• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

In-Lecture Survey as a Factor of Developing University Students’ Metacognitive Skills

Abstract

The aim of the study is to determine the impact of a regular in-lecture survey on the development of university students’ metacognitive skills. The article reveals the methodology of a three-stage survey consisting of metacognitive control (self-analysis and self-assessment), registration of results and verification of the actual level of students’ assimilation of educational material. The scientific novelty of the research lies in the fact that the proposed methodology opens opportunities for the development of such students’ metacognitive skills as self-analysis (reflection of the quality of their cognitive process and emotional state) and self-assessment (fixation of the results of this reflection). As a result, it has been found that conducting a regular three-stage in-lecture survey develops students’ self-analysis and self-assessment skills and increases the academic performance.

References

  1. Беленкова Ю. С. Самостоятельная познавательная деятельность на основе развития метакогнитивных навыков // Проблемы современного педагогического образования. 2022. № 74-1.
  2. Беспалько В. П. Киберпедагогика. Педагогические основы управляемого компьютером обучения (E-learning). М.: T8RUGRAM, 2018.
  3. Бызова В. М., Перикова Е. И., Ловягина А. Е. Метакогнитивная включенность в системе психической саморегуляции студентов // Сибирский психологический журнал. 2019. № 73.
  4. Дарханчимэг О. Исследование метакогнитивных навыков студентов // Вестник Сибирского университета потребительской кооперации. 2020. № 4 (34).
  5. Зобков А. В., Турчин А. С. Саморегуляция учебной деятельности. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2013.
  6. Ишков А. Д. Учебная деятельность студента: психологические факторы успешности. М.: Флинта, 2013.
  7. Карпов А. А. Проблема формирования и развития метакогнитивных стратегий в процессе обучения в высших учебных заведениях // Вестник Ярославского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2018. № 4 (46).
  8. Кислякова М. А. Развитие метакогнитивных умений студентов-гуманитариев на занятиях по математике // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2010. № 5.
  9. Литвинов А. В., Иволина Т. В. Метакогниция: понятие, структура, связь с интеллектуальными и когнитивными способностями (по материалам зарубежных исследований) // Современная зарубежная психология. 2013. Т. 2. № 3. URL: https://psyjournals.ru/jmfp/2013/n3/63502.shtml
  10. Протас О. С. Метакогнитивные навыки как условие профессионального саморазвития будущего педагога // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия Е «Педагогические науки». 2022. № 7.
  11. Фомин А. Е. Метакогнитивный мониторинг решения учебных задач: психологические механизмы и условия развития в образовательном процессе: дисс. … д. психол. н. М., 2019.
  12. Фомин А. Е., Богомолова Е. А. Влияние рассуждений о знании на метакогнитивный мониторинг решения проверочных заданий // Экспериментальная психология. 2019. Т. 12. № 1. DOI: 10.17759/exppsy.2019120110
  13. Шартье Д., Лоарер Э. Обучение и перенос когнитивных и метакогнитивных стратегий // Когнитивное обучение: современное состояние и перспективы / под ред. Т. Галкиноц, Э. Леарера; пер. с фр. И. Блинниковой. М.: Ин-т психологии РАН, 1997.
  14. Шестак Н. В. Лекция в вузе в контексте компетентностного подхода // Высшее образование в России. 2018. T. 27. № 8-9. DOI: 10.31992/0869-3617-2018-27-8-9-43-53
  15. Pintrich P. R. Understanding Self-Regulated Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1995.
  16. Rhodes M. Judgements of Learning: Methods, Data, and Theory // Oxford Handbook of Metamemory / ed. by J. Dunlosky, S. K. Tauber. N. Y.: Oxford University Press, 2015.
  17. Shraw G. Measuring Metacognitive Judgments // Handbook of Metacognition in Education / ed. by D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesser. N. Y.: Routledge, 2009.
  18. Zimmerman B. J., Schunk D. H. Self-Regulated Learning and Academic Achievement: Theoretical Perspectives. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.

Author information

Lyudmila Pavlovna Kvashko

PhD

Primorsky Institute of Railway Transport, a branch of the Far Eastern State Transport University in Ussuriisk; Far Eastern Federal University, Vladivostok

Irina Nicolaevna Burkova

PhD

Far Eastern Federal University, Vladivostok

Ekaterina Yurievna Garistova

PhD

Primorsky Institute of Railway Transport, a branch of the Far Eastern State Transport University in Ussuriisk

About this article

Publication history

  • Received: September 22, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • метакогнитивные навыки
  • неотсроченная обратная связь
  • лекция в вузе
  • саморегуляция
  • активное обучение
  • metacognitive skills
  • non-delayed feedback
  • university lecture
  • self-regulation
  • active learning

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)