• Original research article
  • January 19, 2024
  • Open access

Interdisciplinary research organization for pupils in grades 8-11 during extracurricular classes in the humanities, mathematics and natural sciences

Abstract

The research aims to reveal the peculiarities of interdisciplinary research organization for pupils in grades 8-11 by a teacher in extracurricular classes in the humanities, mathematics and natural sciences. The paper describes the implementation of an interdisciplinary approach in Russian and foreign school education, highlights the problems of its use in the activities of Russian teachers. The authors present the results of a modeling experiment showing a low level of high school students’ readiness to establish interdisciplinary connections during the study of popular scientific texts in the humanities, mathematics and natural sciences. The scientific novelty of the work lies in determining the pedagogical conditions for organizing interdisciplinary research for pupils in grades 8-11 during extracurricular classes in the humanities, mathematics and natural sciences. As a result of organizing interdisciplinary team research for schoolchildren in the context of the interrelation of curricular and extracurricular cognitive activities, the development of pupils’ motivation to master modern scientific knowledge, creative activity, technological readiness for search activities, scientific style of thinking was noted; the deepening of the content of the academic disciplines (Chemistry, History) was achieved, maintaining its consistency and systematicity.

References

  1. Андриевских Е. В., Селезнева Е. А. Осуществление межпредметных связей в курсе основной школы средствами STEM-образования // Мир науки, культуры, образования. 2022. № 4 (95).
  2. Анисимова Т. И., Сабирова Ф. М., Шатунова О. В. STEAM в системе цифровой трансформации образования // Развитие науки в эпоху цифровизации: проблемы, тенденции, прогнозы: монография. Петрозаводск: Международный центр научного партнерства «Новая наука», 2019.
  3. Елкин О. М. Использование междисциплинарности в содержании общего образования // Ценности и смыслы. 2023. № 2 (84).
  4. Жарковская Т. Г., Синельников И. Ю. Некоторые аспекты межпредметной интеграции в зарубежном школьном образовании // Педагогика. 2019. № 12.
  5. Жолымбаев О. М., Абильмажинов Е. Т., Шакерхан К. О., Онтагарова Д. Р., Садыкова Р. А. Приоритетные аспекты внедрения STEM-образования в Казахстане и за рубежом и сравнение тенденций его развития // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2021. № 4.
  6. Коростелева А. А., Крючкова Е. А., Французова О. А. Формирование образовательного пространства средствами метапредметных и межпредметных понятий в дисциплинах социально-гуманитарного цикла // Стандарты и мониторинги образования. 2017. Т. 5. № 4.
  7. Лихарева О. А., Плетнева Д. Ю. Междисциплинарное обучение в школе: теория и практика // Концепт. 2021. № 5.
  8. Макотрова Г. В. Дидактические основания развития исследовательского потенциала школьников: антропологический контекст: монография. Белгород: Белгород, 2019.
  9. Никитина Т. М. Реализация STEM-образования во внеурочной деятельности учащихся: учеб. пособие. М.: Ай Пи Ар Медиа, 2022.
  10. Пеньков В. Е., Пеньков С. В. Педагогические основания культурогенетической модели исследовательского обучения школьников с использованием текстов // Современные наукоемкие технологии. 2023. № 8.
  11. Птицына И. В., Птицына Е. В. О некоторых проблемах исследовательской деятельности школьников при выполнении межпредметных исследований // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 4.
  12. Синельников И. Ю. Межпредметная интеграция как один из обязательных элементов образовательной деятельности: планы, реальность, риски // Вестник Московского университета. Педагогическое образование. 2018. № 3.
  13. Суходимцева А. П., Королькова Е. С., Еремина Ю. Б. Формы и методы осуществления межпредметного подхода в образовательном процессе школы // Образовательное пространство в информационную эпоху – 2019: сб. науч. тр. по мат. междунар. науч.-практ. конференции / под ред. С. В. Ивановой. М.: Институт стратегии развития образования РАО, 2019.
  14. Суходимцева А. П., Сергеева М. Г., Соколова Н. Л. Межпредметность в школьном образовании: исторический аспект и стратегии реализации в настоящем // Научный диалог. 2018. № 3.
  15. Тагунова И. А. Междисциплинарное содержание общего образования: концептуальные подходы // Педагогика. 2023. № 5.
  16. Трунцева Т. Н. Урок реализации внутрипредметных и межпредметных связей в системе гносеологического моделирования школьниками индивидуальной картины мира // Znanstvena misel. 2019. № 26.
  17. Хашегульгова Ж. А., Ужахова З. М. STEM-образование как средство преподавания иностранного языка в школе // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 6 (85).
  18. Шрагина Л. И. Логика воображения. Одесса: Черноморье, 1995.
  19. Adams A. Cooperative Learning Effects on the Classroom. Marquette, 2013.
  20. Antikainen A., Luukkainen A. Twenty-Five Years of Educational Reform of Initiatives of Finlandyu – Joensuu. Finland: University of Joensuu, 2008.
  21. Demir K., Senemoğlu N.Integrated Curriculum, Cooperative (Jigsaw II) and Project Based Learning Applications // International Journal of Scientific Research in Education. 2017. No. 10 (4).
  22. Fogarty R. Ten Ways to Integrate Curriculum // Educational Leadership. 1991. https://files.ascd.org/staticfiles/ascd/pdf/journals/ed_lead/el_199110_fogarty.pdf
  23. Halinen I. Curriculum Reform in Finland: Presentation / Finnish National Board of Education. 2016. https://www.euroedizioni.it/attachments/article/697798/Curriculum%20Reform%20in%20Finland.pdf
  24. Newell W. H.Interdisciplinary Curriculum Development // Issues in Integrative Studies. 1990. No. 8.

Author information

Galina Vasilievna Makotrova

Dr

Belgorod State National Research University

Sergey Viktorovich Penkov

Belgorod State National Research University

Vladimir Nikolaevich Irkhin

Dr

Belgorod State National Research University

Valentina Nikolaevna Kormakova

Dr

Belgorod State National Research University

About this article

Publication history

  • Received: October 13, 2023.
  • Published: January 19, 2024.

Keywords

  • внеурочные занятия по гуманитарным и естественно-математическим предметам
  • командные междисциплинарные исследования для школьников
  • педагогические условия
  • изучение научно-популярного текста
  • extracurricular activities in the humanities, mathematics and natural sciences
  • interdisciplinary team research for schoolchildren
  • pedagogical conditions
  • study of popular science texts

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)