• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Eco-Psychological Model as a Basis of Developmental Teaching in Secondary Education

Abstract

The research objective includes development and approbation of a psycho-didactic teaching model that satisfies psychological principles of the personality development and didactic tasks in teaching academic disciplines according to V. I. Panov’s eco-psychological approach. The paper describes stages of the educational activity subject formation, the content of each stage is correlated with B. Bloom’s taxonomy of universal educational goals; relevant educational technologies and methodological techniques are suggested. Scientific originality of the study lies in the fact that the proposed methodology is based on an eco-psychological subjectivity formation model that represents ontological sequence of the subject’s qualities formation stages. As a result of the study, the authors develop psycho-didactic teaching models approbated within the educational module “Eurasia” of the 7th-grade Country Studies course and within the profile course “The Basics of Pedagogy and Psychology” for 10th-form students of the municipal budgetary educational institution “Secondary School № 15” of the city of Vladimir.

References

  1. Асмолов А. Г., Бурменская Г. В., Володарская И. А., Карабанова О. А., Молчанов С. В., Салмина Н. Г. Проектирование универсальных учебных действий в старшей школе // Национальный психологический журнал. 2011. № 1 (5). С. 104-110.
  2. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения. М.: Интор, 1996. 544 с.
  3. Знаков В. В. Перспективное направление исследований психологии субъекта // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии: результаты и перспективы развития / отв. ред. А. Л. Журавлёв, В. А. Кольцова. М.: Институт психологии РАН, 2017. С. 953-961.
  4. Зобков А. В., Плаксина И. В. Эмпирическая структура психологических характеристик становления студентов как субъектов инновационной педагогической деятельности // Перспективы науки и образования. 2019. № 4 (40). С. 236-262. DOI: 10.32744/pse.2019.4.20.
  5. Капцов А. В., Колесникова Е. И., Селезнева М. В., Плаксина И. В. Диагностика стадий становления субъектности обучающихся // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2018. № 5. С. 134-145.
  6. Кравцова Е. Е. Педагогика и психология. М.: ФОРУМ, 2014. 384 с.
  7. Панов В. И. Психодидактические основания развивающих образовательных систем [Электронный ресурс]. URL: http://www.paedagogia.ru/2011/65-04/220-panov (дата обращения: 16.01.2020).
  8. Панов В. И., Селезнева М. В. Опыт изучения профессиональных компетенций преподавателей иностранных языков военного вуза на разных стадиях становления субъектности // Психологическая наука и образование. 2019. Т. 24. № 4. C. 72-80. DOI: 10.17759/pse.2019240406.
  9. Петти Д. Современное обучение. Практическое руководство / пер. с англ. П. Кириллова. М.: Ломоносовъ, 2010. 624 с.
  10. Плаксина И. В. Интерактивные образовательные технологии: учебное пособие для академического бакалавриата. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2016. 163 с.
  11. Пушкина О. В. Инновационная модель формирования субъектно-профессиональной позиции // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4. C. 37-41.
  12. Сергиенко Е. А. Реализация принципа развития в исследованиях психологии субъекта // Психологический журнал. 2017. Т. 38. № 2. С. 5-18.
  13. Современные образовательные технологии: учебное пособие / под ред. Н. В. Бордовской. Изд-е 3-е, стер. М.: КНОРУС, 2016. 432 с.
  14. Становление субъектности учащегося и педагога: экопсихологическая модель / под ред. В. И. Панова. М. - СПб.: ПИ РАО; Нестор-История, 2018. 304 с.
  15. Суннатова Р. И. Субъектность педагога как условие субъект-совместного взаимодействия в образовательной среде // Экопсихологические исследования - 6: экология детства и психология устойчивого развития: сборник научных статей / отв. ред. В. И. Панов. М. - Курск: Психологический институт РАО; Университетская книга, 2020. С. 539-543.

Author information

Irina Vasil'evna Plaksina

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

Svetlana Yur'evna Samsonova

Secondary School № 15, Vladimir

About this article

Publication history

  • Received: February 4, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • субъектность
  • экопсихологическая модель становления субъекта
  • стадии становления субъектности
  • таксономия учебных целей
  • психодидактическая модель обучения
  • subjectivity
  • eco-psychological model of subject formation
  • subjectivity formation stages
  • taxonomy of educational goals
  • psycho-didactic teaching model

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)