• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Value Foundations of Educating Service Members of the National Guard of the Russian Federation to Counter Extremist Ideology

Abstract

Having conducted a theoretical analysis of relationship between value attitudes and service members’ readiness to counter extremist ideology, the author aims to identify intrinsic and substantive features of the process of educating members of the National Guard of the Russian Federation serving under contract to counter extremist ideology. The article focuses on works revealing relationship between value attitudes and service members’ readiness to engage in the activity, giving account of the models showing how a person adopts extremist ideology. Scientific novelty of the article lies in clarifying the personality structure of a service member from the standpoint of the axiological and person-activity approach. As a result, the author determines intrinsic and substantive features characterising the process of educating members of the National Guard of the Russian Federation, who perform their service on a voluntary enlistment basis, to counter extremist ideology.

References

  1. Демин П. С. О престиже военного образования // Социологические исследования. 2003. № 12 (236). С. 66-68.
  2. Кудро Н. М. Личность военнослужащего в современном обществе: монография. Алматы: Казахстанский университет, 2010. 268 с.
  3. Марченко С. М. Модель воспитания готовности к противодействию героизации нацистских преступников и их пособников у военнослужащих войск национальной гвардии Российской Федерации: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2017. 23 с.
  4. Мясищев В. Н. Психология отношений: избранные психологические труды / под ред. А. А. Бодалева; РАО; Московский психолого-социальный ин-т. Изд-е 4-е. М.: МОДЭК, 2011. 398 с.
  5. О войсках национальной гвардии Российской Федерации [Электронный ресурс]: Федеральный закон от 3 июля 2016 г. № 226-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_200506/ (дата обращения: 26.08.2020).
  6. Платонов К. К. Структура и развитие личности. М.: Наука, 1986. 255 с.
  7. Розов Н. С. Ценности в проблемном мире: философские основания и социальные приложения конструктивной аксиологии. М.: Директ-Медиа, 2013. 360 с.
  8. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1973. 424 с.
  9. Скляренко И. С. Теория и практика формирования профессиональных ценностных установок у студентов высших учебных заведений: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2012. 41 с.
  10. Скоморохова О. С. Формирование ценностной установки на достижение профессионального успеха у будущих пилотов гражданской авиации: автореф. дисс. … к. пед. н. Ульяновск, 2016. 22 с.
  11. Сластёнин В. А., Чижакова Г. И. Введение в педагогическую аксиологию: монография. М.: Наука, 2003. 248 с.
  12. Сулимов С. И. Эволюция ценностных установок в мировоззрении русской радикальной интеллигенции: социально-философский анализ: автореф. дисс. … к. филос. н. Воронеж, 2011. 24 с.
  13. Херпфер Х., Маркович А. А. О международной научно-исследовательской программе «Всемирное изучение ценностей» и всемирной ассоциации по изучению ценностей // Социология. 2013. № 4. С. 33-41.
  14. Gill P., Horgan J., Deckert P. Bombing alone: Tracing the motivations and antecedent behaviors of lone-actor terrorists // Journal of Forensic Sciences. 2014. Vol. 59. № 2. P. 425-435.
  15. http://www.worldvaluessurvey.org (дата обращения: 01.09.2020).
  16. Hudson R. A. Who becomes a terrorist and why? N. Y.: Skyhorse Publishing, 2018. 218 р.
  17. Sageman M. Radicalization of global Islamist terrorists [Электронный ресурс]. URL: www.hsgac.senate.gov/download/062707sageman (дата обращения: 22.08.2020).
  18. Wiktorowicz Q. AI-Mliajirom and radical Islam [Электронный ресурс]. URL: https://ru.scribd.com/document/164989932/Quintan-Wiktorowicz-A-Genealogy-of-Radical-Islam (дата обращения: 22.08.2020).

Author information

Sergey Vladimirovich Merkulov

Novosibirsk Military Institute named after General of the Army I. K. Yakovlev of National Guard Troops of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: August 28, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • ценностные основания воспитания
  • военнослужащие Росгвардии
  • противодействие идеологии экстремизма
  • процесс воспитания военнослужащих
  • ценностные установки
  • value foundations of education
  • members of the National Guard of the Russian Federation
  • countering extremist ideology
  • process of educating service members
  • value attitudes

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)