• Original research article
  • June 29, 2018
  • Open access

STUDY OF THE FACTORS INFLUENCING THE CHOICE OF PROFESSION AND ACADEMIC SUCCESS OF STUDENTS SPECIALIZING IN “PEDAGOGICAL EDUCATION” BY MEANS OF THE STATISTICAL ANALYSIS

Abstract

The problems of education quality are constantly attracting attention, since it plays a huge role in the development of human society. Despite a wide range of works on improving the quality of training specialists at the current stage of the higher education reform, it can be noted that the problem of studying the factors affecting the academic success of university students is not fully understood. The article discusses the results of a questionnaire survey of the students specializing in “Pedagogical Education” on the choice of the profession of the teacher of mathematics and training at the university. Their analysis is carried out by statistical methods.

References

  1. Климов Е. А. Как выбирать профессию. М.: Просвещение, 1990. 159 с.
  2. Новиков А. М., Новиков Д. А. Как оценивать качество образования? [Электронный ресурс]. URL: http://www.anovikov.ru/ artikle/kacth_obr.htm (дата обращения: 06.05.2018).
  3. Новиков Е. В. Статистическая оценка удовлетворенности студентов уровнем образования // Современные междисциплинарные методы исследования в гуманитарных науках: сборник трудов молодых ученых, посвященный 95-летию со дня рождения выдающегося ученого Н. Г. Басова. Липецк: ЛГПУ, 2017. С. 95-102.
  4. Новиков Е. В., Фомина Т. П. Статистика факторов, влияющих на выбор профессии учителя // Актуальные проблемы естественных наук и их преподавания: сборник материалов научной конференции молодых ученых Липецкой области (20-21 октября 2016 г.). Липецк: ЛГПУ, 2016. С. 201-208.
  5. Об образовании в Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон № 273-ФЗ от 29.12.2012. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 06.05.2018).
  6. Пряжникова Е. Ю., Пряжников Н. С. Профориентация. М.: Академия, 2008. 496 с.
  7. Сергушичева А. П., Жаров Д. В. Анализ факторов, влияющих на качество обучения // Управление и экономика: опыт, традиции, инновации: материалы научно-практической конференции (г. Вологда, 9-10 апреля 2010 г.). Вологда, 2010. С. 275-286.
  8. Трифонова Т. А. Особенности профессионального самоопределения школьников [Электронный ресурс] // Личность в профессиональном образовательном пространстве: материалы XII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (г. Екатеринбург, 21.11.2013). URL: http://elar.rsvpu.ru/bitstream/123456789/208/1/ lpop_2013_25.pdf (дата обращения: 06.05.2018).
  9. Филь Н., Плисс М. Анализ факторов, влияющих на успеваемость, методами статистического анализа [Электронный ресурс]. URL: http://www.tsi.lv/sites/default/files/editor/science/Publikacii/Aktual/Actual_2011/10_nadezhda_fil.pdf (дата обращения: 06.05.2018).

Author information

Tat'yana Petrovna Fomina

Lipetsk State Pedagogical P. Semenov-Tyan-Shansky University

Margarita Yur'evna Karlova

Lipetsk State Pedagogical P. Semenov-Tyan-Shansky University

About this article

Publication history

  • Received: April 12, 2018.
  • Published: June 29, 2018.

Keywords

  • мотивация
  • выбор профессии
  • успешность обучения
  • математическое образование
  • статистические методы
  • motivation
  • choice of profession
  • success of training
  • mathematical education
  • statistical methods

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)