• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Visualization Principle in Teaching English Vocabulary to Secondary School Pupils

Abstract

The research objective includes analysing theoretical foundations of visual aids usage at secondary school English lessons. The paper covers the following issues: the psychological and pedagogical basis of the visualization principle, the role of visual aids in teaching foreign vocabulary. The study focuses on the problem of visual aids usage at different stages of vocabulary work: introducing new lexical units, consolidation of newly acquired vocabulary, active usage of newly acquired words. Scientific originality of the research lies in the fact that the authors propose comprehensive methodology of using visual aids at secondary school English lessons, justify efficiency of visual aids when teaching English vocabulary to secondary school pupils. The research findings are as follows: the methodological conditions promoting efficiency of the English vocabulary acquisition are revealed, the visualization principle is defined as a multifunctional teaching means to stimulate pupils’ intellectual cognitive activity, to raise their motivation for foreign language learning, to form a positive attitude to the academic discipline, and as a leading approach to promote development of language and communication skills.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  2. Барменкова О. И. Видеозанятия в системе обучения иностранной речи // Иностранные языки в школе. 1999. № 3. С. 20-25.
  3. Биболетова М. З., Денисенко О. А., Трубанева Н. Н. Английский с удовольствием / Enjoy English: учебник для 4 кл. общеобраз. учрежд. Обнинск: Титул, 2009. 144 с.
  4. Блонский П. П. Память и мышление. СПб.: Питер, 2001. 288 с.
  5. Винайкина Н. П., Рогозина Л. Д. Использование произведений живописи на уроках французского языка // Иностранные языки в школе. 2006. № 1. С. 92-97.
  6. Гальскова Н. Д., Гез H. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2006. 336 с.
  7. Жуковская Т. В. К вопросу об использовании наглядности при обучении русскому языку как иностранному на начальном этапе // Труды БГТУ. История, философия, филология. 2012. № 5. С. 153-157.
  8. Занков Л. В. Беседы с учителями: вопросы обучения в начальных классах. М.: Просвещение, 1975. 191 с.
  9. Зимняя И. А. Внешняя и внутренняя наглядность в обучении говорению // Аудиовизуальные и технические средства обучения / ред. Г. Г. Городилова, Л. П. Мухин. М.: МГУ, 1975. 126 с.
  10. Коменский Я. А., Локк Д., Руссо Ж.-Ж., Песталоцци И. Г. Педагогическое наследие / сост. В. М. Кларин, А. Н. Джуринский. М.: Педагогика, 1989. 416 с.
  11. Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. М.: МГУ, 1981. 584 с.
  12. Леонтьева Т. П. Опыт и перспективы применения видео в обучении иностранным языкам // Нетрадиционные методы обучения иностранным языкам в вузе: материалы Респ. конференции. Мн., 1995. С. 61-74.
  13. Миролюбов А. А. Методика обучения иностранным языкам: традиции и современность. Обнинск: Титул, 2010. 464 с.
  14. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего общего образования [Электронный ресурс]: Приказ Минобрнауки РФ от 17.05.2012 № 413. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  15. Пидкасистый П. И. Педагогика: учебное пособие для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей. М.: Педагогическое общество России, 1998. 640 с.
  16. Подласый И. П. Педагогика. 100 вопросов - 100 ответов: учеб. пособие для студентов вузов. М.: ВЛАДОС-ПРЕСС, 2001. 364 с.
  17. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2000. 712 с.
  18. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студентов пед. вузов и учителей. М.: Просвещение, 2006. 239 c.
  19. Усольцев А. П., Шамало Т. Н. Наглядность и ее функции в обучении // Педагогическое образование в России. 2016. № 6. С. 102-109.
  20. Ушинский К. Д. Воспитать ребенка как? М.: АСТ, 2014. 382 с.
  21. Фридман Л. М. Наглядность и моделирование в обучении. М.: Знание, 1984. 80 с.
  22. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. М.: Филоматис, 2006. 480 с.

Author information

Liudmila Borisovna Zakharova

PhD

Samara State Technical University

Elena Valerievna Zakharova

Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: March 15, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • принцип наглядности
  • обучение лексике
  • урок английского языка
  • языковые навыки
  • речевые умения
  • visualization principle
  • teaching vocabulary
  • English lesson
  • language skills
  • communication skills

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)