• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

Training of Engineering Personnel with Higher Education from among the Local Indigenous Population at the Chukotka Branch of M. K. Ammosov North-Eastern Federal University

Abstract

The purpose of the study is to substantiate the key role of branches of federal universities in the training of personnel for remote regions of the Russian Federation from among the indigenous local population using a branch of M. K. Ammosov North-Eastern Federal University (hereinafter NEFU) as an example. The paper sheds light on the stages of formation and the main areas of development of the Chukotka branch of NEFU, taking into account the needs of the region and trends in the diversification of economic sectors of the Arctic Zone of the Russian Federation. Scientific novelty of the study lies in determining the organisational and pedagogical conditions necessary for the targeted development of branches of higher educational institutions in remote subjects of the Russian Federation in order to train engineering personnel from among the indigenous local population adapted to work in extreme natural and climatic conditions of the Far North. As a result, a target model for the development of the Chukotka branch of NEFU has been elaborated based on a specific strategy and a clear action programme, which will make it possible to replenish the talent pool for the main vital sectors of the economy, such as electric power and heat power industries, in the Far North from among the indigenous local population living in the Chukotka Autonomous Okrug.

References

  1. Амиров Р. А. Стратегия развития высшего образования в России // Вестник Нижегородского государственного инженерно-экономического университета. 2019. № 8 (99).
  2. Ерофеева Н. Ю. Управление образовательными системами. Ижевск: Удмуртский университет, 2014.
  3. Зайцев В. С. Управление образовательными системами. Челябинск: Библиотека А. Миллера, 2019.
  4. Зеер Э. Ф. Проблемы модернизации профессионального и профессионально-педагогического образования: панорамный подход // Профессиональное образование и рынок труда. 2022. № 2 (49).
  5. Иванова О. П., Данейкин Ю. В., Трифонов В. А., Мухачева А. В., Чопозов С. И. Влияние региона на развитие университета // Экономика. Информатика. 2021. Т. 48. № 2.
  6. Кондратьев В. Б. Минеральные ресурсы и будущее Арктики // Горная промышленность. 2020. № 1.
  7. Кулик Н. И. Особенности развития рынка труда в зонах опережающего экономического развития Чукотского АО // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 6 (37).
  8. Лаврентьева Е. А., Бровкина А. В. Трудовой потенциал регионов арктической зоны как фактор экономического развития территории // Транспортное дело России. 2022. № 2.
  9. Лебедев О. Е. Управление образовательными системами: теория и практика. СПб.: Отдел оперативной полиграфии НИУ ВШЭ, 2011.
  10. Лышко А. С., Медведев С. О., Зырянов М. А. Проблематика развития территории Арктики и Крайнего Севера // International Journal of Humanities and Natural Sciences. 2021. Vol. 3-1 (54).
  11. Новиков А. М., Новиков Д. А. Структура системной теории развития профессионального образования // Специалист. 2016. № 1.
  12. Патрахина Т. Н. Стратегическое планирование в сфере образования: от теории к практике: монография. Нижневартовск, 2017.
  13. Позднякова Е. В. Государственное управление образованием // Ученые записки Крымского федерального университета им. В. И. Вернадского. Юридические науки. 2021. Т. 7 (73). № 3-1.
  14. Попова О. В. Проблемы вахтовой организации труда в северном регионе в условиях пандемии (на примере Республики Саха) // Russian Economic Bulletin. 2021. Т. 4. № 6.
  15. Профессиональная педагогика / под ред. С. Я. Батышева, А. М. Новикова. Изд-е 3-е, перераб. М.: ЭГВеС, 2009.
  16. Сериков С. Г., Богдан Н. В. Теория и практика управления образованием // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2014. Т. 6. № 1.
  17. Ярошевский А. А., Коваль А. И. Человек в Арктике: психологические и физиологические особенности выживания в условия Крайнего Севера // Идеи и новации. 2021. Т. 9. № 4.

Author information

Tuyara Egorovna Alekseeva

PhD

Chukotka branch of M. K. Ammosov North-Eastern Federal University, Anadyr

Vladimir Petrovich Ignatiev

Dr

M. K. Ammosov North-Eastern Federal University, Yakutsk

Nikolai Vasilevich Myreev

Chukotka branch of M. K. Ammosov North-Eastern Federal University, Anadyr

About this article

Publication history

  • Received: October 8, 2022.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • подготовка инженерных кадров
  • высшее образование
  • Арктическая зона Российской Федерации
  • филиал федерального университета
  • подготовка кадров с высшим образованием
  • целевая модель развития вуза
  • training of engineering personnel
  • higher education
  • Arctic Zone of the Russian Federation
  • branch of a federal university
  • training of personnel with higher education
  • target model of university development

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)