• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

Prerequisites of Bioethical Themes in Soviet Nature Protection and Natural Science Education

Abstract

The purpose of the research is to identify the prerequisites of bioethical themes in Soviet nature protection and natural science education. The paper shows the particularities of presenting issues lying at the intersection with the problems of value attitude to living beings and shown in Soviet textbooks and popular science literature as well as achievements of enthusiastic educators striving for the integration of bioethical problems into the curriculum. Scientific novelty of the research lies in determining the key role of private volunteer initiatives in Soviet education humanisation and in revealing the reasons why nature protection education of that period was insufficient for overcoming the environmental crisis. As a result, it has been proved that the experience of Soviet nature protection education is of value in case of its adapted usage taking into account modern knowledge about possibilities of lifestyle transformation.

References

  1. Авдеева И. А. Трансформации гуманизма: от антропоцентризма к биоцентризму в контексте построения новых принципов отношения человека к животным // Философия и общество. 2018. № 3.
  2. Агаджанян Н. А. Человек и биосфера. М.: Знание, 1987.
  3. Балезин В. П., Гусев Р. К., Емельянова В. Г., Иванов Г. В. Правовая охрана природы в СССР / отв. ред. В. В. Петров. М.: Юридическая литература, 1976.
  4. Банников А. Г. Мир животных и его охрана. М.: Педагогика, 1978.
  5. Благосклонов К. Н., Иноземцев А. А., Тихомиров В. Н. Охрана природы. М.: Высшая школа, 1967.
  6. Верзилин Н. М. По следам Робинзона. М. - Л.: Детгиз, 1946.
  7. Гиляров А. Человек и животные: этика отношений // Наука и жизнь. 1976. № 12.
  8. Горлова Н. И. Воспоминания общественных активистов как исторический источник сведений о формировании и развитии природоохранного волонтерского движения в 1960-1980 гг. // Вестник Костромского государственного университета. 2018. Т. 24. № 32.
  9. Захарова Л. Добра невидимая нить // Зов. 1991. № 5 (7).
  10. Захлебный А. Н. Школа и проблемы охраны природы: содержание природоохранительного образования: монография. М.: Педагогика, 1981.
  11. Захлебный А. Н., Дзятковская Е. Н. Развитие общего экологического образования в России на современном этапе // Россия в окружающем мире - 2008. Устойчивое развитие: экология, политика, экономика: аналитический ежегодник / отв. ред. Н. Н. Марфенин; под общ. ред. Н. Н. Марфенина, С. А. Степанова. М.: Изд-во МНЭПУ, 2008.
  12. Зверев И. Д. Экология в школьном обучении: новый аспект образования. М.: Знание, 1980.
  13. Коваль Т. В., Харченко Л. Н. Биоэтическое воспитание как средство формирования экологической культуры старшеклассников // Вестник Ставропольского государственного университета. 2008. № 3.
  14. Корниенко Е. А. Теория экологического воспитания и образования в отечественной педагогике 60-х - 80-х годов XX века: дисс. … к. пед. н. Пятигорск, 2006.
  15. Крайнов А. Л. Биоцентризм как модель экологического развития общества: социально-философский анализ // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2020. Т. 20. № 2.
  16. Лынов Ю. С. Тропы заповедные. Л.: Гидрометеоиздат, 1989.
  17. Несмеянов А. Н., Беликов В. М. Пища будущего. М.: Педагогика, 1985.
  18. Нужны ли секции юных охотников? // Литературная газета. 1961. 24 августа. URL: https://www.chukfamily.ru/kornei/prosa/articles/nuzhny-li-sekcii-yunyx-oxotnikov?ysclid=l8c4554htq643901223
  19. Олдак П. Г. Равновесное природопользование. Взгляд экономиста. Новосибирск: Наука, 1983.
  20. Попова Л. В. Из истории профессионального экологического образования // Высшее образование в России. 2012. № 10.
  21. Рогов И. М. Человек в условиях научно-технической революции. Л.: Лениздат, 1978.
  22. Рябинин Б. С. О любви к живому. М.: Просвещение, 1966.
  23. Семенова К. А., Кавтарадзе Д. Н., Генералов А. И., Благосклонов К. Н., Мельниченко О. П., Крепс Е. М. Феноменология жестокости // Природа. 1975. № 1.
  24. Сухомлинский В. А. Методика воспитания коллектива // Сухомлинский В. А. Избранные произведения: в 5-ти т. К.: Радянська школа, 1979. Т. 1.
  25. Читатели «Природы» о «Феноменологии жестокости» // Природа. 1975. № 9.
  26. Itle-Clark S., Comaskey E. A Proposal for Humane Pedagogy // International Journal of Human Education. 2020. Vol. 1 (1).
  27. Tucker K. C. Teaching through the Lens of Humane Education in U. S. Schools: Doctoral Study. Minneapolis, 2016.

Author information

Anna Victorovna Kyuregina

PhD

National Research University “Moscow Power Engineering Institute”

About this article

Publication history

  • Received: October 17, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • биоэтическая тематика
  • советское природоохранное образование
  • естественно-научное образование
  • ценностное отношение к животным
  • bioethical themes
  • Soviet nature protection education
  • natural science education
  • value attitude to animals

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)