• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Test for Determining Amount of the English-Language Verbal Receptive Experience and Formation of Listening Mechanisms in Secondary General Education Students and Undergraduate Students

Abstract

The purpose of the study is to describe the model of a test designed to determine the amount of the English-language receptive experience that manifests itself in language proficiency levels and to discover, in an indirect manner, problems with the functioning of psychological listening mechanisms in secondary general education students and undergraduate students. The article describes the main stages of the test development, a procedure for developing the tasks, as well as results of verifying the test reliability. Scientific novelty lies in the constructed model of the test, as well as in development of criteria for indirectly determining insufficient formation of listening mechanisms based on answers to the test tasks. The result of the study amounts to the described model of the test, the algorithm for selecting the content, types of tasks, criteria for determining the amount of receptive experience and insufficient formation of listening mechanisms.

References

  1. Аванесов В. С. Теория и практика педагогических измерений (материалы публикаций). Екатеринбург: ЦТ и МКО УГТУ УПИ, 2005. 98 с.
  2. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  3. Байдикова Н. Л. Мультидисциплинарный подход к определению объектов контроля аудирования иноязычного текста // Вестник Вятского государственного университета. 2020. № 2 (136). С. 76-86. DOI: 10.25730/VSU.7606.20.026.
  4. Венцов А. В., Касевич В. Б. Проблемы восприятия речи. СПб.: Изд-во С.-Петербургского ун-та, 1994. 232 с.
  5. Говорун С. В. Виды учебного аудирования и методы контроля аудитивных умений // Научное мнение. 2015. № 6. Ч. 2. С. 140-144.
  6. Елухина Н. В. Обучение аудированию в русле коммуникативно-ориентированной методики // Иностранные языки в школе. 1989. № 2. С. 28-36.
  7. Кобенко Ю. В. Язык и среда. Опыт систематизации данных междисциплинарных исследований. Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2017. 214 с.
  8. Коккота В. А. Лингводидактическое тестирование: научно-теоретическое пособие. М.: Высшая школа, 1989. 127 с.
  9. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, преподавание, оценка / Департамент современных языков Директората по образованию, культуре и спорту Совета Европы; под общ. ред. проф. К. М. Ирисхановой. М.: Изд-во МГЛУ, 2003. 256 с.
  10. Пассов Е. И., Сатинова В. Ф. Трансформация как психолингвистический критерий понимания речи // Вопросы психолингвистики и преподавание русского языка как иностранного / под ред. А. А. Леонтьева, Т. В. Рябовой. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1971. С. 109-132.
  11. Переверзев В. Ю. Критериально-ориентированные педагогические тесты для итоговой аттестации студентов. М.: НМЦ СПО Минобразования РФ, 1998. 152 с.
  12. Финаева Т. В., Баграмова Н. В. Перцептивная компетенция как фактор эффективного межкультурного общения // Письма в Эмиссия. Оффлайн. 2017. № 6.
  13. Штерн А. С. Введение в психологию: курс лекций. Изд-е 2-е, стер. М.: Флинта, 2012. 311 с.
  14. Cambridge Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://dictionary.cambridge.org (дата обращения: 05.05.2021).
  15. Cambridge Text Inspector [Электронный ресурс]. URL: https://languageresearch.cambridge.org/wordlists/text-inspector (дата обращения: 05.05.2021).
  16. Norris D. The Possible-Word Constraint in the Segmentation of Continuous Speech // Cognitive Psychology. 1997. № 34. P. 191-243.
  17. Oxford Learner’s Dictionaries [Электронный ресурс]. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com (дата обращения: 05.05.2021).
  18. Oxford Text Checker [Электронный ресурс]. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/text-checker/ (дата обращения: 05.05.2021).
  19. Rost M. Teaching and researching listening. L.: Pearson Education, Limited, 2011. 407 p.
  20. Youglish [Электронный ресурс]. URL: https://youglish.com (дата обращения: 05.05.2021).

Author information

Mikhail Vyacheslavovich Danilin

Moscow Region State University ; Moscow Pedagogical State University

About this article

Publication history

  • Received: May 17, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • тест
  • вербальный рецептивный опыт
  • психологические механизмы аудирования
  • уровень владения языком
  • test
  • verbal receptive experience
  • psychological listening mechanisms
  • language proficiency level

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)