языка в формировании российской идентичности: образовательные аспекты. М.: Издательство Московского педагогического государственного университета, 2023.
  2. Дроздова О. Е. Формирование единой речевой среды в современной школе на основе метапредметного подхода к обучению русскому языку // Актуальные проблемы современной методики преподавания русского языка в школе и вузе. Рязань: Концепция, 2018.
  3. Иванов Е. Е. Язык, идеология, культура в образовательном пространстве (роль культурно-идеологического фона афористических единиц в изучении русского языка в преподавании на русском языке как родном и как неродном в Республике Беларусь) // Образ России в условиях информационной войны конца XX – начала XXI в. Тенденции обновления политического дискурса: материалы международной научной конференции. Магнитогорск: Издательство Магнитогорского государственного технического университета им. Г. И. Носова, 2017.
  4. Кошарная С. А. О лингвокультурной специфике языкового пограничья (на материале региолекта Белгородчины) // Коммуникативные позиции русского языка в славянском пограничье: двуязычие и межъязыковая интерференция: научные доклады участников международного форума русистов. Брянск: АВЕРС, 2018.
  5. Мурадян И. В. Интерференционные орфоэпические ошибки в русской речи украинцев // Коммуникативные позиции русского языка в славянском пограничье: двуязычие и межъязыковая интерференция: научные доклады участников международного форума русистов. Брянск: АВЕРС, 2018.
  6. Хамраева Е. А. Нейролингводидактика как новое направление преподавания иностранного русского языка // Центральные механизмы речи: сборник материалов X всероссийской (с международным участием) научно-практической конференции им. проф. Н. Н. Трауготт / под общ. ред. Е. И. Гальпериной. СПб.: Издательство ВВМ, 2022.
  7. Хамраева Е. А. Русский язык в образовательном пространстве стран СНГ: система школьных сертификационных уровней владения русским языком и новая учебная литература // Профессорский журнал. Серия: Русский язык и литература. 2023. № 1 (13).
  8. Шаповалова Л. И., Лапицкая И. Н. Этноязыковая специфика лексики говоров могилевско-смоленского пограничья (на материале издания «Словарь могилевско-смоленских пограничных говоров») // Коммуникативные позиции русского языка в славянском пограничье: двуязычие и межъязыковая интерференция: научные доклады участников международного форума русистов. Брянск: АВЕРС, 2018.
  9. Щеглова И. В. «4К», или Философия занятия по русскому языку как иностранному // Язык, культура, перевод: лаборатория актуальных смыслов: сборник научных трудов / под ред. В. А. Иконниковой, Е. В. Глушко, Н. А. Гусейновой. М.: Русайнс, 2023.
  10. Ervin S. M., Osgood C. E. Second Language Learning and Bilingualism // Psycholinguistics: A Survey of Theory and Research Problems / ed. by C. E. Osgood and T. A. Sebeok. New rev. ed. Bloomington – L., 1965.

Funding

The study was carried out as a part of a state assignment of the Ministry of Education of the Russian Federation (topic No. 124031100001-7 “Development of content and language integrated methodologies for the territories of the new subjects of the Russian Federation: Teaching Russian in conditions of closely related bilingualism”).

Author information

Inna Vladimirovna Sheglova

Dr

Moscow State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: March 7, 2024.
  • Published: April 12, 2024.

Keywords

  • новые регионы России
  • русско-украинское двуязычие
  • интерференция в речи билингва
  • русская языковая картина мира
  • педагогический подход
  • преподавание русского языка в школе
  • new regions of Russia
  • Russian-Ukrainian bilingualism
  • language transfer in bilingual speech
  • Russian linguistic worldview
  • pedagogical approach
  • teaching Russian at school

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)