• Original research article
  • June 19, 2023
  • Open access

Features of reforming the systems of sculpture teaching at art universities and non-art universities in modern China

Abstract

The aim of the study is to characterize the current stage of reforming the system of higher art education in China by the example of the system of future sculptors training. The paper discusses the features of future sculptors training at Chinese art universities and non-art universities, as well as the specifics of organizing the process of their training in accordance with the principles of urban sculpture development. The study is novel in that it is the first to reveal the connection of the existing training programs for sculptors in China with the tasks of modern urban planning and urban environment design. As a result of the analysis, it has been determined that at Chinese art universities and non-art universities, a special institutional environment and a system of practical implementation of students’ ideas are being built in accordance with modern conditions. Based on the results obtained, methodological recommendations are proposed for organizing the training of future sculptors by means of design engineering, which can be implemented in the space of Russian specialized universities.

References

  1. Бурганова М. А. Особенности художественного образования в академии художеств Гуаньчжоу. Опыт преподавания скульптуры // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник РГХПУ им. С. Г. Строганова. 2020. № 3-1.
  2. Бурганова М. А., Цао Сюн. Творческий метод и педагогическая концепция У Вэйшаня // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник РГХПУ им. С. Г. Строганова. 2020. № 4-3.
  3. Госэнь Ч. Факультет скульптуры центральной академии художеств Китая // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009.
  4. Цао Сюн. Художественное наследие и творческий метод скульптора У Вэйшаня в историко-культурном контексте китайской скульптуры: автореф. дисс. ... к. иск. М., 2021.
  5. Ян Цзин. Творческая и художественно-педагогическая деятельность китайского скульптора Цао Чуньшэна: автореф. дисс. ... к. иск. СПб., 2021.
  6. Baihua Z. Aesthetic Walk. Shanghai: Shanghai People’s Publishing House, 2006.
  7. Sicheng L. Chinese Architecture Series: History of Chinese Sculpture. Singapore: Gale Asia, 2015.
  8. 刘艳萍. 苏联雕塑教育模式在新中国的影响. 北京: 中央美术学院, 2008 (Яньпин Л. Влияние советской скульптурной образовательной модели в Новом Китае. Пекин: Центральная академия изящных искусств, 2008).
  9. 孙振华. 创新雕塑艺术的中国方式 // 文艺研究. 2005. № 6 (Чжэньхуа Сунь. Китайский путь к инновациям в скульптурном искусстве // Литературные и художественные исследования. 2005. № 6).
  10. 谭勋. 雕塑综合材料教学. 石家庄, 2005 (Сюнь Тань. Общие материалы по преподаванию скульптуры. Шицзячжуан, 2005).
  11. 曹春生, 杨静. 在雕塑家的作坊. 北京, 2017 (Чуньшэн Цао, Ян Цзин. В мастерской скульптора. Пекин, 2017).
  12. 张雨晴, 夏海洲. 用雕塑作品传递国家价值和民族精神–记北京工业大学邹锋教授 // 北京教育: 高教版. 2015. № 9 (Юйцин Чжан, Хайчжоу Ся. Использование скульптурных произведений для передачи национальной ценности и национального духа – профессор Цзоу Фэн из Пекинского технологического университета // Пекинское образование: выпуск высшего образования. 2015. № 9).
  13. 朱尚熹. 重识罗丹-朱尚熹雕塑微博. 桂林, 2016 (Шанси Чжу. Повторно изучая Родена. Шанси, 2016).
  14. 李泽厚. 华夏美学. 天津: 天津社会科学院出版社, 2001 (Цзэхоу Л. Китайская эстетика. Тяньцзинь: Изд-во Тяньцзиньской академии общественных наук, 2001).

Author information

Min Zhong

Vitebsk State University named after P. M. Masherov

About this article

Publication history

  • Received: March 28, 2023.
  • Published: June 19, 2023.

Keywords

  • высшее художественное образование в Китае
  • профессиональная подготовка будущих скульпторов
  • принципы развития городской скульптуры
  • дизайн-проектирование
  • задачи современного градостроительства
  • higher art education in China
  • professional training of future sculptors
  • principles of urban sculpture development
  • design engineering
  • tasks of modern urban planning

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)