Using Pedagogical Students’ Communicative Experience When Teaching Oral Foreign-Language Speech to Them on the Basis of Functional-Cognitive Approach
Abstract
The paper aims to identify the role of students’ communicative experience (second year, field of training “Pedagogical Education”, profile “Foreign Language”) in teaching foreign-language monologic speech. The article examines pedagogical students’ emotional and intellectual experience which can be used when teaching oral foreign-language speech to them on the basis of the functional-cognitive approach. The researcher reveals a typology of functional grammar exercises constructed within this approach. Scientific originality of the study involves developing a typology of exercises focused on forming students’ monologic speech skills. Examples of motivating pre-reading tasks are provided. The research findings are as follows: the author summarizes the experience of teaching English-language monologic speech to pedagogical students and proposes a typology of speech exercises.
References
- Богданова О. С. Логико-коммуникативные программы при обучении монологическому высказыванию // Иностранные языки в школе. 1988. № 5. С. 35-43.
- Богданова Р. У. Развитие творческой индивидуальности субъектов образования. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2000. 220 с.
- Буева Л. П. Человек: деятельность и общение. М.: Мысль, 1978. 216 с.
- Выготский Л. С. Педагогическая психология. М.: АСТ; Астрель; Хранитель, 2008. 671 с.
- Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика. М.: Академия, 2008. 336 с.
- Гез Н. И., Ляховицкий М. В., Миролюбов А. А., Фоломкина С. К., Шатилов С. Ф. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Высшая школа, 1982. 373 с.
- Годунов Б. П. Функционально-познавательный подход к обучению иностранному языку на современном этапе. Сыктывкар: Изд-во Коми пед. ин-та, 2008. 111 с.
- Голованова Н. Ф. Общая педагогика [Электронный ресурс]. URL: https://studentam.net/content/category/4/116/127/ (дата обращения: 17.11.2020).
- Драйден Г., Вос Дж. Революция в обучении. Научить мир учиться по-новому. М.: ПАРВИНЭ, 2003. 672 с.
- Дьюи Дж. Демократия и образование. М.: Педагогика-Пресс, 2000. 382 с.
- Заремская С. И., Слободчиков А. А. Развитие инициативной речи учащихся. М.: Просвещение, 1983. 127 с.
- Зимняя И. А. Психологические аспекты обучения говорению на иностранном языке. М.: Просвещение, 1985. 160 с.
- Лесохина Л. Н. К обществу образованных людей… (Теория и практика образования взрослых). СПб.: Тускарора, 1998. 270 с.
- Миньяр-Белоручев Р. К. Методика обучения французскому языку. М.: Просвещение, 1990. 224 с.
- Новейший философский словарь [Электронный ресурс]. URL: https://rus-new-philosophy.slovaronline.com/ (дата обращения: 17.09.2020).
- Ожегов С. И. Словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: https://slovarozhegova.ru/ (дата обращения: 15.09.2020).
- Пассов Е. И. Теоретические основы обучения иноязычному говорению. Воронеж: Изд-во Воронеж. ун-та, 1983. 199 с.
- Прохоров А. О. Определение понятия «психическое состояние» // Психология состояний: хрестоматия. М. - СПб.: ПЕР СЭ; Речь, 2004. С. 34-39.
- Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
- Трофимова Ю. И. Использование понятия «опыт» в объяснении процесса овладения иностранным языком // Человек. Культура. Образование. 2019. № 1 (31). C. 226-232.
- Христофоров С. В. Опыт как педагогическая категория // Вестник Оренбургского государственного университета. 2005. № 7 (45). С. 180-184.
- Шацкий С. Т. Избранные педагогические сочинения: в 2-х т. / под ред. Н. П. Кузина, М. Н. Скаткина, В. Н. Шацкой. М.: Педагогика, 1980. Т. 1. 304 с.
- Энциклопедия практической психологии [Электронный ресурс]. URL: https://www.psychologos.ru/articles/view/psihologos (дата обращения: 17.09.2020).
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 11, 2020.
- Published: December 30, 2020.
Keywords
- коммуникативный опыт
- устная иноязычная речь
- студенты педагогического направления
- функционально-познавательный подход
- грамматически-ориентированные упражнения
- communicative experience
- oral foreign-language speech
- pedagogical students
- functional-cognitive approach
- grammar exercises
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC