• Original research article
  • November 21, 2022
  • Open access

Pedagogical Model of Formation of Students’ Motivation to Study Non-Core Disciplines within Contextual University Education

Abstract

The aim of the research is to substantiate theoretically the possibilities of contextual education to increase the motivation of university students to study non-core disciplines. The paper discusses various teaching methods that ensure the contextual nature of the educational process; determines the role and place of these methods in the process of systematic formation of subject motivation. Scientific novelty of the research lies in developing a pedagogical model of formation of students’ motivation to study non-core disciplines within contextual university education. As a result, a set of pedagogical methods aimed at increasing students’ motivation to study non-core disciplines has been determined. Depending on the nature of motivational influence, the methods are conventionally differentiated into the following types: meaning-actualising methods (document analysis, discussion, solving practice-oriented tasks), contextual methods (contextual lectures, role-playing and business simulation games) and reflexive methods (educational research work and scientific research work of students).

References

  1. Бакшаева Н. А., Вербицкий А. А. Психология мотивации студентов. Изд-е 2-е, стер. М.: Юрайт, 2018.
  2. Белякова Е. Г. Ценностно-смысловой подход в современном образовании // Сибирский педагогический журнал. 2007. № 8.
  3. Бирюкова Н. В. Информационно-деятельностный подход в процессе формирования мотивации изучения непрофильных дисциплин у студентов вуза // Мир науки. Педагогика и психология. 2021. Т. 9. № 6.
  4. Вербицкий А. А. Теория и технологии контекстного образования. М., 2017.
  5. Вербицкий А. А., Бакшаева Н. А. Развитие мотивации студентов в контекстном обучении: монография. М.: ИЦ ПКПС, 2000.
  6. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования: монография. М.: Логос, 2011.
  7. Вербицкий А. А., Калашников В. Г. Категория «контекст» в психологии и педагогике: монография. М.: Логос, 2010.
  8. Вербицкий А. А., Ларионова О. Г. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции: монография. М.: Логос, 2020.
  9. Емалетдинов Б. М. Проблема мотивации учебной деятельности студентов // Вестник Башкирского университета. 2010. Т. 15. № 2.
  10. Жуков Ю. М., Журавлев А. В., Павлова Е. Н. Создание и развитие команд. М.: Эксмо, 2012.
  11. Жукова И. А. Контекстное обучение как средство формирования профессиональной компетентности будущих юристов: дисс. … к. пед. н. М., 2011.
  12. Загвязинский В. И. Вузовская лекция в структуре современного учебного процесса // Образование и наука. 2014. № 2.
  13. Ильязова М. Д. Формирование инвариантов профессиональной компетентности студента: ситуационно-контекстный подход: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2011.
  14. Корнеев А. В. Роль и место научно-исследовательской и проектной деятельности учащихся в педагогической парадигме постиндустриального общества // Проблемы и особенности самообразования специалистов при переходе к постиндустриальному обществу: сб. науч. ст. М., 2010.
  15. Лазаренко В. С., Сербина Л. И. Актуальность контекстного обучения // Вопросы педагогики. 2020. № 5-1.
  16. Львов Л. В. Проблемы мотивации при изучении «непрофильных дисциплин» // Инновации в профессиональном и профессионально-педагогическом образовании: мат. XX всерос. науч.-практ. конф. / науч. ред. Е. Дорожкин, А. Федоров. Екатеринбург, 2015.
  17. Ощепкова О. В. Лекция как активная форма вузовского обучения // Самарский научный вестник. 2013. № 4 (5).
  18. Пискунова Е. В., Белкина Н. В., Обухович В. В., Шевцова Д. Н. Методические рекомендации по разработке и применению практико-ориентированных заданий профориентационной направленности по предметам общеобразовательного цикла // Письма в Эмиссия. Оффлайн. 2018. Т. 2 (Методическое приложение). МЕТ 070.
  19. Сергеева Л. А. Реализация контекстного подхода в процессе обучения общеобразовательным дисциплинам студентов вуза: дисс. … к. пед. н. Майкоп, 2007.
  20. Тальникова Е. С., Данилова С. В. Использование контекстного подхода в последипломном профессиональном образовании врачей-психиатров // Психическое здоровье. 2017. № 9.
  21. Тищенко А. А. Анализ рабочей программы дисциплины в современном аспекте // Вопросы педагогики. 2021. № 2-1.
  22. Хантурова И. Е. Контекстное обучение в высшей школе на примере лекций контекстного типа // Теоретические и практические аспекты обучения иностранным языкам в вузе: сб. науч. тр. / под ред. Е. В. Федоткиной. М., 2019.

Author information

Natalia Vladimirovna Biryukova

State Agrarian University of the Northern Trans-Urals, Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: October 8, 2022.
  • Published: November 21, 2022.

Keywords

  • педагогическая модель
  • контекстное обучение в вузе
  • мотивация
  • формирование мотивации студентов
  • методы обучения
  • изучение непрофильных дисциплин
  • pedagogical model
  • contextual university education
  • motivation
  • formation of students’ motivation
  • teaching methods
  • study of non-core disciplines

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)