• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Methodological Model of Teaching Foreign-Language Intercultural Media Communication under Conditions of Manipulative Influence

Abstract

The research objective includes modelling the process of teaching intercultural foreign-language media communication under the conditions of manipulative influence. The article proposes a model of teaching foreign-language media communication under the conditions of manipulative influence, describes results of an experimental approbation of the suggested model. The author justifies the need for a teaching model promoting formation of students’ receptive conventional (sub)competence, identifies methodological principles of teaching intercultural foreign-language communication under the conditions of manipulative influence, and herein lies scientific originality of the study. The experiment testifies that the proposed model improves students’ conventional (sub)competence, which includes readiness and ability to overcome verbal manipulation during the English-language media text perception and also includes the ability to build conventional relationships in the situation of direct intercultural communication.

References

  1. Антонова А. В. Система средств речевой манипуляции в британском политическом дискурсе: реципиентоцентрический подход: автореф. дисс. … д. филол. н. Самара, 2011. 44 с.
  2. Громова Н. М. Лингво-методические основы системы обучения специалистов-международников иноязычному деловому общению (внешнеэкономический профиль, английский язык): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2007. 52 с.
  3. Желтухина М. Р. Воздействие медиадискурса на адресата: учебное пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по направлению 050100. Волгоград: Перемена, 2014. 91 с.
  4. Казаков А. А. Способы языкового манипулирования в политическом медиадискурсе: попытка систематизации // Политическая лингвистика. 2013. Вып. 3 (45). С. 87-90.
  5. Левина О. М. Коммуникативная стратегия манипулятивного воздействия: проблема искажения национальной картины мира в условиях межкультурной коммуникации // Россия и Запад: диалог культур: сборник научных статей XX Международной конференции (г. Москва, 7-8 июня 2018 г.). М.: Центр по изучению взаимодействия культур, 2018. С. 278-284.
  6. Левина О. М. Конвенциональная компетенция в целеполагании межкультурного иноязычного образования в условиях речевой манипуляции // Мир науки, культуры, образования. 2019. № 5 (78). С. 269-271.
  7. Левина О. М. Речевая манипуляция в контексте межкультурного иноязычного образования: интерпретация понятия // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 7 (85). Ч. 2. С. 426-429.
  8. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование (уровень бакалавриата): Приказ Минобрнауки России от 22.02.2018 № 121 [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/FGOS%20VO%203++/Bak/440301_B_3_16032018.pdf (дата обращения: 19.04.2020).
  9. Плеханова М. В. Формирование межкультурной компетенции на основе использования аутентичных видеоматериалов при обучении иноязычному общению студентов технического вуза (немецкий язык, базовый курс): дисс. … к. пед. н. Томск, 2006. 228 с.
  10. Плужник И. Л. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции студентов гуманитарного профиля в процессе профессиональной подготовки: дисс. … д. пед. н. Тюмень, 2003. 335 с.
  11. Тарева Е. Г. Межкультурный подход в парадигмальной системе современного социогуманитарного знания // Диалог культур. Культура диалога: человек и новые социогуманитарные ценности: коллективная монография / отв. ред. Л. Г. Викулова, Е. Г. Тарева. М.: Неолит, 2017. С. 17-44.
  12. Хитрик К. Н. Теоретические основы обучения культуре иноязычного речевого общения в специальном языковом вузе (на материале иранской ветви индоевропейских языков): автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2001. 44 с.
  13. Adams W. R., Broody J. Reading beyond words. Santa Barbara: Harcourt Brace College Publishers, 1995. 404 p.
  14. Dijk T. A. van. Discourse and power. Houndmills: Palgrave, 2008. 320 p.
  15. Goncharova V. A., Levina O. M. Verbal manipulation in the context of teaching intercultural foreign language communication // European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (EpSBS). Dialogue of Culture - Culture of Dialogue: From Conflicting to Understanding. 2020. Vol. 95. P. 176-183.
  16. Scollon R. Intercultural communication: A discourse approach. Beijing: Foreign Languages Teaching and Research Press, 1995. 276 p.

Author information

Olesia Mikhailovna Levina

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: February 16, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • методическая модель обучения
  • межкультурное иноязычное медиаобщение
  • конвенциональная (суб)компетенция
  • ситуация манипулятивного воздействия
  • methodological model of teaching
  • intercultural foreign-language media communication
  • conventional (sub)competence
  • situation of manipulative influence

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)