• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Using “Flipped Classroom” Technology in Online Arabic-Language Education of Non-Linguistic Students

Abstract

The study aims to determine the efficiency of a widespread “flipped classroom” technology in online Arabic-language education. The author describes the experience of using this technology, proposes a set of exercises on the Arabic mood forms. The scientific originality of the paper involves developing “flipped classroom” methodology of the online Arabic grammar course for first-year students of non-linguistic specialities. The researcher concludes that the “flipped classroom” technology facilitates the acquisition of grammatical material and increases the efficiency of online students’ autonomous work.

References

  1. Безруких М. М. Материалы курса «Трудности обучения письму и чтению в начальной школе»: лекции 1-4. М.: Педагогический университет «Первое сентября», 2009. 84 с.
  2. Вавичкина Т. А. Актуальные вопросы постановки арабского произношения на начальном этапе обучения // Актуальные проблемы лингвистики и лингводидактики в неязыковом вузе: сборник материалов 3-й Международной научно-практической конференции / Московский государственный технический университет имени Н. Э. Баумана; Ассоциация технических университетов России и Китая. М.: Московский государственный технический университет имени Н. Э. Баумана (национальный исследовательский университет), 2019. С. 223-227.
  3. Воробьев А. Е., Мурзаева А. К. Анализ особенностей применения технологии «Перевернутого обучения» в экономических вузах // Открытое образование. 2018. Т. 22. № 2. С. 4-13.
  4. Вульфович Е. В. Организация самостоятельной работы по иностранному языку на основе модели «Перевёрнутый класс» // Высшее образование в России. 2017. № 4. С. 88-95.
  5. Думина E. В. Образовательный потенциал педагогической модели «Перевернутый класс» в условиях иноязычной подготовки студентов неязыкового вуза // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Гуманитарные науки. 2018. № 17 (815). С. 26-35.
  6. Кодирова Г. Т. Современные технологии и методики обучения иностранному языку в высших учебных заведениях // Образовательный процесс. 2018. № 3 (5). С. 5-8.
  7. Кулакова Е. Н., Кондратьева И. В. «Перевернутое обучение» в медицинском образовании // Медицинское образование и профессиональное развитие. 2015. № 2 (20). С. 39-46.
  8. Мусийчук М. В., Карманова Е. В., Стащук П. В. Об опыте применения технологии “FLIPPED CLASSROOM” в вузе в процессе изучения курса «Управление ИТ-проектами» // Мир науки. Педагогика и психология. 2018. № 6.
  9. Садовникова И. Н. Нарушения письменной речи и их преодоление у младших школьников. М.: Владос, 1997. 256 с.
  10. Цепов А. Л. «Перевернутый» класс // Смоленский медицинский альманах. 2019. № 3. С. 175-184.
  11. Юрина М. В., Лопухова Ю. В. Применение инновационной технологии «Перевернутый класс» при обучении иностранному языку в техническом вузе // Самарский научный вестник. 2017. Т. 6. № 4 (21). С. 262-266.
  12. Bergmann J., Sams A. Flip your classroom: reach every student in every class every day. Eugene - Alexandria: ISTE; ASCD, 2012. 112 p.
  13. Bishop J. L., Verleger M. A. The Flipped Classroom: A Survey of the Research // 120th American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition. 2013. № 30. P. 1-18.
  14. Brame C. Flipping the classroom [Электронный ресурс]. URL: http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/flipping-the-classroom/ (дата обращения: 24.03.2020).
  15. Gilakjani A. P. Visual, Auditory, Kinaesthetic Learning Styles and Their Impacts on English Language Teaching // Journal of Studies in Education. 2012. Vol. 2. № 1. P. 104-113.
  16. Lebrun M. Les classes inversées: enseigner à l’envers, apprendre à l’endroit ou l’inverse? [Электронный ресурс]. URL: https://videos.univ-lorraine.fr/index.php?act=view&id=2176 (дата обращения: 22.03.2020).
  17. Mortensen C. J., Nicholson A. M. The flipped classroom stimulates greater learning and is a modern 21st century approach to teaching today's undergraduates // Journal of Animal Science. 2015. Vol. 93. Iss. 7. P. 3722-3731. DOI: 10.2527/jas.2015-9087
  18. Vavichkina T., Vlasova Yu., Paymakova E. Problems of script skills formation in teaching the Arabic language [Электронный ресурс]. URL: https://library.iated.org/view/VAVICHKINA2019PRO (дата обращения: 22.04.2020).

Author information

Tatiana Anatolievna Vavichkina

PhD

Peoples’ Friendship University of Russia, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: August 25, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • педагогическая технология
  • «перевернутый класс»
  • дистанционное обучение арабскому языку
  • неязыковой вуз
  • комплекс упражнений
  • pedagogical technology
  • “flipped classroom”
  • distant Arabic language teaching
  • non-linguistic higher school
  • set of exercises

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)