• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Non-Linguistic Students’ Satisfaction with Level-Based Foreign Language Teaching (by the Example of South Ural State University)

Abstract

The paper aims to identify the level of non-linguistic students’ satisfaction with level-based foreign language teaching on the basis of the blended learning model. The article examines the key aspects of the blended learning approach, emphasizes the role of the individual learning style, substantiates the necessity to take into account the initial level of first-year bachelors’ foreign-language competence. The authors analyse efficiency of level-based teaching, examine its influence on developing non-linguistic students’ foreign-language communicative competence, which constitutes scientific originality of the study. As a result, it is proved that the blended learning method helps to improve level-based learning outcomes, satisfies students’ educational needs.

References

  1. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителя. М.: Аркти-Глосса, 2000. 153 с.
  2. Китайгородская Г. А. Интенсивное обучение иностранным языкам. Теория и практика. М.: Рус. яз., 1992. 254 с.
  3. Мингазова Д. Н., Мовчан Н. И., Романова Р. Г., Сопин В. Ф. Анкетирование студентов как один из эффективных инструментов самооценки вуза // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. 2009. № 2. С. 17-23.
  4. Общая методика обучения иностранным языкам: хрестоматия / сост. А. А. Леонтьев. М.: Рус. яз., 1991. 356 с.
  5. Пассов Е. И. Методология методики: теория и опыт применения: избранное. Липецк: Изд-во Липецк. пед. ун-та, 2002. 228 с.
  6. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс: пособие для студентов пед. вузов и учителей. М.: Астрель, 2008. 238 с.
  7. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово / Slovo, 2000. 163 с.
  8. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Филоматис, 2006. 480 с.
  9. Bailey J., Martin N., Schneider C., Vander Ark T., Duty L., Ellis S., Owens D., Rabbitt B., Terman A. Blended Learning Implementation Guide: Version 2.0. Digital Learning Now [Электронный ресурс]. URL: http://digitallearningnow.com/site/uploads/2013/10/BLIG-2.0-Final-Paper.pdf (дата обращения: 24.05.2021).
  10. Barbour M., Brown R., Waters L., Hoey R., Hunt J., Kennedy K., Ounsworth C., Powell A., Trimm T. Online and Blended Learning: A Survey of Policy and Practice from K-12 Schools around the World [Электронный ресурс]. URL: http://www.inacol.org/wp-content/uploads/2015/02/iNACOL_a-survey-of-policy-and-practice.pdf (дата обращения: 24.05.2021).
  11. https://www.susu.ru/ru/news/2020/06/10/ukrepil-pozicii-v-mirovom-reytinge-qs (дата обращения: 04.04.2021).
  12. https://www.susu.ru/ru/yuzhno-uralskiy-gosudarstvennyy-universitet-v-proekte-5-100/uglublennaya-yazykovaya-podgotovka-v (дата обращения: 04.04.2021).
  13. Patrick S., Kennedy K., Powell A. Mean What You Say: Defining and Integrating Personalized, Blended and Competency Education [Электронный ресурс]. URL: https://aurora-institute.org/wp-content/uploads/mean-what-you-say-1.pdf (дата обращения: 04.04.2021).
  14. Patrick S., Powell A., Watson J., Oglesby J., Hibbard L., Fetzer L., Horn M., Staley P., Su Verma. Blended Learning: The Evolution of Online and Face-to-Face Education from 2008-2015. Vienna, 2015. 20 p.

Author information

Irina Alexandrovna Levina

South Ural State University, Chelyabinsk

Irina Alexandrovna Kolegova

PhD

South Ural State University, Chelyabinsk

Elena Maratovna Kiryakova

South Ural State University, Chelyabinsk

Elena Pavlovna Ponomareva

South Ural State University, Chelyabinsk

About this article

Publication history

  • Received: April 8, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • уровневое обучение
  • студенты неязыковых специальностей
  • иностранный язык
  • смешанное обучение
  • бакалавриат
  • речевые компетенции
  • level-based teaching
  • non-linguistic students
  • foreign language
  • blended teaching
  • bachelor course
  • speech competences

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)