• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Improvement of Higher School Interaction with External Professional Environment as Way to Increase Practical Orientation of Training within Master’s Program “Document Management and Archival Science”

Abstract

The paper proposes measures to improve higher school interaction with external professional environment. The article examines the problem of content of the Master’s Degree program of the field of study 46.04.02 “Document Management and Archival Science”. Scientific originality of the research lies in the fact that the authors present an updated educational program of the field of study 46.04.02 “Document Management and Archival Science” developed taking into account specific problems arising in students’ professional activity. The research findings are as follows: the authors update the Master’s Degree program of the field of study 46.04.02 “Document Management and Archival Science”. The updates involve curriculum structure, content of working programs, content of practical training.

References

  1. Александров Е. П. Педагогика профессионального образования: учебно-методическое пособие для магистрантов. Краснодар: КГИК, 2018. 140 с.
  2. Батышев С. Я. Профессиональная педагогика: учебник для студентов, обучающихся по педагогическим специальностям и направлениям. М.: Профессиональное образование, 1997. 512 с.
  3. Гейхман Л. К., Клейман Э. И. Организация учебной деятельности студентов (к новым формам обучения): учеб.-метод. пособие. Пермь: Изд-во ПГТУ, 2009. 86 с.
  4. Дулатова А. Н. Кадровая ситуация в документной деятельности: мониторинговое исследование // Управление документацией: прошлое, настоящее, будущее: материалы IV Международной научно-практической конференции, посвященной памяти профессора Т. В. Кузнецовой (г. Москва, 21-22 марта 2019 г.). М.: Минобрнауки; РГГУ, 2019. С. 544-554.
  5. Зиновьева Н. Б. Документоведение: учебно-методическое пособие. М.: Профиздат, 2001. 208 с.
  6. Крившенко Л. П., Вайндорф-Сысоева М. Е. и др. Педагогика: учебник / под ред. Л. П. Крившенко. М.: Велби; Проспект, 2004. 432 с.
  7. Миненков Г. Я. Трансформация университета и учебный процесс: метод. пособие для преподавателей. Мн.: Изд-во Европ. гуманит. ун-та, 2004. 163 с.
  8. Миронов В. В. Реформы образования в России и Болонский процесс как часть глобализации // Ректор вуза. 2007. № 4. С. 15-20.
  9. Митяева А. М. Содержание многоуровневого высшего образования в условиях реализации компетентностной модели // Педагогика. 2007. № 8. С. 57-64.
  10. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 46.04.02 Документоведение и архивоведение (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: Приказ Министерства образования и науки РФ. URL: http://fgosvo.ru/uploadfiles/fgosvom/460402.pdf (дата обращения: 21.04.2021).
  11. Урсул А. Д. Информатизация общества и переход к устойчивому развитию цивилизации // Вестник Российского общества информатики и вычислительной техники. 1993. № 1-3. С. 35-45.

Author information

Dmitriy Yurievich Bondarev

Krasnodar State Institute of Culture

Anna Pavlovna Sarkisyan

Krasnodar State Institute of Culture

Anastasiya Nikolaevna Fedorova

Krasnodar State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: March 17, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • профессиональная среда
  • подготовка магистра
  • документоведение и архивоведение
  • образовательная программа
  • профессиональная реализация
  • professional environment
  • Master’s Degree student training
  • document management and archival science
  • educational program
  • professional realization

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)