• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Specificity of Foreign-Language Training of Postgraduate Military Students at Higher Education Institutions of the Ministry of the Interior of the Russian Federation (by the Example of Tyumen Advanced Training Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation)

Abstract

The research objectives are as follows: to identify specificity of foreign-language training of distant postgraduate military students at higher education institutions of the Ministry of the Interior of the Russian Federation, to justify necessity to take into account this specificity in terms of organization and content of education. The article considers peculiarities of foreign-language training of distant postgraduate military students at higher education institutions of the Ministry of the Interior of the Russian Federation. The author summarizes experience of organizing foreign-language training of postgraduate military students at Tyumen Advanced Training Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation. Relying on theoretical analysis and practical experience of teaching a foreign language to postgraduate military students, the researcher proposes a methodological conception of the educational-methodological complex “Foreign Language (English)” as a component of an educational program of higher education. Scientific originality of the study lies in the fact that relying on the conducted analysis, the author introduces recommendations on foreign-language training of postgraduate military students at higher education institutions of the Ministry of the Interior of the Russian Federation. As a result, it is shown that specificity of foreign-language training of postgraduate military students at higher education institutions of the Ministry of the Interior of the Russian Federation lies in the following: the category of students, learning goals and objectives, interdisciplinary integration, scientific-methodological and consulting support of postgraduate military students at all the stages of preparation for a PhD exam in a foreign language, a special emphasis on organizational and methodological aspects of education.

References

  1. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика: учебное пособие для студентов лингвистических университетов и факультетов иностранных языков высших педагогических учебных заведений. Изд-е 2-е, испр. М.: Академия, 2005. 336 с.
  2. Гнездилова Е. В. Обучение чтению и профессиональной коммуникации на иностранном языке в адъюнктуре Барнаульского юридического института МВД России // Психопедагогика в правоохранительных органах. 2018. № 1 (72). С. 86-89.
  3. Горшенева И. А. Педагогическая система профессиональной подготовки сотрудников ОВД средствами иностранного языка // Вестник Московского университета МВД России. 2019. № 7. С. 314-319.
  4. Зимняя И. А. Педагогическая психология. М.: МПСИ; МОДЭК, 2016. 448 с.
  5. Китайгородская Г. А. Интенсивное обучение иностранным языкам: теория и практика. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Высш. шк., 2009. 277 с.
  6. Колыхалова О. А., Шварц Е. С. Рабочая программа дисциплины «Иностранный язык» для направлений подготовки педагогических кадров высшей квалификации // Иностранные языки в школе. 2016. № 2. С. 33-42.
  7. Кравчук Л. С. О создании интерактивных курсов обучения для иноязычной подготовки адъюнктов // Единство активных и интерактивных методов в практике создания учебных пособий по иностранным языкам как составной части учебно-методических материалов: материалы Межвузовской научно-практической конференции с международным участием памяти профессора С. С. Соловей / сост. М. Н. Малахова. Омск: Омская академия МВД России, 2018. С. 37-40.
  8. Малахова М. Н. Лингво-педагогические основы обучения иностранным языкам для специальных целей: итоги научного исследования // Лингво-педагогические основы обучения иностранным языкам для специальных целей: материалы Межвузовской научно-практической конференции с международным участием памяти профессора С. С. Соловей / отв. за вып. М. Н. Малахова. Омск: Омская академия МВД России, 2015. С. 3-7.
  9. Некрасова Т. В., Каменская Е. В., Шашок Л. А. Иноязычная компетентность адъюнктов как условие совершенствования их научно-профессиональной деятельности // Наука и военная безопасность. 2019. № 1 (16). С. 143-147.
  10. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Урок иностранного языка. Ростов-на-Дону - М.: Феникс; Глосса-Пресс, 2010. 640 с.

Author information

Marina Ivanovna Lyskova

PhD

Tyumen Advanced Training Institute of the Ministry of the Interior of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • иноязычная подготовка
  • адъюнкт
  • образовательная организация системы МВД России
  • реализация образовательной программы
  • методическое обеспечение
  • foreign-language training
  • postgraduate military student
  • higher education institution of the Ministry of the Interior of the Russian Federation
  • educational program realization
  • methodological support

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)