• Original research article
  • October 21, 2022
  • Open access

Preparing University Students for Cross-Cultural Interaction in the Digital Environment in Situations of Non-Dialogue of Cultures

Abstract

The study aims to substantiate the necessity of cross-cultural competence development in the digital environment among university students in connection with the relevance of conflict resolution in the context of non-dialogue of cultures. The paper examines the features of cross-cultural interaction in the digital environment in situations of non-dialogue of cultures; presents the structure of cross-cultural competence in the digital environment, determines the skills of constructive influence on cross-cultural conflict in situations of non-dialogue of cultures in its structure; elaborates and tests the methodology of developing the skills of constructive influence on cross-cultural conflict in the digital environment in the university educational process in foreign languages on the basis of the identified pedagogical conditions. Scientific novelty lies in highlighting three groups of skills that need to be developed within the framework of cross-cultural competence formation in the digital environment among students, namely: the ability to prevent cross-cultural conflict, the ability to constructively influence cross-cultural conflict, the ability to resist manipulative influence, cultural aggression, discrimination, vandalism. As a result, the pedagogical conditions for cross-cultural competence formation in the digital environment among students have been determined and the methodological recommendations for cross-cultural competence development in the digital environment in situations of non-dialogue of cultures among students when teaching a foreign language have been given.

References

  1. Бахтин М. М. Эстетика словесного творчества. М.: ВЛАДОС, 2003.
  2. Бердичевский В. А. Межкультурное образование как основная концепция учебного процесса по русскому языку как иностранному на современном этапе // Русистика без границ. 2018. Т. 2. № 3.
  3. Бутина Е. А. Цифровизация образовательного пространства: риски и перспективы // Профессиональное образование в современном мире. 2020. Т. 10. № 2.
  4. Вербицкий А. А. Иноязычное образование в контексте профессии // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. Вып. 2 (796).
  5. Воронцова Т. А. Троллинг и флейминг: речевая агрессия в интернет-коммуникации // Вестник Удмуртского университета. Серия «История. Филология». 2016. Т. 26. Вып. 2.
  6. Гальскова Н. Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1.
  7. Гордин А. И., Гордина О. В. Трансгуманизм как следствие возможной тотальной цифровизации образования (опыт психолого-педагогического анализа) // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2021. Т. 6. Вып. 4.
  8. Дидактическая концепция цифрового профессионального образования и обучения / под науч. ред. В. И. Блинова. М.: Перо, 2019.
  9. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: КАРО, 2005.
  10. Каган М. С. Мир общения: проблема межсубъектных отношений. М.: Политиздат, 1988.
  11. Климов А. А., Заречкин Е. Ю., Куприяновский В. П. О цифровой экосистеме современного университета // Современные информационные технологии и ИТ-образование. 2019. Т. 15. № 4.
  12. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: избранные психологические труды. М. - Воронеж, 2003.
  13. Новикова Л. А. Развитие межкультурной компетентности студентов педагогического университета на основе использования телекоммуникационных технологий: дисс. … к. пед. н. Омск, 2007.
  14. Новикова Л. А., Акатьева И. С., Торхова Ю. В. Развитие межкультурной компетентности студентов бакалавриата при смешанной форме обучения деловой коммуникации на иностранном языке // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. № 4.
  15. Новикова Л. А., Зернова А. Ю. К проблеме речевой агрессии в англоязычном академическом интернет-дискурсе // Филологический аспект. 2021. № 11 (79).
  16. Пассов Е. И. Метод диалога культур. Липецк, 2011.
  17. Садохин А. П. Теория и практика межкультурной коммуникации. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2004.
  18. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996.
  19. Сафонова В. В. Философская бинарная оппозиция «Диалог культур - не-диалог культур» в лингводидактическом рассмотрении // Преподаватель XXI век. 2018. № 2.
  20. Сысоев П. В. Концепция языкового поликультурного образования. М.: Еврошкола, 2003.
  21. Сысоев П. В. Пересматривая конструкт межкультурной компетенции: обучение межкультурному взаимодействию в условиях «диалога культур» и «не-диалога культур» // Язык и культура. 2018. № 43.
  22. Тарева Е. Г. Диалог культур или не-диалог культур? Дилемма современной лингводидактики // Иностранная филология. Социальная и национальная вариативность языка и литературы: мат. IV междунар. науч. конгресса / под ред. Е. В. Полховской. Симферополь, 2019.
  23. Тер-Минасова С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000.
  24. Шамова Т. И., Давыденко Т. М. Управление образовательным процессом в адаптивной школе. М.: Педагогический поиск, 2001.
  25. Щепилова А. В. Содержание и предметные результаты обучения иностранному языку: структурирование и описание // Иностранные языки в школе. 2018. № 1.
  26. Щербинина Ю. В. Речевая защита. Учимся управлять агрессией. М.: Неолит, 2017.
  27. Byram M. Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997.
  28. Carretero Gomez S., Vuorikari R., Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with Eight Proficiency Levels and Examples of Use. 2017. URL: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC106281
  29. Chen G.-M., Starosta W.Intercultural Competence: A Synthesis.Communication Yearbook / ed. by B. R. Burleson. N. Y., 1996. Vol. 19.
  30. Deardorff D. K. Manual for Developing Intercultural Competences: Story Circles. 2020. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370336
  31. Developing Intercultural Competence through Education / ed. by J. Huber and Ch. Reynolds. Strasbourg, 2014.
  32. Hill R., Fresen J., Geng F. Derivation of Electronic Course Templates for Use in Higher Education // Research in Learning Technology. 2012. Vol. 20. DOI: 10.3402/rlt.v20i0.18665
  33. Holmes P. Beyond Intercultural Competence: Intercultural Dialogue and Responsibility: Keynote Presentation, Across Languages and Cultures. Venice: Ca’ Foscari University of Venice, 2011.
  34. Kress G. Making Meaning: From Teaching Language to Designing Environments for Learning in the Contemporary World. The Image in English Language Teaching. Floriana: ELT Council, 2017.
  35. Leeds-Hurwitz W.Intercultural Competences. Conceptual and Operational Framework. 2013. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000219768
  36. Wilson C. Media and Information Literacy: Challenges and Opportunities for the World of Education. Ottawa: The Canadian Commission for UNESCO’s IdeaLab, 2019.

Author information

Ludmila Anatolyevna Novikova

PhD

Izhevsk State Agricultural Academy

About this article

Publication history

  • Received: October 17, 2022.
  • Published: October 21, 2022.

Keywords

  • межкультурное взаимодействие
  • не-диалог культур
  • цифровая среда общения
  • речевая агрессия
  • разрешение конфликтных ситуаций
  • cross-cultural interaction
  • non-dialogue of cultures
  • digital communication environment
  • verbal aggression
  • conflict resolution

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)