• Original research article
  • November 21, 2023
  • Open access

Influence of early pathogenic factors on the subsequent development of preschool children with disabilities

Abstract

The aim of the study is to identify the subsequent influence of pathogenic factors that arose at the initial stages of ontogenesis on the formation of psychophysical, cognitive, speech and intellectual activity with further integration into society of children with disabilities. The paper interprets the results of research on the pathogenic factors in the early period of children’s development that negatively affect personal and social well-being during the subsequent stages of development of preschoolers belonging to various nosological categories. Both theoretical and practical questions about the system of early detection of abnormalities as an increased source of risk for the occurrence of impaired development in children are considered. Scientific novelty of the study lies in the following: it is the first time that modern data on the unequal influence of early pathogenic factors with selective significance on the formation of psychophysical, intellectual, speech, behavioral and sensory functions of children with disabilities belonging to different nosological categories have been obtained. A step-by-step program has been developed to support children with disabilities in the process of education and training in a preschool education institution. As a result, reliable information regarding the influence of each individual pathogenic factor of early dysontogenesis, which adversely affected the full development during preschool years at the present stage, identified in the anamnesis of children with disabilities has been analyzed. This aspect of the study will help to develop and select in a timely manner a set of rehabilitation measures, effective correctional care to prevent the occurrence and appearance of secondary pathologies.

References

  1. Азарова Е. В., Бирюкова Т. В., Гриценко В. А., Вялкова А. А. Ранняя неонатальная адаптация: этиологические, патогенетические и клинические аспекты // Бюллетень Оренбургского научного центра УрО РАН. 2015. № 1.
  2. Бенилова С. Ю. Роль факторов риска на ранних этапах онтогенеза в ранней комплексной профилактике нарушений развития речи и интеллекта // Специальное образование. 2019. № 3.
  3. Васильева Е. В. Психофизиологический статус детей 6-8 лет с факторами риска раннего дизонтогенеза: дисс. … к. биол. н. Архангельск, 2005.
  4. Владыкина З. А. Риски (факторы), оказывающие неблагоприятное влияние на развитие детей с ОВЗ. 2017. https://multiurok.ru/index.php/files/riski-faktory-okazyvaiushchiie-nieblaghopriiatnoie.html
  5. Волковская Т. Н., Данилина Е. В. Особенности изучения двигательно-координационных нарушений у дошкольников с ограниченными возможностями здоровья // Воспитание и обучение детей с нарушениями развития. 2023. № 3.
  6. Гаркуша С. В. Здоровьесберегающий потенциал двигательной активности // Здоровье для всех. 2014. № 1.
  7. Гудков Р. А., Коновалов О. Е. Коморбидность, мультиморбидность, полипатии – три взгляда на сочетанную патологию // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Медицина. 2015. № 1.
  8. Елисеева И. Г., Ерсарина А. К. Психолого-педагогическое сопровождение детей с особыми образовательными потребностями в общеобразовательной школе: метод. рекомендации. Алматы: ННПЦ КП, 2019.
  9. Жигорева М. В., Левченко И. Ю. Дети с комплексными нарушениями развития: диагностика и сопровождение. М.: Национальный книжный центр, 2016.
  10. Журавлева Н. Г. Функциональная активность головного мозга и процессы обучения и памяти при хронической гипокинезии: дисс. … к. биол. н. М., 1984.
  11. Иванова Н. В. Психологические факторы риска у детей с особыми потребностями развития и методические рекомендации по их предупреждению в условиях инклюзивного образования. 2019. https://nsportal.ru/shkola/sotsialnaya-pedagogika/library/2019/03/17/psihologicheskie-faktory-riska-u-detey-s-osobymi
  12. Камаев И. А., Позднякова М. А. Ребенок-инвалид: организация медико-социального обеспечения. Н. Новгород: Изд-во НГМА, 2004.
  13. Каскин-Беттаг М. Формирование предрасположенности к развитию заболеваний на ранних этапах развития детей // Практика педиатра. 2016. № 5.
  14. Кожанова Н. С. Определение особых образовательных потребностей обучающихся с ограниченными возможностями здоровья // Гуманитарные науки. 2021. № 2.
  15. Лепешев Д. В., Бобкова Е. Е. Особенности организации психолого-педагогического сопровождения детей с особыми образовательными потребностями в школе // Наука и реальность. 2023. № 1 (13).
  16. Литвицкий П. Ф. Клиническая патофизиология: учебник. М.: Практическая медицина, 2015.
  17. Малофеев Н. Н. Концепция развития образования детей с ОВЗ: основные положения // Альманах Института коррекционной педагогики. 2019. № 36.
  18. Мастюкова Е. М. Ребенок с отклонениями в развитии. М.: Просвещение, 1992.
  19. Оскирко Л. А. Факторы риска для здоровых детей в современных условиях // Естествознание. 2022. № 2 (6).
  20. Прилепко Ю. В., Слюсарева Е. С., Шеховцова Е. А. Факторы риска и профилактика возникновения возможных нарушений развития в раннем возрасте // Мир науки, культуры, образования. 2014. № 6 (49).
  21. Русова Т. В., Жданова Л. А., Фокичева С. О. Социально-биологические факторы риска отклонений в физическом и интеллектуальном развитии детей // Перинатальная психология и медицина. Психосоматические расстройства в акушерстве, гинекологии, педиатрии и терапии: мат. всерос. конф. с междунар. участием. Иваново, 2001. Ч. 1.
  22. Смирнов К. М. Гипокинезия современного человека // Гигиена и санитария. 1970. № 2.
  23. Тумаева Т. С., Балыкова Л. А., Пиксайкина О. А. Роль негативных факторов антенатального и интранатального периодов в формировании дезадаптации новорожденных из группы высокого риска // Лечащий врач. 2014. № 9.
  24. Тюлькова Е. И., Ватаева Л. А. Формирование патологических реакций мозга при действии экстремальных факторов среды в различные сроки пренатального онтогенеза // Педиатр. 2017. Т. 8. № S1.
  25. Филипович Е. К., Ивашина Е. Н., Кудлач А. И., Стефанин А. Л. Степень влияния неблагоприятных факторов перинатального периода на последующее психоневрологическое развитие у детей // Медицинские новости. 2021. № 7.
  26. Цыбульский В. Б. Показатели инвалидности у детей 0-17 лет в 2002 и 2003 гг. // Российский вестник перинатологии и педиатрии. 2005. Т. 50. № 4.
  27. Чулков В. Н. Развитие и образование детей со сложными нарушениями развития // Специальная педагогика / под ред. Н. М. Назаровой. М.: Academia, 2000.
  28. Ярославский В. К., Оленев С. Н. Влияние патологии беременности на некоторые морфофункциональные отделы продолговатого мозга и верхнего шейного ганглия новорожденных детей // Актуальные проблемы перинатологии: сб. тез. докл. науч. конференции / под общ. ред. Ю. В. Цвелёва, Н. П. Шабалова. СПб., 1995.
  29. Яфарова С. Ш., Аминова З. М., Волгина С. Я. Состояние здоровья и проблемы детей с ограниченными возможностями // Вопросы современной педиатрии. 2007. Т. 6. № 5.
  30. Kovac M. Some specificities of rehabilitation of children with special needs // Medicinski pregled. 2005. Vol. 58. No. 9-10.
  31. Michelsen S. I., Uldall P., Kejs A. M., Madsen M. Education and employment prospects in cerebral palsy // Developmental Medicine and Child Neurology. 2005. Vol. 47. No. 8.
  32. Newacheck P. A new definition of children with special health care needs. San Francisco: UCSF University of California, 2006.
  33. Rupp K., Davies P. S., Newcomb C., Iams H., Becker C., Mulpuru Sh., Ressler S., Romig K., Miller B. A profile of children with disabilities receiving SSI: Highlights from the National Survey of SSI Children and Families // Social Security Bulletin. 2006. Vol. 66 (2).

Author information

Ekaterina Vladimirovna Danilina

Moscow City Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: September 30, 2023.
  • Published: November 21, 2023.

Keywords

  • ранние патогенные факторы
  • дизонтогенез
  • нозологические группы
  • дети с ограниченными возможностями здоровья
  • особые образовательные потребности
  • early pathogenic factors
  • dysontogenesis
  • nosological groups
  • children with disabilities
  • special educational needs

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)