• Original research article
  • December 26, 2022
  • Open access

Structural Components of the System for the Formation of Readiness for Professional Cross-Cultural Communication among Military University Cadets

Abstract

The aim of the study is to develop and theoretically substantiate a set of structural components of the system for the formation of readiness for professional cross-cultural communication among military university cadets. The author of the paper identifies the regulatory and target, content-related, organisational and activity and evaluative and effective components of the system for the formation of readiness for professional cross-cultural communication among military university cadets. Each component of the pedagogical system performs a certain function, while the totality of the selected components makes it possible to consider the system for the formation of readiness for professional cross-cultural communication as an integral entity. The author describes in detail the content of each component, in which the principles, methods, means and technologies used to implement the system for the formation of cadets’ readiness for professional cross-cultural communication within the educational process are highlighted and analysed. Scientific novelty of the study lies in developing the content of the pedagogical system for the formation of cadets’ readiness for professional cross-cultural communication in the framework of training at a military university. As a result, the structural components that contribute to the effective implementation of the elaborated pedagogical system for the formation of cadets’ readiness for professional cross-cultural communication in the framework of training at a military university have been identified and characterised.

References

  1. Айналиева А. Р., Скрипченкова Н. П., Шаповалова Е. Г. Структурные компоненты межкультурной компетентности // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3 (70).
  2. Бабанский Ю. К. Оптимизация процесса обучения (Общедидактический аспект). М.: Педагогика, 1977.
  3. Банников М. И. Патриотическое воспитание курсантов в социально-культурной среде военного вуза: дисс. … к. пед. н. Челябинск, 2019.
  4. Барышников Н. В. Профессиональная межкультурная коммуникация с акцентом // Язык и культура. 2020. № 49.
  5. Бжиская Ю. В., Котина П. В. Межкультурная профессиональная коммуникация как одна из компетентностей музыканта // Norwegian Journal of Development of the International Science. 2019. No. 26-3.
  6. Варламов А. С. Педагогический эксперимент по проверке результативности профессионально-методического сопровождения деятельности военного специалиста в вузовской среде академического консультирования // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2020. Т. 12. № 1.
  7. Гольцова Т. А., Проценко Е. А. Применение веб-квест-технологии при обучении межкультурной профессиональной коммуникации // Отечественная и зарубежная педагогика. 2021. Т. 1. № 2 (75).
  8. Дуреева Т. В. Критерии формирования готовности к профессиональной деятельности специалиста // Молодой ученый. 2018. № 43 (229).
  9. Ипполитова Н. В., Иткулова А. А. Формирование готовности к профессиональной межкультурной коммуникации курсантов в процессе подготовки в военном вузе // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2022. Т. 14. № 2.
  10. Ипполитова Н. В., Стерхова Н. С. Система подготовки студентов вуза к исследовательской деятельности в условиях реализации ФГОС нового поколения: монография. Ставрополь: Логос, 2016.
  11. Мазур М. А. Формирование патриотической культуры у сотрудников органов внутренних дел: дисс. … к. пед. н. Челябинск, 2013.
  12. Матназарова М. Б. Общепедагогические принципы и их отражения в процессе развития профессиональной компетенции педагогических кадров в высших учебных учреждениях // Вестник науки и образования. 2018. № 17-2 (53).
  13. Никишина О. А., Цветкова С. Е. Модель формирования лингвистической готовности к международному экзамену на языковых профилях университета // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 1 (164).
  14. Плащевая Е. В., Иванчук О. В. Содержание курса физики в медицинском вузе: проблема и перспектива решения // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 5.
  15. Редун Р. Г. Структурные компоненты системы педагогической медиации // Вестник Армавирского государственного педагогического университета. 2022. № 2.
  16. Романов Д. В. Содержание системы военно-профессиональных ценностей: история и современность // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. Серия «Педагогика. Психология. Социальная работа. Ювенология. Социокинетика». 2008. Т. 14. № 3.
  17. Сластенин В. А., Мищенко А. И. Целостный педагогический процесс как объект профессиональной деятельности учителя. М.: Прометей, 1997.
  18. Токтарова В. И. Адаптивная система математической подготовки студентов вузов: структурно-содержательные компоненты // Инновационные проекты и программы в образовании. 2018. № 4.
  19. Толмачева В. В. Педагогическая система формирования социально-экологической готовности будущего педагога: структурные компоненты // Казанский педагогический журнал. 2019. № 5 (136).

Author information

Alena Andreevna Itkulova

Tyumen Higher Military Engineering Command School named after the Marshal of Engineer Troops A. I. Proshlyakov

About this article

Publication history

  • Received: November 6, 2022.
  • Published: December 26, 2022.

Keywords

  • профессиональная межкультурная коммуникация
  • обучение в военном вузе
  • структурные компоненты педагогической системы
  • нормативно-целевой компонент
  • содержательный компонент
  • организационно-деятельностный компонент
  • оценочно-результативный компонент
  • professional cross-cultural communication
  • training at a military university
  • structural components of a pedagogical system
  • regulatory and target component
  • content-related component
  • organisational and activity component
  • evaluative and effective component

Copyright

© 2022 The Author(s)
© 2022 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)