• Original research article
  • November 2, 2023
  • Open access

Pedagogical model for forming professional competencies among young specialists of the law enforcement agencies through mentoring

Abstract

The aim of the study is to construct a pedagogical model for forming professional competencies among young specialists of the law enforcement agencies through mentoring. The paper discusses variable models aimed at achieving this pedagogical goal proposed and tested by modern scientists and specialists in the field of methodology and technology of vocational education, taking into account departmental specifics, analyses the structure and content of the models. The scientific novelty of the study lies in proposing a theoretical pedagogical model for forming professional competencies among young specialists of the law enforcement agencies through mentoring based on the author’s own pedagogical experience, the experience of other researchers in the context of regulatory requirements for the results of educational training of police officers, the requirements of the Ministry of Internal Affairs of Russia for the organisation of mentoring and the potential of variability of mentoring models. In addition, the main components of the author’s model are characterised. As a result of the study, it has been found that in the scientific literature, there are reliable confirmations of the positive impact of mentoring on the formation of professional competencies among young specialists of the law enforcement agencies, therefore, the developed pedagogical model can be recommended for testing in practice to verify its effectiveness.

References

  1. Абидов Р. Р. Вариативные модели наставничества: обзор эмпирического опыта // Проблемы и перспективы осуществления междисциплинарных исследований: сб. статей по итогам междунар. науч.-практ. конф. (г. Магнитогорск, 30 декабря 2022 г.): в 2-х ч. Стерлитамак: АМИ, 2022. Ч. 1.
  2. Бештоев Р. О. Развитие уверенности в себе у молодых сотрудников органов внутренних дел в дополнительном профессиональном образовании: автореф. дисс. … к. пед. н. Грозный, 2022.
  3. Дукманов М. В. Правовое регулирование и организационное обеспечение адаптации на службе молодых сотрудников органов внутренних дел Российской Федерации: дисс. … к. юрид. н. М., 2019.
  4. Елисеева Л. А. Социально-философский анализ неявного знания профессионала (на примере сотрудника оперативных подразделений МВД России): автореф. дисс. … к. филос. н. Архангельск, 2011.
  5. Илиджев А. А. Основные компоненты дидактической системы формирования профессиональных компетенций курсантов вузов МВД России с учетом проектно-технологического подхода // Юрист-Правовед. 2015. № 6.
  6. Калинин С. В. Технология формирования профессиональных компетенций сотрудников полиции МВД России (на примере специальности «Правоохранительная деятельность»): автореф. дисс. … к. пед. н. Барнаул, 2015.
  7. Кравцова Е. А., Полозов С. А. Формирование института наставничества в системе органов внутренних дел // Проблемы правоохранительной деятельности. 2021. № 3.
  8. Муллер О. Ю. Вариативная модель гражданского воспитания в системе высшего образования // Мир науки, культуры и образования. 2023. № 3.
  9. Непрокина И. В. Метод моделирования как основа педагогического исследования // Теория и практика общественного развития. 2013. № 7.
  10. Русскова Ю. Н. Дидактическая модель формирования профессиональных компетенций курсантов образовательных организаций МВД России посредством интерактивных технологий // Психология и педагогика служебной деятельности. 2021. № 1.
  11. Сардак Д. Б. Актуальные проблемы института наставничества в системе органов внутренних дел // Закон и право. 2021. № 3.
  12. Урусов З. Х. Педагогическое содействие в развитии профессиональной устойчивости у молодых сотрудников ОВД: автореф. дисс. … к. пед. н. Грозный, 2022.
  13. Черниговский В. Н. Формирование профессионально-нравственной позиции курсанта в образовательном процессе вуза МВД России: дисс. … к. пед. н. Волгоград, 2019.
  14. Шарипова Д. Я., Атаева М. Дж. Понятие «вариативное образование» как педагогическая проблема // Вестник педагогического университета. 2018. № 3.

Author information

Valeria Mikhailovna Shulimova

Moscow University of the Ministry of Internal Affairs of Russia

About this article

Publication history

  • Received: September 26, 2023.
  • Published: November 2, 2023.

Keywords

  • наставничество
  • педагогическая модель
  • профессиональные компетенции
  • молодой сотрудник органов внутренних дел
  • mentoring
  • pedagogical model
  • professional competencies
  • young specialist of the law enforcement agencies

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)