• Original research article
  • May 19, 2023
  • Open access

Organisation of students’ independent work aimed at developing their publication activities using project and scientific research methods

Abstract

The aim of the research is to substantiate the necessity of organising first-year students’ independent work aimed at developing their publication activities when studying Humanities. In the paper, the author describes her own experience of organising the publication activities of the first-year students of the Institute of Telecommunications, training programme 11.03.02 Infocommunication technologies and communication systems (educational programme specialisation “Communication networks and switching systems”) as a form of the students’ independent work as exemplified by teaching “Russian language and the basics of business communication”. The scientific novelty of the research lies in characterising the ways of organising students’ independent work aimed at developing their publication activities based on the joint use of scientific research and project methods; in demonstrating the possibility of combining the educational format involving lectures and seminars and the independent work of the largest possible number of students aimed at developing their publication activities. As a result, the necessity of combining scientific research and project methods in organising students’ independent work aimed at developing their publication activities when studying the discipline “Russian language and the basics of business communication” has been substantiated; the skills and abilities the formation of which is mandatory for each student involved in publication activities have been identified and the competencies that are necessary for students who plan to conduct active publication activities in the future have been identified.

References

  1. Габдулгалимова Л. С. Публикационная активность студентов и научно-техническая деятельность: первые шаги в публикационной деятельности // Будущее машиностроения России: сб. докл.: в 2-х т. М.: Изд-во Московского государственного технического университета им. Н. Э. Баумана, 2020. Т. 2.
  2. Галченко А. С. Проектное обучение студентов и руководителей как условие эффективного обучения проектному управлению // Современное образование: содержание, технологии, качество. 2018. Т. 2.
  3. Данильченко М. А. Исследовательские методы в современном образовании // Балтийский гуманитарный журнал. 2021. Т. 10. № 3 (36).
  4. Захаркина Е. С. Исследовательский метод в обучении // Инновационная наука. 2021. № 8-2.
  5. Инновации и научно-техническое творчество молодежи: мат. рос. науч.-тех. конф. (г. Новосибирск, 20-21 апреля 2022 г.). Новосибирск: Изд-во Сибирского государственного университета телекоммуникаций и информатики, 2022.
  6. Инновации и научно-техническое творчество молодежи: мат. рос. науч.-тех. конф. (г. Новосибирск, 22-23 апреля 2021 г.). Новосибирск: Изд-во Сибирского государственного университета телекоммуникаций и информатики, 2021.
  7. Инновации и научно-техническое творчество молодежи: мат. рос. науч.-тех. конф. (г. Новосибирск, 23-24 апреля 2020 г.). Новосибирск: Изд-во Сибирского государственного университета телекоммуникаций и информатики, 2020.
  8. Калашникова С. Б., Сухлоев М. П. Исследовательский метод обучения как средство адаптации к российской системе образования // Образовательные технологии и общество. 2019. № 3.
  9. Карпов А. О. Образование в обществе знаний: исследовательская модель // Вестник Российской академии наук. 2012. Т. 82. № 2.
  10. Карпов А. О. Теория исследовательского обучения и ее становление // Школьные технологии. 2015. № 2.
  11. Корнеенко Т. Н. Применение исследовательского метода в инженерном образовании // Вестник Тверского государственного университета. Серия «Педагогика и психология». 2022. № 3 (60).
  12. Краевский В. В., Бережнова Е. В. Основы учебно-исследовательской деятельности студентов. М.: Академия, 2005.
  13. Кузьминов Я. И., Юдкевич М. М. Университеты в России: как это работает. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2021.
  14. Куренной В. А. Вопросы либерального образования: принципы // Вопросы образования. 2020. № 1.
  15. Леонтович А. В. Концептуальные основания моделирования исследовательской деятельности учащихся // Школьные технологии. 2006. № 5.
  16. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / под ред. Е. С. Полат. М.: Академия, 2009.
  17. Обухов А. С. Исследовательская позиция личности. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Национальный книжный центр, 2015.
  18. Пахомова Н. Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении. М.: АРКТИ, 2003.
  19. Пеньковских Е. А. Метод проектов в отечественной и зарубежной педагогической теории и практике // Вопросы образования. 2010. № 4.
  20. Пирязева Т. В., Коваленко П. Ю., Соколов И. В., Никова М. А. Разработка методических рекомендаций по организации проектной, конкурсной, выставочной и публикационной деятельности студентов // Современные информационные технологии в образовании, науке и промышленности: сб. тр. XIХ междунар. конф. М.: Экон-Информ, 2021.
  21. Поддьяков А. Н. Методологические основы изучения и развития исследовательской деятельности // Исследовательская деятельность учащихся в современном образовательном пространстве / под ред. А. С. Обухова. М.: НИИ школьных технологий, 2006.
  22. Проектное обучение. Практики внедрения в университетах / под ред. Л. А. Евстратовой, Н. В. Исаевой, О. В. Леушкова. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2018.
  23. Рабинович П. Д., Заведенский К. Е., Царьков И. С., Матвиюк Е. С. Школа возможностей: проектное обучение // Образовательная политика. 2019. № 1-2 (77-78).
  24. Сизганова Е. Ю., Кайдашова А. К. Интегративный подход в исследовательском обучении // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2016. № 1.
  25. Турло Е. М. Проектное обучение в высшей школе // Проблемы и перспективы развития образования в России: сб. мат. XIX междунар. науч.-практ. конф. (г. Новосибирск, 5 апреля 2013 г.). Новосибирск: Сибпринт, 2013.
  26. Филимонов А. А. Организация проектной деятельности. Омск: Изд-во Омского государственного педагогического университета, 2005.
  27. Шарипов Ф. В. Технология проектного обучения // Педагогический журнал Башкортостана. 2012. № 2 (39).

Author information

Elena Vasilevna Reshetnikova

PhD

Siberian State University of Telecommunications and Informatics, Novosibirsk

About this article

Publication history

  • Received: April 2, 2023.
  • Published: May 19, 2023.

Keywords

  • самостоятельная работа студентов
  • научно-исследовательский метод
  • проектный метод
  • публикационная деятельность
  • students’ independent work
  • scientific research method
  • project method
  • publication activities

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)