• Original research article
  • July 25, 2022
  • Open access

Attention Assessment of Fourth-Grade Schoolchildren with Dysgraphia within the Framework of the Basic General Education Program and the Adapted Basic General Education Program

Abstract

The aim of the study is to determine the impact of attention functions development on the formation of independent written speech in fourth-grade schoolchildren with dysgraphia. The article presents scientific and methodological foundations for attention development in children with dysgraphia at school age (Grade 4); a comparative analysis of the development of such attention functions as concentration, stability, switchability, distribution in students with dysgraphia studying according to the basic general education program (BGEP) in a speech therapy center and the adapted basic general education program (ABGEP) for students with severe speech disorders. The scientific novelty lies in the addition and description of criteria for assessing the features of attention functions development (concentration, stability, switchability and distribution) that affect the development of such cognitive processes as memory, perception, thinking and ensure the quality of written communication in fourth-grade schoolchildren with dysgraphia. A qualitative interpretation of the development levels of concentration, stability, switchability and distribution of attention has previously been presented in psychological and pedagogical literature in fragments. The results of attention research have shown that schoolchildren with dysgraphia studying according to the BGEP and ABGEP are more affected by the functions of switching and distributing attention, which naturally influences both the formation of learning skills in general and written communication in particular and requires the development of a special system of pedagogical activity including work on the above mentioned functions elaboration.

References

  1. Ахутина Т. В., Пылаева Н. М. Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход. М.: Академия, 2015.
  2. Бабина Г. В. Семантизация лексических единиц как результат текстовой деятельности школьников с недоразвитием речи // Наука и школа. 2013. № 5.
  3. Белякова Л. И., Иншакова О. Б. Психолого-педагогическая и клиническая характеристика учащихся с устойчивой дисграфией // Дефектология. 2019. № 5.
  4. Воробьева В. К. Методика развития связной речи у детей с системным недоразвитием речи. М.: Астрель: Транзиткнига, 2006.
  5. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: АСТ, 2021.
  6. Гальперин П. Я. Лекции по психологии. М.: Университет, 2002.
  7. Глухов В. П. Психолингвистика. М.: ЮРАЙТ, 2022.
  8. Голев Н. Д. Письменная коммуникация новейшего времени: основные векторы развития // Вестник Томского государственного университета. 2012. № 2 (18).
  9. Грибова О. Е. Технология организации логопедического обследования: методическое пособие. М.: Аркти, 2019.
  10. Дубровина И. В., Андреева А. Д., Данилова Е. Е. и др. Младший школьник. Развитие познавательных способностей. М.: Просвещение, 2003.
  11. Дубровина И. В., Прихожан А. М. Возрастная и педагогическая психология. М.: Академия, 2003.
  12. Ефименкова Л. Н. Коррекция устной и письменной речи учащихся начальных классов. М.: Национальный книжный центр, 2021.
  13. Зиглер Д. Дж., Хьелл Л. А. Теория личности. СПб.: Питер, 2020.
  14. Иншакова О. Б. Письмо как «рецептивная ступень» процесса овладения письменной речью младшими школьниками // Наука и школа. 2010. № 2.
  15. Корректурный тест Бурдона: альманах психологических тестов / сост. Р. Римский, С. Римская. М., 1996.
  16. Лалаева Р. И. Дисграфия // Хрестоматия по логопедии: в 2-х т. / под ред. Л. С. Волковой, В. И. Селиверстова. М.: Владос, 1997. Т. 2.
  17. Леонтьев А. А. Язык, речь, речевая деятельность. Изд-е 9. М.: URSS, 2019.
  18. Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, личность. М.: Смысл, Академия, 2005.
  19. Лобанов А. П. Когнитивная психология: учебное пособие. Изд-е 2-е. Мн. - М.: Новое знание; ИНФРА-М, 2014.
  20. Логинова Е. А. Нарушения письма. Особенности их проявления и коррекция у младших школьников с задержкой психического развития. СПб.: Детство-пресс, 2004.
  21. Лурия А. Р. Язык и сознание. СПб.: Питер, 2020.
  22. Пиаже Ж. Психология интеллекта. СПб.: Питер, 2003.
  23. Разживина Н. В. Особенности познавательной деятельности у младших школьников с дисграфией // Изучение нарушений письма и чтения. Итоги и перспективы: материалы I Международной конференции Российской ассоциации дислексии (г. Москва, 14-16 сентября 2004 г.) / под ред. Г. В. Чиркиной, Е. В. Оганесяна, М. Н. Русецкой. М.: Изд-во Московского социально-гуманитарного института, 2004.
  24. Российская Е. Н. Методика формирования связной письменной речи у детей. М.: Айрис-Пресс, 2004.
  25. Садовникова И. Н. Дисграфия, дислексия: технология преодоления. М., 2018.
  26. Тараканова А. А. Особенности симультанного анализа и синтеза у младших школьников с дисграфией // Изучение нарушений письма и чтения. Итоги и перспективы: материалы I Международной конференции Российской ассоциации дислексии (г. Москва, 14-16 сентября 2004 г.) / под ред. Г. В. Чиркиной, Е. В. Оганесяна, М. Н. Русецкой. М.: Изд-во Московского социально-гуманитарного института, 2004.
  27. Турчин А. С. Проблема нарушений письменной речи подростков-школьников // Экономика образования. 2015. № 1.
  28. Формирование знаний и умений на основе теории поэтапного усвоения умственных действий / под ред. П. Я. Гальперина, Н. Ф. Талызиной. М.: Изд-во Московского университета, 1968.
  29. Чиркина Г. В. Методы обследования речи детей: пособие по диагностике речевых нарушений / под ред. Г. В. Чиркиной. Изд-е 4-е, доп. М.: Аркти, 2010.
  30. Эльконин Д. Б. Развитие устной и письменной речи учащихся / под ред. В. В. Давыдова, Т. А. Нежновой. М.: Интор, 1998.

Author information

Natalia Nikolaevna Yakovleva

PhD

St. Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2022.
  • Published: July 25, 2022.

Keywords

  • оценка внимания
  • речевое развитие
  • школьники с дисграфией
  • основная общеобразовательная программа
  • адаптированная основная общеобразовательная программа
  • attention assessment
  • speech development
  • schoolchildren with dysgraphia
  • basic general education program
  • adapted basic general education program

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)