• Original research article
  • October 20, 2018
  • Open access

INTERACTIVE PRACTICES ROLE IN FORMING FUTURE SCHOOL PSYCHOLOGISTS’ READINESS TO WORK WITH THE FAMILY

Abstract

The article is devoted to the substantiation of using interactive practices in educational process to form future school psychologists’ readiness to work with the family. The realization of the research tasks is achieved on the basis of the analysis of scientific literature, the generalization of advanced pedagogical experience in the field of students’ vocational training, the use of the methods of observation, questioning, expert evaluation and tests. Readiness to work with the family is characterized as comprehensive personal education. The author highlights the indicators and levels of future school psychologists’ readiness to work with the family. The content of the forming experiment and its results are revealed. The effectiveness of the formation of future school psychologists’ readiness to work with the family through interactive practices has been proved experimentally.

References

  1. Альмухаметова Г. Г. Подготовка будущих педагогов-психологов к работе с родителями школьников: монография / под ред. Ф. А. Сайфуллина. Сибай: Изд-во СИ БашГУ, 2010. 110 с.
  2. Иванова Е. К., Чемерилова И. А. Конфликтологическая культура учителя и ее проявление в профессиональной деятельности // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20. № 2. С. 716-721.
  3. Карпова С. В. Подготовка студентов к психолого-педагогическому просвещению родителей: автореф. дисс. … к. пед. н. Петрозаводск, 2007. 20 c.
  4. Рахимова М. Т. Условия формирования готовности будущих педагогов-психологов к работе с родителями школьников [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/usloviya-formirovaniya-gotovnosti-buduschih-pedagogov-psihologov-k-rabote-s-roditelyami-shkolnikov (дата обращения: 21.08.2018).
  5. Сахапова Э. И. Формирование у будущих педагогов-психологов готовности к работе с семьей: вопросы теории и практики: монография. Казань: Отечество, 2013. 168 с.
  6. Хасанова Г. Г. Формирование готовности будущих педагогов-психологов к работе с родителями школьников: автореф. дисс.. к. пед. н. Магнитогорск, 2010. 20 с.
  7. Чемерилова И. А., Иванова Е. К. Система формирования готовности будущих педагогов-психологов к саморазвитию профессиональных компетенций // Педагогический журнал. 2017. Т. 7. № 5А. С. 41-49.
  8. Яценко И. Г. Педагогические условия формирования готовности психологов к работе с семьями и детьми «группы риска»: автореф. дисс. … к. пед. н. Калининград, 2010. 20 с.

Author information

Irina Al’bertovna Chemerilova

I. N. Ulyanov Chuvash State University

About this article

Publication history

  • Received: August 24, 2018.
  • Published: October 20, 2018.

Keywords

  • подготовка будущих школьных психологов
  • психолого-педагогическое сопровождение семьи
  • готовность к работе с семьей
  • показатели и уровни готовности будущих школьных психологов к работе с семьей
  • интерактивные практики
  • future school psychologists’ training
  • psychological and pedagogical support of family
  • readiness to work with family
  • indicators and levels of future school psychologists’ readiness to work with family
  • interactive practices

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)