• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

Studying Spatial and Visual Perception in Senior Preschool Children with Health Limitations

Abstract

The research aims to summarise results of studying spatial and visual perception in senior preschool children with normotypical development and children with health limitations (severe speech disorders and delayed mental development). The article presents scientific and methodological foundations for spatial and visual perception formation in senior preschool children with different starting capabilities; the authors have conducted a comparative analysis and summarised results of studying spatial and visual perception in normotypical senior preschool children and their peers with severe speech disorders and delayed mental development attending groups of combined orientation, that is, students in the setting of inclusive preschool education. Scientific novelty of the research lies in developing a comprehensive methodology for studying spatial and visual perception, which makes it possible to assess the level of this perception formation and identify children at risk who are in need of special classes on forming topological, temporal and optical perception during transition to school. As a result of a qualitative and quantitative analysis of topological, temporal, visual and optical perception in preschool children, the authors have added to the research material on spatial and visual perception in normotypical children, in children with severe speech disorders and delayed mental development, which allows for these disorders prevention in the process of preparing for written speech acquisition (dysgraphia, dyscalculia and dyslexia).

References

  1. Адаптированная основная образовательная программа дошкольного образования детей с тяжелыми нарушениями речи с методическими рекомендациями / под ред. Т. В. Волосовец, Л. В. Лопатиной. М.: Просвещение, 2019. 335 с.
  2. Ананьев Б. Г., Рыбалко Е. Ф. Особенности восприятия пространства у детей. М.: Просвещение, 1964. 304 с.
  3. Баряева Л. Б., Вечканова И. Г., Галлямова Ю. С., Ивлева М. Г., Кондратьева С. Ю., Лебедева И. Н., Лопатина Л. В., Макоедова Г. В., Яковлева Н. Н. Дети с задержкой психического развития: экспериментальное исследование и направления коррекционной работы: колл. монография. М.: Добрый мир, 2018. 331 с.
  4. Баряева Л. Б., Лопатина Л. В. Ретроспективный анализ методик логопедической работы по преодолению речевого дефекта при стертой дизартрии у дошкольников // Специальное образование. 2020. № 2 (58). С. 172-188.
  5. Брунер Дж. Психология познания. М.: Прогресс, 1977. 411 с.
  6. Бурменская Г. В., Карабанова О. А, Лидерс А. Г. Возрастно-психологическое консультирование. М.: Изд-во МГУ, 1990. 136 с.
  7. Венгер Л. А. Восприятие и обучение (дошкольный возраст). М.: Просвещение, 1969. 365 с.
  8. Выготский Л. С. Педагогическая психология. М.: Педагогика, 1991. 497 с.
  9. Гальперин П. Я. Четыре лекции по психологии: учеб. пособие для студентов вузов. М.: Кн. дом «Университет»; Юрайт, 2000. 112 с.
  10. Гибсон Дж., Гибсон Э. Перцептивное научение - дифференциация или обогащение? // Хрестоматия по ощущениям и восприятию. М.: МГУ, 1975. С. 181-197.
  11. Градова Г. Н. Развитие ориентировки в пространстве у дошкольников с общим недоразвитием речи // Известия Южного федерального университета. Педагогические науки. 2009. № 10. С. 235-242.
  12. Зайцева Л. А., Горудко Т. В. Коррекция зрительного восприятия у детей с дизартрией // Дэфекталогія. 2003. № 1. С. 13-27.
  13. Зинченко В. П., Вергилес Н. Ю. Формирование зрительного образа. М.: Изд-во МГУ, 1969. 106 с.
  14. Зинченко В. П., Рузская А. Г. Взаимоотношение осязания и зрения у детей дошкольного возраста // Развитие восприятия в раннем и дошкольном детстве. М.: Просвещение, 1966. С. 272-301.
  15. Карелина И. Б. Новые направления в коррекции минимальных дизартрических расстройств // Дефектология. 2000. № 1. С. 24-26.
  16. Леушина А. М. Формирование элементарных математических представлений у детей дошкольного возраста. М.: Просвещение, 1974. 368 с.
  17. Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека и их нарушения при локальных поражениях мозга. М.: Академ. проект, 2000. 512 с.
  18. Пиаже Ж. Психология интеллекта / пер. с фр. М.: Междунар. пед. акад., 1994. 674 с.
  19. Inhelder B., Piaget J. The growth of logical thinking from childhood to adolescence. N. Y.: Basic Books, 1958. 326 p.

Author information

Lyudmila Borisovna Baryaeva

Dr

Moscow City University

Antonina Pavlovna Krutetskaya

Kindergarten № 83 of the Frunzensky District of St. Petersburg

Anna Vladimirovna Tvorogova

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • пространственно-зрительные представления
  • топологические представления
  • зрительно-оптические представления
  • старшие дошкольники
  • ограниченные возможности здоровья
  • spatial and visual perception
  • topological perception
  • visual and optical perception
  • senior preschool children
  • health limitations

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)