• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

Features of Working with Authentic News and Journalistic Texts in Professional Foreign Language Training of International Relations Students

Abstract

The study aims to identify the features of working with authentic material in foreign language classes with students of the Faculty of International Relations. The paper clarifies that authentic texts of the foreign English-language press are a valuable source for the development of professional foreign language skills of students. However, news texts may contain biased coverage of events, historical inaccuracies, which should be taken into account by the teacher when selecting the material. Scientific novelty of the study lies in determining the specifics of selecting modern authentic texts of the English-language press for the development of communicative foreign language skills necessary for future diplomats in their professional sphere, more specifically, modern authentic texts of the English-language press may contain historical inaccuracies, excessive subjectivity and biased coverage of current and historical events both in the Russian Federation and abroad, which must be taken into account in the process of professional foreign language training of future diplomats. As a result, it has been proved that the bias of authentic news and journalistic texts for use in the framework of foreign language training of international relations students should not be ignored. The paper presents the author’s system of exercises aimed at the development of professional foreign language skills of students based on working with authentic news and journalistic texts.

References

  1. Глазырина Е. С. Аутентичность языкового материала как фактор повышения мотивации студентов при обучении иностранному языку для специальных целей // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2015. № 3 (7).
  2. Гришаева Л. И., Борискина О. О., Фененко Н. А., Абабий В. Н., Шимко В. Г. Имя собственное в медиапространстве: монография. Воронеж: Изд. дом Воронежского государственного университета, 2019.
  3. Кузнецова С. В. К вопросу об использовании аутентичных текстов профессиональной направленности в процессе обучения иностранному языку в вузе // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т. 6. № 1 (18).
  4. Ляховицкий М. В. Методика преподавания иностранных языков. М.: Высшая школа, 1981.
  5. Насырова Г. Н. Формирование навыков чтения у слушателей магистратуры по направлению подготовки «Международные отношения» (на материале статей СМИ) // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2019. Т. 24. № 181.
  6. Носонович Е. В., Мильруд Р. П. Критерии содержательной аутентичности учебного текста // Иностранные языки в школе. 1999a. № 2.
  7. Носонович Е. В., Мильруд Р. П. Параметры аутентичного учебного текста // Иностранные языки в школе. 1999b. № 1.
  8. Рогалева А. А. Концепция аутентичного учебного языкового текста // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 1 (26).
  9. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс лекций: пособие для студентов пед. вузов и учителей. Изд-е 3-е. М.: Просвещение, 2005.
  10. Фоломкина С. К. Обучение чтению на иностранном языке в неязыковом вузе: уч.-метод. пособие / науч. ред. Н. И. Гез. Изд-е 2-е, испр. М.: Высшая школа, 2005.
  11. Peacock M. The Effect of Authentic Materials on the Motivation of EFL Learners // ELT Journal. 1997. Vol. 51. Iss. 2. URL: https://typeset.io/papers/the-effect-of-authentic-materials-on-the-motivation-of-efl-3vsuqhea2c

Author information

Olga Mikhailovna Zolina

PhD

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: November 2, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • аутентичный текст новостного и публицистического характера
  • профессиональная иноязычная подготовка
  • студенты-международники
  • развитие профессиональных иноязычных умений
  • authentic news and journalistic text
  • professional foreign language training
  • international relations students
  • development of professional foreign language skills

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)