• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Formation of Students’ Communication Skills Using Video Materials during Russian Classes

Abstract

The purpose of the study is to produce a set of methodological techniques based on the use of video materials to form students’ communication skills during Russian classes. The article considers definitions and classifications of communication skills, audio-visual teaching tools, in particular video materials, their didactic potential for activating students’ speech activity. Scientific novelty of the study lies in the fact that the researchers have identified ways of improving work on development of schoolchildren’s oral monologic, dialogic, written coherent speech with involvement of video materials in the process of teaching Russian. As a result, an author’s definition of communication skills is given, step-by-step work with video materials (public service announcements, feature film clips) using the proposed set of methodological techniques in order to form students’ communication skills during Russian classes is presented.

References

  1. Алексеева М. П. Формирование межкультурной коммуникативной компетенции у учащихся девятого класса якутской школы на основе метода телекоммуникационных проектов (на материале английского языка): автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2005. 24 с.
  2. Андреева Г. М. Социальная психология. М.: Аспект Пресс, 2014. 363 с.
  3. Антонова Е. С. Методика преподавания русского языка: коммуникативно-деятельностный подход. М.: Кнорус, 2007. 464 с.
  4. Афанасенко О. Б. Аудиовизуальные музыкальные средства обучения на современном уроке русского языка // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60. Ч. 3. С. 36-38.
  5. Большой современный толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: https://slovar.cc/rus/tolk/11442.html (дата обращения: 10.04.2021).
  6. Воителева Т. М. Формирование коммуникативных умений и навыков учащихся 5-9 классов на уроках русского языка: дисс. … д. пед. н. М., 2000. 339 с.
  7. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: Директ-Медиа, 2014. 570 с.
  8. Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. М.: Наука, 1982. 159 с.
  9. Ипполитова Н. А. Текст в системе обучения русскому языку в школе. М.: Флинта; Наука, 1998. 176 с.
  10. Коджаспирова Г. М., Петров К. В. Технические средства обучения и методика их использования. М.: Академия, 2008. 350 с.
  11. Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения: в 2-х т. М.: Педагогика, 1982. Т. 1. 656 с.
  12. Кохендерфер Ю. В. Методика формирования иноязычной коммуникативной компетенции учащихся на основе языковых мультимедийных программ: основная и старшая школа, немецкий язык: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2013. 25 с.
  13. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. М.: Красанд, 2010. 216 с.
  14. Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Академия, 2002. 248 с.
  15. Мещеряков В. Н. Жанры школьных сочинений: теория и практика написания. М.: Флинта; Наука, 2017. 328 с.
  16. Разумовская М. М., Львова С. И., Капинос В. И., Львов В. В. Русский язык. 9 класс. Электронная форма учебника. М.: Дрофа; Росучебник, 2019. 247 с.
  17. Российская электронная школа: образовательный портал [Электронный ресурс]. URL: https://resh.edu.ru/ (дата обращения: 10.04.2021).
  18. Семендяева О. В. Аудиовизуальные технологии обучения. Кемерово: КемГУ, 2011. 156 с.
  19. Система обучения сочинениям в 4-8 классах / под ред. Т. А. Ладыженской. М.: Просвещение, 1978. 292 с.
  20. Тищенко В. А. Коммуникативные умения: к вопросу классификации // Казанский педагогический журнал. 2008. № 2 (56). С. 15-22.
  21. Ушаков Д. Н. Толковый словарь русского языка [Электронный ресурс]. URL: https://ushakovdictionary.ru/word.php?wordid=4361 (дата обращения: 10.04.2021).
  22. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего общего образования [Электронный ресурс]: утв. Приказом Министерства образования и науки РФ от 17 мая 2012 г. № 413 (с изм. и доп. от: 29 декабря 2014 г., 31 декабря 2015 г., 29 июня 2017 г., 24 сентября, 11 декабря 2020 г.). URL: http://base.garant.ru/70188902/ (дата обращения: 10.04.2021).
  23. Хохлова А. А. Психолого-педагогические аспекты использования аудиовизуальных средств в обучении иностранному языку // Обучение и воспитание: методики и практика. 2015. № 21. С. 13-18.
  24. Хурмуз О. В. Методическая модель использования художественных фильмов при обучении русскому языку как иностранному: автореф. дисс. … к. пед. н. М., 2019. 18 с.
  25. Шарун Е. В. Использование технических средств обучения на уроках русского языка и литературы // Проблемы и перспективы развития образования: материалы VIII Междунар. науч. конф. (г. Краснодар, февраль 2016 г.). Краснодар: Новация, 2016. С. 78-82.
  26. Щукин А. Н. Методика использования аудиовизуальных средств (при обучении русскому языку как иностранному). М.: Русский язык, 1981. 120 с.

Author information

Antonina Petrovna Olesova

PhD

North-Eastern Federal University named after M.K. Ammosov, Yakutsk

Dayaana Ruslanovna Burtseva

North-Eastern Federal University named after M.K. Ammosov, Yakutsk

About this article

Publication history

  • Received: April 30, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • коммуникативные умения
  • видеоматериалы
  • обучение русскому языку
  • комплекс методических приемов
  • communication skills
  • video materials
  • teaching Russian
  • set of methodological techniques

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)