• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Exercises to Form Linguistic Competence of Students-Musicians from China

Abstract

The research objective includes developing a set of exercises for students-musicians from China at preparation faculties of the Russian higher musical schools. The article discusses one of the key problems in methodology of teaching Russian as a foreign language - the problem of teaching professionally oriented vocabulary. Scientific originality of the study involves developing a set of exercises exclusively for the Chinese audience, taking into account mentality, cultural and psychological peculiarities of this ethnic group. The proposed exercises are focused on forming students’ language skills and on enhancing acquisition of professional musical vocabulary at the initial stage of teaching Russian as a foreign language. The research findings are as follows: the author has developed and introduced into educational process a set of exercises aimed to promote the Chinese students’ Russian-language professional lexical skills and to form future specialists’ linguistic competence.

References

  1. Агафонова Н. А. Реализация поликультурного компонента профессионально-педагогической подготовки студентов ссуз музыкального профиля: дисс. … к. пед. н. Казань, 2007. 199 с.
  2. Балыхина Т. М., Чжао Ю. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления: монография. Изд-е 2-е. М.: РУДН, 2010. 344 с.
  3. Березовский С. Б. Готовимся к профессиональному общению. О русской музыке, Гнесиных, Гнесинке, гнесинцах: учебное пособие для иностранных студентов. М.: Согласие, 2015. 144 с.
  4. Борисова Е. Н., Глазкова Т. В. Профессиональное общение музыкантов. Диалог: учебно-методическое пособие по культуре речи для обучения студентов-музыкантов русскому языку как иностранному. М.: Согласие, 2015. 80 с.
  5. Ван В. Музыкальный калейдоскоп: сборник тренировочных упражнений для иностранных (китайских) студентов Института искусств / науч. ред. В. Д. Янченко. М.: МПГУ, 2017. 130 c.
  6. Верещагина Л. М. Русский язык для музыкантов: элементарный практический курс русского языка: учебник. М.: Русский язык. Курсы, 2014. 368 с.
  7. Кудрин И. В. Системные отношения в лексико-семантической группе «музыкальные инструменты» (на материале современного русского языка) // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 3 (126). С. 72-76.
  8. Лазовская А. И., Тихоненко Е. В. Русский язык как иностранный: модуль профессионального владения. Музыкальное искусство: учебное пособие для иностранных студентов учреждений высшего образования по специальностям музыкального искусства. Мн.: РИВШ, 2012. 166 с.
  9. Мансурова Г. И., Маркелов В. С. Иностранный (русский) язык в научно-профессиональной сфере. Естественно-научный профиль. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 2012. 144 с.
  10. Немченко Н. В. Развитие коммуникативной компетенции иностранных студентов в процессе профессионально-языковой подготовки в вузе культуры: дисс. … к. пед. н. М., 2003. 346 с.
  11. Петрушин В. И. Музыкальная психология: учебное пособие для вузов. Изд-е 2-е. М.: Академический Проект; Трикста, 2008. 400 с.
  12. Пугачев И. А. Профессионально ориентированное обучение русскому языку как иностранному: теория, практика, технологии: монография. М.: РУДН, 2016. 483 с.
  13. Рякина О. Р., Березовский С. Б. Русский язык как иностранный. Увертюра. М.: Согласие, 2018. 524 с.
  14. Рякина О. Р., Березовский С. Б., Доброскокина Т. А. Mustermin.ru. Изучаем музыкальные термины: учебное пособие для иностранных студентов. М.: Согласие, 2015. 80 с.
  15. Спешнев Н. А. Китайцы: особенности национальной психологии. СПб.: КАРО, 2017. 336 с.
  16. Степаненко В. А. Лингвометодическая модель обучения коммуникации с учетом сертификации уровней владения русским языком как иностранным: дисс. … д. пед. н. М., 2008. 336 с.
  17. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: МГУ, 2008. 352 с.
  18. Хонг Е. Ю. Читаем и говорим о музыке: учебное пособие для иностранных студентов музыкальных факультетов продвинутого и завершающего этапов обучения. М.: GtPrint, 2013. 72 с.
  19. Чжао Ю. Лингводидактические основы этноориентированного обучения русскому языку и тестирования: на примере китайских учащихся: дисс. … к. пед. н. М., 2008. 291 с.
  20. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учеб. пособие для вузов. М.: Высш. шк., 2003. 334 с.
  21. Yusupova Z. F. Dialogue of Cultures of Teaching of Russian as a Foreign Language in the Chinese Audience: Approaches and Solutions // Ifte 2016 - 2nd International Forum on Teacher Education. 2016. Vol. 12. Р. 203-207.

Author information

Antonina Aleksandrovna Zabuga

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: May 25, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • китайские студенты-музыканты
  • язык специальности
  • музыкальная лексика
  • комплекс упражнений
  • Russian as a foreign language
  • students-musicians from China
  • professional language
  • musical vocabulary
  • set of exercises

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)