• Original research article
  • August 24, 2023
  • Open access

“Collaborative learning” as a technology of career guidance work with schoolchildren on the basis of a pedagogical university

Abstract

The aim of the study is to assess the nature of the impact of the work formats used as a part of the collaborative learning technology aimed at creating conditions for the pre-professional training of schoolchildren at a pedagogical university. Based on a quantitative and qualitative analysis of the survey data of the participants of the School for Young Teachers, the paper specifies the influence of the used variants of interaction for different ages on the formation of a positive emotional response and attitude of schoolchildren to the field of pedagogical activity under consideration as an individual professional and educational priority. The scientific novelty of the study lies in clarifying the importance of using the collaborative learning technology as a strategy of polysubject communication and activity in solving the problems of career guidance work with schoolchildren in the format of the School for Young Teachers, namely, in differentiating high school students’ emotional attitude to the proposed options for the interaction with peers, students and teachers, aimed at introducing them to the system of knowledge, skills, related to the choice of profession in the field of pedagogy. As a result, it has been shown that the collaborative learning technology has a significant potential in the organisation of career guidance work with students on the basis of institutions of higher professional education, associated with pronounced social and psychological benefits and a general positive perception by schoolchildren focused on the choice of pedagogical activity.

References

  1. Беляева О. А. Школа юного педагога как организационная форма профориентационной работы педагогического университета со старшеклассниками // Человек и образование. 2021. № 3.
  2. Беляева О. А., Серафимович И. В. Технология динамического обучения педагогов как основа формирования личностных образовательных результатов обучающихся. Ярославль: Изд-во Института развития образования, 2019.
  3. Допрофессиональная педагогическая подготовка школьников: опыт и традиции: коллективная монография / под науч. ред. Л. В. Байбородовой, А. М. Ходырева, А. П. Чернявской. Ярославль: Изд-во Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского, 2021.
  4. Карпова Е. В., Невзорова А. В. Школа юного педагога как комплексное средство формирования профессиональных педагогических компетенций будущих учителей начальных классов // Дошкольное и начальное образование: расширение образовательной среды: мат. междунар. конф. педагогического факультета ЯГПУ им. К. Д. Ушинского. Ярославль: Изд-во Ярославского государственного педагогического университета им. К. Д. Ушинского, 2017.
  5. Кролевецкая Е. Н., Исаев И. Ф., Собянин Ф. И. Типология педагогического взаимодействия субъектов образовательного процесса в вузе: полисубъектный подход // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 4.
  6. Орехова О. А. Цветовая диагностика эмоций ребенка. СПб.: Речь, 2002.
  7. Поваренков Ю. П. Проблемы психологии профессионального становления личности. Ярославль: Канцлер, 2008.
  8. Фопель К. Психологические принципы обучения взрослых. Проведение воркшопов: семинаров, мастер-классов. М.: Генезис, 2010.
  9. Якимович И. Г. Возможности использования технологии обучения в сотрудничестве на практических занятиях в вузе // Вестник Брянского государственного университета. 2015. № 2.
  10. Bruffee K. A. Collaborative Learning and the “Conversation of Mankind” // College English. 1984. Vol. 46. No. 7.
  11. Laal M., Laal M., Khattami Kermanshahi Zh. 21st Century Learning; Learning in Collaboration // Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 47.
  12. Vaganovа O., Smirnova E., Bezusova T., Gordienko T., Baikina J. Training in Cooperation with the Use of Information Technology // Amazonia Investiga. 2020. Vol. 9 (27).

Author information

Olga Alekseevna Belyaeva

PhD

Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky

Elizaveta Sergeevna Kalacheva

Yaroslavl State Pedagogical University named after K. D. Ushinsky

About this article

Publication history

  • Received: July 3, 2023.
  • Published: August 24, 2023.

Keywords

  • взаимодействие
  • технология «обучение в сотрудничестве»
  • профессиональная ориентация старшеклассников
  • допрофессиональная педагогическая подготовка
  • Школа юного педагога
  • interaction
  • collaborative learning technology
  • career guidance for high school students
  • pre-professional pedagogical training
  • School for Young Teachers

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)