• Original research article
  • January 15, 2016
  • Open access

ESSENCE OF SOCIAL-CULTURAL INSTITUTIONALIZATION OF VOLUNTEER MOVEMENT AS INTEGRATIVE DIRECTION OF PEDAGOGICAL ACTIVITY

Abstract

The article considers the current perception of the activity-based foundations of existing volunteer movement in educational institutions and the innovative positions of its development and formation. The author reveals the basic aspects of the mobilization level of volunteer activity. Particular attention is paid to the institutionalization of volunteer movement as an integrative direction of pedagogical activity, which allows developing the theory and practice of responsible growth and sustainable development of students’ professionalism basing on the activity of socially-oriented organizations.

References

  1. Акимова Л. А. Социология досуга: учеб. пособие / МГУКИ. М., 2003. 124 с.
  2. Белановский Ю. Волонтерство - это.. А вы и не знали? [Электронный ресурс]. URL: http://xn--80akagffuicbyiyee4k.xn--p1ai/2014/03/волонтерство-это-а-вы-и-не-знали/#more-3601 (дата обращения: 12.12.2015).
  3. Бидерман К. Координация работы добровольцев и менеджмент волонтерских программ в Великобритании [Электронный ресурс]. URL: http://www.trainet.org/books/view/61 (дата обращения: 12.12.2015).
  4. Технология волонтерской деятельности в социальной сфере: учебно-методический комплекс / под ред. С. Н. Малявина. СПб., 2008. 199 с.
  5. Шинелева Л. Г. Общественные неправительственные организации и власть. М., 2002.
  6. http://lib.rus.ec/b/204201/read (дата обращения: 12.12.2015).
  7. http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Pedagog/slast/20.php (дата обращения: 12.12.2015).

Author information

Elena Valentinovna Velikanova

Tambov State University named after G. R. Derzhavin

About this article

Publication history

  • Published: January 15, 2016.

Keywords

  • студенчество
  • волонтерское движение
  • институционализация
  • некоммерческие организации
  • педагогическая деятельность
  • studentship
  • volunteer movement
  • institutionalization
  • pedagogical innovativeness
  • leisure/regulating and professional positions
  • approaches
  • non-profit organizations

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)