• Original research article
  • June 30, 2021
  • Open access

A. S. Ginzberg’s Discursive Activity on Reforming Higher Pharmaceutical Education System in Russia in the Early XX Century

Abstract

The research aims to shed light on importance of the discursive reform activity undertaken by the Russian teacher and scientist A. S. Ginzberg for creation of the modern system of higher pharmaceutical education. Basing on a content analysis of pedagogical heritage of the scientist and teacher, the article reveals his standpoint on the issue of institutionalisation of the higher pharmaceutical education system, identifies the features peculiar to conceptualisation of overdue changes in pharmaceutical education in the second half of the XIX - early XX century, describes A. S. Ginzberg’s pedagogical views. On the basis of a comparative and retrospective analysis, the authors show continuity of the modern system of pharmaceutical specialists training at Saint Petersburg State University of Chemistry and Pharmacy with the ideas of the early XX century. The research is novel in that it is the first to characterise A. S. Ginzberg’s teaching activity and his views on institutionalisation of higher pharmaceutical education. As a result, it is proved that A. S. Ginzberg’s pedagogical ideas, expressed in the early XX century, had a significant impact on the reform of higher pharmaceutical education, creation of a training system that still exists in Russia today.

References

  1. Алова Н. Н. Подготовка и использование фармацевтических кадров (XIX-XX-XXI века) на примере Санкт-Петербурга: автореф. дисс. … к. фарм. н. СПб., 2004. 24 с.
  2. Антипин И. С., Казымова М. А. Органическая химия. История и взаимная связь университетов России // Журнал органической химии. 2017. Т. 53. Вып. 9. С. 1257-1408.
  3. Боташева Т. Л., Черноситов А. В., Заводнов О. П., Гудзь Е. Б. Общая теория систем: живые системы, основные понятия, закономерности функционирования // Медицинский вестник Юга России. 2011. № 2. С. 51-56.
  4. Бывшева М. В. Теоретические аспекты преемственности в системе образования // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. 2011. № 22. С. 259-263.
  5. Василенко Н. В. Институциональный подход к исследованию образования // Образование и наука. Известия УрО РАО. 2006. № 5 (41). С. 20-27.
  6. Василенко Н. В., Шапкин В. В. Институционализм как методология исследования образования: монография. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 2005. 95 с.
  7. Гинзберг А. С. // Центральный государственный исторический архив Санкт-Петербурга. Ф. 3133. Оп. 1.
  8. Гинзберг А. С. К вопросу об общем и специальном образовании фармацевтов: докл. проф. А. С. Гинзберга на Рос. фармацевт. съезде. СПб.: Типо-лит. А. Винеке, 1913. 12 с.
  9. Гинзберг А. С. К вопросу об однообразии систематики (с дидактической точки зрения) отделов фармации в современных медицинских и фармацевтических школах. СПб.: Тип. Я. Трей, 1902. 5 с.
  10. Гинзберг А. С. О новых направлениях в вопросе фармацевтического образования // Фармацевтический журнал. 1915. № 42. С. 409-411; № 43. С. 419-421.
  11. Гинзберг А. С. О постановке преподавания общей и прикладной химии в наших медицинских школах // Русский врач. 1902. № 20. С. 770-772.
  12. Гинзберг А. С. О постановке преподавания общей и прикладной химии в наших медицинских школах: сообщ. на XI Съезде естествоиспытателей и врачей. СПб.: Тип. Я. Трей, ценз. 1902. 10 с.
  13. Гинзберг А. С. Очерк развития научной фармации в России за 200-летний период // Фармацевтический журнал. 1902. № 16. С. 271-272; № 21. С. 355-356; № 22. С. 365-366; № 23. С. 381-383.
  14. Гинзберг А. С. Химико-фармацевтический факультет Ленинградского университета // Химико-фармацевтический журнал. 1925. № 2 (17). С. 13-14.
  15. Гурьянова М. Н., Олейник Г. А. Исторические аспекты формирования профессиональной компетентности провизора в XIX - начале XX века // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2013. № 6. С. 48-50.
  16. Коротеева Н. Н. Становление и развитие фармацевтического образования в России в XVII - начале XX в. // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2010. № 2 (78). С. 161-166.
  17. Кузнецов А. М. «Новый институционализм»: взгляд через призму дискурсивного анализа // Метод. 2014. № 4. С. 203-227.
  18. Куликов В. А. Подготовка фармацевтических кадров в России в XVI-XIX веках // Вестник фармации. 2016. № 4 (74). С. 99-104.
  19. Лопатина Н. Б., Пашанова О. В., Кривошеев С. А. Эволюция высшего фармацевтического образования в России // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Проблемы высшего образования». 2018. № 1. С. 80-87.
  20. Наркевич И. А., Воробьева С. А., Васягина Ю. А., Комарков А. Ю. Под знаком столетия: сборник документов по истории СПХФУ. СПб.: Петербургский модный базар, 2019. 448 с.
  21. Наркевич И. А., Звягин Ю. Ю., Воробьева С. А., Перелыгин В. В., Доброва Д. О. Он создал современного фармаколога // Формулы фармации. 2019. Т. 1. № 1. С. 95-102.
  22. Национальная доктрина образования в Российской Федерации до 2025 г.: Постановление Правительства РФ от 4 октября 2000 г. № 751 // Собрание законодательства Российской Федерации (СЗРФ). 2000. № 41. Ст. 4089.
  23. Панов П. В. Институционализм(ы): объяснительные модели и причинность // Полис. Политические исследования. 2015. № 3. С. 39-55.
  24. Прохорова И. А. Теория систем и системный анализ: учебное пособие. Челябинск: Издательский центр ЮУрГУ, 2013. 49 с.
  25. Селезнева Л. В. Исследования дискурса в современной лингвистике: опыт, направления, проблемы // Вестник Северо-Восточного федерального университета имени М.К. Аммосова. 2011. Т. 8. № 4. С. 119-124.
  26. Степанов С. В., Волгушева А. О., Завершинская Н. А. От Аптекарского приказа XVII в. до Санкт-Петербургского химико-фармацевтического университета: из истории высшего фармацевтического образования // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 3. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=29773 (дата обращения: 21.06.2021).
  27. Стратегия развития фармацевтической промышленности Российской Федерации на период до 2030 года [Электронный ресурс]. URL: https://yandex.ru/turbo/niejournal.ru/s/strategy-farm/ (дата обращения: 26.04.2021).

Author information

Svetlana Alexandrovna Vorobieva

Dr

Saint Petersburg State University of Chemistry and Pharmacy

Natal'ya Aleksandrovna Zavershinskaya

PhD

Saint Petersburg State University of Chemistry and Pharmacy

Stanislav Vyacheslavovich Stepanov

PhD

Saint Petersburg State University of Chemistry and Pharmacy

About this article

Publication history

  • Received: April 12, 2021.
  • Published: June 30, 2021.

Keywords

  • дискурсивная деятельность
  • А. С. Гинзберг
  • высшее фармацевтическое образование
  • институциализация
  • педагогическая деятельность
  • discursive activity
  • A. S. Ginzberg
  • higher pharmaceutical education
  • institutionalisation
  • teaching activity

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)