• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

Difficulties of Teaching Foreign Students to Report Other People’s Statements in Monologic Speech (in the Russian as a Foreign Language Aspect)

Abstract

The work aims to determine the reasons for the difficulties that arise when teaching foreign students Russian narrative-descriptive monological speech with the reporting of speech situations. In this regard, the paper compares the features of natural, live speech, which includes different ways of conveying information (communication channels), and speech utterances from written sources (direct speech of characters from literary works); the issue of perception of other people’s speech and its reporting in a coherent context is considered. Scientific novelty of the study lies in developing a system of tasks aimed at overcoming the identified difficulties in teaching foreign students to report other people’s statements in monologic speech in Russian. As a result, a practical version of the organisation of teaching foreign students to report speech situations in a monologic statement and possible ways to solve the issues faced by Russian as a foreign language teachers have been proposed.

References

  1. Бакирова Л. Р., Тарасенко О. С. Инновационный потенциал мультимедийных и интерактивных методов в обучении прямой и косвенной речи на занятиях по русскому языку // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 9-1 (87).
  2. Валгина Н. С. Синтаксис современного русского языка. М.: Высшая школа, 1991.
  3. Волошинов В. Н. Марксизм и философия языка: основные методы социологического метода в науке о языке. М.: Лабиринт, 1993.
  4. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: URSS, 2006.
  5. Журавлева Л. С., Зиновьева М. Д. Обучение чтению (на материале художественных текстов). М.: Русский язык, 1984.
  6. Зайнетдиновна Г. И., Имаева Е. З. Формирование умений и навыков квалифицировать чужую речь на уроках РКИ // Современное педагогическое образование. 2021. № 7.
  7. Кибрик А. А. Русский мультиканальный дискурс. Ч. 1. Постановка проблемы // Психологический журнал. 2018a. Т. 39. № 1.
  8. Кибрик А. А. Русский мультиканальный дискурс. Ч. 2. Разработка корпуса и направления исследований // Психологический журнал. 2018b. Т. 39. № 2.
  9. Клычникова З. И. Психологические особенности обучения чтению на иностранном языке. М.: Просвещение, 1983.
  10. Крючкова Л. С., Мощинская Н. В. Практическая методика обучения русскому языку как иностранному. М.: Флинта, 2007.
  11. Кудряшов А. И. Обучение говорению // Практическая методика обучения русскому языку как иностранному / под ред. А. Н. Щукина. М.: Русский язык, 2003.
  12. Кулибина Н. В. Художественный текст в обучении языку // Практическая методика обучения русскому языку как иностранному / под ред. А. Н. Щукина. М.: Русский язык, 2003.
  13. Лурия А. Р. Язык и сознание. М., 1979.
  14. Мусатова Г. А. Проблемные аспекты изучения прямой и косвенной речи на занятиях по русскому языку как иностранному // Сборники конференций НИЦ «Социосфера». 2022. № 20.
  15. Устинов А. Ю. Бимодальные источники речи как средство обучения РКИ // Русский язык в иностранной аудитории: теория и практика преподавания: мат. междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 95-летию со дня рождения проф. Г. Г. Городиловой (1922-2013). Ливны, 2017.
  16. Щерба Л. В. Современный литературный язык // Щерба Л. В. Избранные работы по русскому языку. М., 1957.

Author information

Tatyana Yurievna Romanova

RUDN University, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 4, 2022.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • русский язык как иностранный
  • обучение иностранных студентов
  • русская повествовательно-описательная монологическая речь
  • передача речевых ситуаций
  • Russian as a foreign language
  • teaching foreign students
  • Russian narrative-descriptive monologic speech
  • reporting of speech situations

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)