• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

Didactic Set of Exercises in Interpretation and Creation of Infographics in a Foreign Language for Military University Cadets

Abstract

The aim of the research is to develop and present the authors’ didactic set of exercises that allows forming and improving the skills and abilities to interpret and create infographics based on data from a foreign language professionally oriented text among military university cadets. The content of the paper focuses on the description of the didactic potential of infographics as a teaching medium, the interdependence of types of speech activity and basic actions of cadets, groups and examples of exercises. Scientific novelty of the research consists in systematising types of students’ activities when working with infographics, classifying basic actions and identifying groups of exercises in interpretation and creation of infographics based on a foreign language professionally oriented text. The research findings make it possible to apply the proposed didactic set of exercises in practice effectively, to achieve high results when teaching a foreign language to military university cadets.

References

  1. Абрамовских Е. В., Ильичева М. А. Методика создания инфографики в профессиональной подготовке магистранта гуманитарного вуза // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 6.
  2. Алмазова Н. И., Баранова Т. А., Халяпина Л. П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39.
  3. Анненкова А. В. Инфографика как средство формирования современного когнитивного стиля студентов при обучении иностранному языку // Вестник Владимирского государственного университета им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. Педагогические и психологические науки. 2019. № 36 (55).
  4. Безукладников К. Э. Лингводидактические компетенции: концепция формирования: монография. Пермь, 2012.
  5. Бим И. Л. Профильное обучение иностранным языкам. Проблемы и перспективы. М., 2007.
  6. Бовтенко М. А. Возможности инфографики в профессионально-ориентированном обучении иностранному языку в вузе // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2019. № 46.
  7. Гвоздкова И. Н., Назаренко М. К. Применение инфографики в профессиональном образовании // Знание. 2020. № 6 (82).
  8. Горских Е. А. Инфографика как эффективный инструмент обучения // Державинский форум. 2022. Т. 6. № 1.
  9. Григорьева Н. В. Инфографика как способ визуализации учебной информации // Научный компонент. 2019. № 3 (3).
  10. Евтушенко Е. Г., Радченко Ю. Ю. Методика разработки технологии статической визуализации предметной информации для обучения студентов неязыкового вуза (на примере дисциплины «Английский язык для специальных целей») // Глобальный научный потенциал. Теория и методика обучения и воспитания. 2020. № 2 (107).
  11. Зимняя И. А. Педагогическая психология. М.: Логос, 2004.
  12. Клименко М. В. Инфографика как средство организации самостоятельной работы студентов языковых вузов // Магия ИННО: интегративные тенденции в лингвистике и лингводидактике: сб. науч. тр.: в 2-х т. М., 2019. Т. 2.
  13. Колесникова А. И. Методы визуализации информации при обучении иностранным языкам в неязыковом вузе // Аграрный вестник Верхневолжья. 2017. № 4 (21).
  14. Лукина Н. Ю. Инфографика как средство формирования коммуникативной компетенции // Актуальные проблемы германистики, романистики и русистики. 2021. № 1.
  15. Мошкина Ю. В., Крамаренко О. Л., Богданова О. Ю. Обучающие эффекты инфографики в преподавании иностранных языков в неязыковом вузе // Глобальный научный потенциал. 2021. № 4 (121).
  16. Пассов Е. И. Терминосистема методики как теории и технологии иноязычного образования. Липецк: Типография г. Ельца, 2016.
  17. Прохорова А. А. Методическая система мультилингвального обучения студентов технического вуза: автореф. дисс. … д. пед. н. Н. Новгород, 2020.
  18. Радченко Ю. Ю. Инфографика как инструмент обучения критическому чтению магистрантов многопрофильного вуза // Научное мнение. 2019. № 5.
  19. Рапакова Т. Б. Методическая система формирования инфографической компетенции курсантов военного вуза // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 4.
  20. Родионова Ю. В. Современные требования к использованию инфографики в научных статьях // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2022. Т. 21. № 2.
  21. Серова Т. С. Информация, информированность, инновации в образовании и науке. Избранное о теории профессионально-ориентированного чтения и методике обучения ему в высшей школе. Пермь, 2015.
  22. Толмачева О. В. Преимущества использования инфографики при обучении говорению на занятиях по русскому языку как иностранному // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 12-3 (90).
  23. Угликова И. В. Инфографика как способ визуализации информации и знаний студентов неязыковых специальностей в современном иноязычном образовании // Вестник Барановичского государственного университета. Серия «Педагогические науки. Психологические науки. Филологические науки». 2019. № 7.
  24. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как результат личностно-ориентированной парадигмы образования // Народное образование. 2003. № 2.
  25. Smiciklas M. The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audiences. Indianapolis: Que Biz-Tech, 2012.
  26. Tufte E. R. The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire: Graphics Press, 2001.

Author information

Tatyana Borisovna Rapakova

Perm Military Institute of National Guard Troops of the Russian Federation

Elena Vadimovna Alikina

Dr

Perm National Research Polytechnic University

About this article

Publication history

  • Received: October 6, 2022.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • инфографика
  • дидактический комплекс упражнений
  • иностранный язык в вузе
  • виды речевой деятельности
  • курсанты военного вуза
  • infographics
  • didactic set of exercises
  • foreign language at university
  • types of speech activity
  • military university cadets

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)