Linguo-Culturological Analysis of Fiction Text at the Lessons of the Russian Language and Literature at the Senior Stage of Secondary Education
Abstract
The paper proposes methodology to teach linguo-culturological analysis of fiction text considered as a unit of language, speech and culture to senior pupils. The article describes an algorithm for working with fiction text, reveals peculiarities of step-by-step linguo-culturological analysis by the example of L. N. Tolstoy’s story “The Cossacks”. The authors describe methodological techniques and educational activities in the process of linguo-culturological analysis; identify its role in teaching the Russian Language and Literature at school. Scientific originality of the study involves developing an algorithm for working with fiction text as a phenomenon of language, speech and culture. Using this methodology allows achieving disciplinary, meta-disciplinary and personal results. By the example of L. N. Tolstoy’s story “The Cossacks”, the authors reveal peculiarities of step-by-step linguo-culturological analysis of fiction text at the Russian Language and Literature lessons; identify optimal methodological techniques to integrate this activity into educational process.
References
- Бабайцева В. В., Беднарская Л. Д. Комплексный анализ текста на уроке русского языка: VIII-XI кл.: при изучении синтаксиса по учеб. комплексу для VI-XI кл. // Русская словесность. 1997. № 3. С. 57-61.
- Белозубова Н. И. Казачья тема на занятиях по русскому языку как иностранному (методические рекомендации к изучению повести Л. Н. Толстого «Казаки») // Вестник Амурского государственного университета. Сер. «Литературоведение». 2015. Вып. 70. С. 108-111.
- Быстрова Е. А. Культуроведческий аспект преподавания русского языка в национальной школе // Русская словесность. 2001. № 8. С. 66-74.
- Гаджиева Л. И. Мир казачества в изображении Н. В. Гоголя, Л. Н. Толстого, М. А. Шолохова: автореф. дисс. … к. филол. н. М., 2007. 23 с.
- Дейкина А. Д. Аксиологизация работы с текстом в школьном курсе русского языка // Актуальные проблемы стилистики, риторики и лингводидактики: сборник науч. тр. / под ред. В. В. Никульцева. М.: ИИУ МГОУ, 2014. Вып. 2. С. 60-66.
- Ипполитова H. A. Текст в системе обучения русскому языку в школе: учеб. пособие для студентов пед. вузов. М.: Флинта; Наука, 1998. 176 с.
- Карасик В. И. О категориях лингвокультурологии // Языковая личность: проблемы коммуникативной деятельности: сб. науч. тр. Волгоград: Перемена, 2001. С. 3-16.
- Крылова Л. А. Культурологический аспект преподавания литературы в школе: дисс.. д. пед. н. Петропавловск, 2001. 387 с.
- Купина H. A., Николина H. A. Филологический анализ художественного текста. М.: Флинта; Наука, 2003. 405 с.
- Левушкина О. Н. Методика проведения урока лингвокультурологической характеристики текста // Преподаватель XXI век. 2013. № 2. Ч. 1. С. 166-178.
- Левушкина О. Н. Методическая интерпретация лингвокультурологических характеристик текста на уроках русского языка: монография. Ульяновск: УлГТУ, 2013. 316 с.
- Маслова В. А. Лингвокультурология: учеб. пособие. М.: Академия, 2004. 208 с.
- Мишатина Н. Л. Методика и технология речевого развития школьников: лингвоконцептоцентрический подход: автореф. дисс.. д. пед. н. СПб., 2010. 41 с.
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 11, 2020.
- Published: April 21, 2020.
Keywords
- анализ художественного текста
- лингвокультурология
- лингвокультурологический анализ художественного текста
- лингвокультурная специфика художественного текста
- интерпретация художественного текста
- методические приемы лингвокультурологического анализа
- урок русского языка
- урок литературы
- fiction text analysis
- linguo-culturology
- linguo-culturological analysis of fiction text
- linguo-cultural specificity of fiction text
- fiction text interpretation
- methodological techniques of linguo-culturological analysis
- Russian Language lesson
- Literature lesson
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC