• Original research article
  • June 19, 2023
  • Open access

Pedagogical conditions for communicative culture formation among medical university students in the context of digital transformation

Abstract

The aim of the study is to substantiate the need for communicative culture formation and development among medical students taking into account current trends in the digital transformation of education and medicine. The paper provides a general description of the current state of the digital transformation of medical education; shows the importance of the communicative culture of medical university students for future effective professional activities; presents the essence and components of the communicative culture of medical university students; determines the pedagogical conditions for communicative culture formation and development among medical students. The scientific novelty of the study lies in the fact that it sheds light on the pedagogical conditions that contribute to communicative culture formation among future medical workers based on the theoretical analysis of the problem. As a result, it has been shown that the purposeful implementation of a set of pedagogical conditions reflecting the key aspects of the digital transformation of the educational environment and society as a whole is necessary for the effective formation of the communicative culture of medical university students.

References

  1. Асимов М. А., Нурмагамбетова С. А., Игнатьев Ю. В. Коммуникативные навыки: учебник. Алматы, 2017.
  2. Валеева Г. В. Этические аспекты цифровой трансформации университета // Гуманитарные ведомости ТГПУ им. Л. Н. Толстого. 2022. № 1 (41).
  3. Викулина М. А., Смирнова Н. М. Культура общения в студенческой среде вуза: монография. Н. Новгород, 2010.
  4. Витч Р. Модели моральной медицины в эпоху революционных изменений // Вопросы философии. 1994. № 3.
  5. Говоров А. Г., Зиза А. Л., Косицына М. В., Погодаева Т. В. Реализация индивидуальных образовательных траекторий в масштабах всего университета с помощью цифровых технологий: учеб.-метод. пособие. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2021.
  6. Жуков В. Ю. Основы теории культуры. СПб., 1997.
  7. Карцхия А. А. Цифровая медицина – реальность сегодняшнего дня // Экономические и социальные проблемы России. 2021. № 2.
  8. Келеман Л. А., Акинтьева В. Е., Кочкарова З. Р., Цифанова И. В. К вопросу о категоризации понятия «коммуникативная культура» в современной философской науке // Пробелы в российском законодательстве. Юридический журнал. 2015. № 1.
  9. Кузьмин К. В., Семенова Е. В., Петрова Л. Е., Закроева А. Г. Коммуникация врача и пациента: прошлое, настоящее, будущее (исторический и медико-социологический анализ). Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного медицинского университета, 2016.
  10. Лазаренко В. А., Калуцкий П. В., Дрёмова Н. Б., Овод А. И. Адаптация высшего медицинского образования к условиям цифровизации здравоохранения // Высшее образование в России. 2020. Т. 29. № 1.
  11. Мележик О. В. Основные подходы отечественных и зарубежных ученых к определению понятия «коммуникативная культура» // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2018. Т. 23. № 4 (174).
  12. Мелешко Е. Д. Трансгуманистические ценности в цифровой этике образования // Теоретическая и прикладная этика: традиции и перспективы – 2020. Философия. Этика. Практика: мат. XII междунар. конф. (г. Санкт-Петербург, 19-21 ноября 2020 г.). СПб.: Сборка, 2020.
  13. Милица Е. Е. Трансформация моделей взаимодействия врача и пациента // Российский психологический журнал. 2010. Т. 7. № 3.
  14. Наумчик В. Н., Паздников М. А. Социальная педагогика. Мн., 2005.
  15. Петровская Л. А. Компетентность в общении: социально-психологический тренинг. М.: Изд-во Московского университета, 1989.
  16. Соколова О. П. Коммуникативная культура индивида: социально-философский анализ: автореф. дисс. … к. филос. н. Ижевск, 2005.
  17. Суворов Н. А. Тенденции развития высшего образования в современном мире // Научный вестник Московского государственного технического университета гражданской авиации. 2012. № 182.
  18. Шкиндер Н. Л., Носкова М. В., Бородулина Т. В. Концепция формирования коммуникативной культуры у выпускников медицинского вуза // Медицинское образование и вузовская наука. 2017. № 2 (10).
  19. Berry D. Health Communication: Theory and Practice. Maidenhead: Open University Press, 2007.
  20. Goldsmith J. Digital Medicine: Implications for Healthcare Leaders. Chicago: Health Administration Press, 2003.
  21. Plowman R. S., Peters-Strickland T., Savage G. M. Digital Medicines: Clinical Review on the Safety of Tablets with Sensors // Expert Opinion on Drug Safety. 2018. Vol. 17. No. 9.

Author information

Natalia Vasilyevna Gromakova

Voronezh State Medical University named after N. N. Burdenko

Irina Egorovna Plotnikova

PhD

Voronezh State Medical University named after N. N. Burdenko

About this article

Publication history

  • Received: April 16, 2023.
  • Published: June 19, 2023.

Keywords

  • коммуникативная культура студента-медика
  • цифровая трансформация образовательной среды
  • цифровая медицина
  • совокупность педагогических условий
  • communicative culture of a medical student
  • digital transformation of the educational environment
  • digital medicine
  • set of pedagogical conditions

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)