• Original research article
  • June 19, 2023
  • Open access

Ethno-cultural identity as an indicator of the formation of future psychologists’ professional readiness for multicultural interaction

Abstract

The paper examines the psychological and pedagogical aspects of future psychologists’ readiness for professional activities in the conditions of multiculturalism. The aim of the study is to substantiate the possibility of using ethno-cultural identity types as indicators of future psychologists’ readiness for professional activities in multicultural conditions. Various approaches to the category of readiness in psychology and pedagogy are considered. Professional readiness is understood as an integral personal characteristic that includes awareness of one’s abilities, preparedness and the desire to realize them in professional activities. The scientific novelty lies in elaborating the essence of the notion of “future psychologists’ professional readiness for multicultural interaction”, as well as in identifying the relationship between ethno-cultural identity and the formation of future psychologists’ professional readiness for multicultural interaction. The results of the study showed that that the high level of readiness for professional activities in multicultural conditions is observed only among students with positive ethno-cultural identity. The more pronounced positive ethno-cultural identity is, the higher the level of future psychologists’ professional readiness for multicultural interaction is, which determines the importance of developing this type of identity among specialists working in multicultural conditions. Ethnonigilism is associated with the low level of future psychologists’ readiness for multicultural interaction. Expectations, attitude to another culture and its assessment, confidence in one’s abilities and competencies are important aspects of professional readiness for multicultural interaction, but its strongest indicator is intercultural interest.

References

  1. Амайрех А. Б., Синева О. В. Взаимосвязь этнической идентичности и этнокультурной толерантности у представителей разных этнических групп // Проблемы теории и практики современной психологии: мат. XVIII всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием (г. Иркутск, 25-26 апреля 2019 г.). Иркутск: Изд-во Иркутского государственного университета, 2019.
  2. Базаева Ф. У. Методологические аспекты формирования этнокультурной компетентности студентов педагогических вузов // Вестник ГГНТУ. Гуманитарные и социально-экономические науки. 2021. № 4.
  3. Белова С. И. Разработка и психометрические особенности опросника «Факторы, способствующие успешным кросс-культурным отношениям» // Бизнес. Образование. Право. 2015. № 3 (32).
  4. Берберян А. С. Взаимосвязь толерантности и этнической идентичности армянской молодежи в условиях различной социокультурной среды // Вестник РГГУ. Серия «Евразийские исследования. История. Политология. Международные отношения». 2022. № 1-2.
  5. Большой психологический словарь / под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Изд-е 4-е, расш. М. – СПб.: АСТ; Прайм-Еврознак, 2009.
  6. Вишневский В. А. Поликультурное образование личности как необходимое условие формирования высококвалифицированного специалиста // Молодая наука: сб. науч. тр. науч.-практ. конф. для студентов и молодых ученых (г. Ялта, 27-28 октября 2017 г.) / науч. ред. Н. Г. Гончарова. Ялта: Ариал, 2017.
  7. Герасименко Т. И. Главные факторы трансформации региональной и этнической идентичности // Юг России: экология, развитие. 2020. Т. 15. № 3 (56).
  8. Зинченко Ю. П. Этнокультурная идентичность и психологическое благополучие: методологические аспекты // Субъективное благополучие и эмоциональная безопасность личности: мат. IX междунар. симпозиума (г. Екатеринбург, 12-13 июля 2018 г.) / под науч. ред. Е. Б. Перелыгиной. Екатеринбург: Гуманитарный университет, 2018.
  9. Зинченко Ю. П., Шайгерова Л. А. Методологические проблемы изучения этнокультурной идентичности: в поисках продуктивного подхода // Этнокультурная идентичность как фактор социальной стабильности в современной России: мат. круглого стола: в 2-х т. / под ред. Ю. П. Зинченко, Л. А. Шайгеровой. М.: Изд-во Московского университета, 2016. Т. 1.
  10. Крутецкий В. А. Основы педагогической психологии. М.: Просвещение, 1972.
  11. Лебедева Н. М., Татарко А. Н. Социально-психологические факторы этнической толерантности и стратегии межгруппового взаимодействия в поликультурных регионах России // Психологический журнал. 2003. Т. 24. № 5.
  12. Платонов К. К. Краткий словарь системы психологических понятий: учеб. пособие для инж.-пед. работников профтехобразования. М.: Высшая школа, 1981.
  13. Сладкова И. А. Проблема личностной готовности к профессиональной деятельности будущих педагогов-психологов // Азимут научных исследований: педагогика и психология. 2017. Т. 6. № 3 (20).
  14. Сластенин В. А. Профессионализм педагога: акмеологический подход // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 4.
  15. Солдатова Г. У., Шайгерова Л. А., Прокофьева Т. Ю., Кравцова О. А. Психодиагностика толерантности личности. М.: Смысл, 2008.
  16. Тихомирова Ю. М. Теоретический анализ структурных компонентов психологической готовности к профессиональной деятельности // Психологические науки: теория и практика: мат. II междунар. науч. конф. (г. Москва, март 2014 г.). М.: Буки-Веди, 2014.
  17. Узнадзе Д. Н. Общая психология / пер. с груз. Е. Ш. Чомахидзе; под ред. И. В. Имедадзе. М. – СПб.: Смысл; Питер, 2004.
  18. Хухлаев О. Е., Гриценко В. В., Макарчук А. В., Павлова О. С., Ткаченко Н. В., Усубян Ш. А., Шорохова В. А. Разработка и адаптация методики «Интегративный опросник межкультурной компетентности» // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2021. Т. 18. № 1.
  19. Шушара Т. В., Ланковская Е. К. Проблема определения дефиниции «профессиональная готовность» в отечественной науке // Проблемы современного педагогического образования. 2017. № 54-2.

Author information

Tatiana Viktorovna Miliukova

V. I. Vernadsky Crimean Federal University, Simferopol

About this article

Publication history

  • Received: April 24, 2023.
  • Published: June 19, 2023.

Keywords

  • психологическая готовность
  • профессиональная готовность
  • готовность к поликультурному взаимодействию
  • подготовка будущего психолога
  • этнокультурная идентичность
  • поликультурное взаимодействие
  • межкультурный интерес
  • psychological readiness
  • professional readiness
  • readiness for multicultural interaction
  • training of future psychologists
  • ethno-cultural identity
  • multicultural interaction
  • intercultural interest

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)