• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Web-Quest as Means to Raise Foreign Students’ Motivation for Studying Russian (by the Example of Web-Quest “Chief Editor’s Mysterious Text”)

Abstract

The paper aims to evaluate efficiency of web-quest technology as a means to raise foreign students’ motivation for studying Russian (advanced-level training). The article reveals a methodological potential of web-quest technology when teaching Russian as a foreign language, describes the technology to create the web-quest “Chief Editor’s Mysterious Text” for foreign students at В2-С1 levels, examines the potential of this technology to raise foreign students’ motivation for studying the professionally-oriented Russian language. Scientific originality of the research involves developing efficient digital methodology for teaching Russian as a foreign language. The proposed methodology combines elements of computer linguo-didactics and professionally oriented teaching. The conducted research allows drawing the following conclusions: solving a web-quest, foreign students master the basic professional competences, learn to apply the acquired Russian-language skills. Web-quest technology helps to improve foreign students’ motivation for studying Russian, to enhance their interest in the discipline. Participating in web-quests, foreign students recognize the role of the Russian language in their professional activity.

References

  1. Агеева М. Г., Лапекина Ю. Ю. Педагогическая технология формирования профессионально ориентированной иноязычной коммуникативной компетенции студентов-юристов // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 2. С. 272-278.
  2. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Современный словарь методических терминов и понятий. Теория и практика обучения языкам. М.: Русский язык. Курсы, 2019. 496 с.
  3. Берарди С. Дистанционное обучение в практике преподавания русского языка в итальянской аудитории (на примере авторских мультимедийных курсов «Краски-А1» и «Краски-А2»): автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2011. 22 с.
  4. Богомолов А. Н. Научно-методическая разработка виртуальной языковой среды дистанционного обучения иностранному (русскому) языку: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2008. 46 с.
  5. Вавулина А. В., Николенко Е. Ю. Использование технологии веб-квест при обучении РКИ на разных этапах обучения // Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского. Серия «Филологические науки». 2017. Т. 3 (69). № 4. С. 52-66.
  6. Дунаева Л. А., Левина Г. М., Богомолов А. Н., Васильева Т. В. Цифровизация области преподавания РКИ: первые итоги и перспективы // Русский язык за рубежом. 2020. № 5. С. 4-9.
  7. Игнатова И. Б. Использование технологии веб-квестов при обучении русскому языку иностранных студентов-филологов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Вопросы образования: языки и специальность». 2010. № 4. С. 132-134.
  8. Итинсон К. С., Рубцова Е. В. Использование информационных технологий в процессе обучения иностранных студентов филологическим дисциплинам в вузе // Фундаментальные исследования. 2015. № 2 (25). С. 5666-5669.
  9. О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года [Электронный ресурс]: Указ Президента РФ № 204 от 07.05.2018. URL: http://kremlin.ru/acts/bank/43027 (дата обращения: 14.03.2021).
  10. О национальных целях развития Российской Федерации на период до 2030 года [Электронный ресурс]: Указ Президента РФ № 474 от 21.07.2020. URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001202007210012 (дата обращения: 14.03.2021).
  11. Паспорт национального проекта Национальная программа «Цифровая экономика Российской Федерации» (утверждена протоколом заседания президиума Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и национальным проектам № 7 от 04.06.2019) [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/72296050/ (дата обращения: 14.03.2021).
  12. Паспорт приоритетного проекта «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации» (утвержден президиумом Совета при Президенте РФ по стратегическому развитию и приоритетным проектам № 9 от 25.10.2016) [Электронный ресурс]. URL: http://government.ru/projects/selection/643/ (дата обращения: 14.03.2021).
  13. Толмачева Е. В. Инновационное обучение РКИ (сфера «Строительный менеджмент») на основе информационно-коммуникативной веб-квест технологии: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2015. 25 с.
  14. Шульгина Е. М. Методика формирования иноязычной коммуникативной компетенции студентов посредством технологии веб-квест (профиль «Рекреационная география и туризм», английский язык): автореф. дисс. … к. пед. н. Тамбов, 2014. 22 с.
  15. Щербакова Н. С. Регионоведческий образовательный веб-квест при обучении устно-речевому иноязычному общению в языковом вузе // Известия Балтийской государственной академии рыбопромыслового флота: психолого-педагогические науки. 2018. № 1 (43). С. 244-248.
  16. https://wordwall.net/ (дата обращения: 25.11.2020).
  17. https://www.canva.com/ru_ru/ (дата обращения: 25.11.2020).
  18. https://www.googliki.ru/metodicheskie-posobiya (дата обращения: 25.11.2020).
  19. https://www.learnis.ru/ (дата обращения: 25.11.2020).
  20. https://www.thinglink.com/ (дата обращения: 25.11.2020).
  21. https://youtu.be/3ig_bnts64o (дата обращения: 25.11.2020).
  22. https://youtu.be/IoARBKicChY (дата обращения: 25.11.2020).
  23. https://youtu.be/uo5aZZWMjnE (дата обращения: 25.11.2020).

Author information

Nadezhda Vladimirovna Pisar

PhD

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

Janna Valerievna Rembolovich

PhD

Kaliningrad State Technical University

Natalia Vasilievna Yurasyuk

PhD

Kaliningrad State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: April 27, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • мотивация
  • русский язык как иностранный
  • технология создания веб-квеста
  • профессиональное общение
  • компьютерная лингводидактика
  • профессионально ориентированное обучение
  • motivation
  • Russian as a foreign language
  • technology to create web-quest
  • professional communication
  • computer linguo-didactics
  • professionally oriented teaching

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)