• Original research article
  • May 23, 2024
  • Open access

Pedagogical potential of didactic game as a means of university students’ immersion in the events of the country of the studied language

Abstract

The purpose of the research is to reveal the pedagogical possibilities of didactic games as an effective tool that allows to purposefully stimulate cognitive, linguistic and multicultural interests of law students in a foreign language as a factor of business communication and interpersonal communication of citizens of the world community. The scientific novelty of the article is that the didactic game as a pedagogical tool is considered from the standpoint of pedagogical theory; the complex influence of game activity on the personal development of students when immersing them in the socio-political events of the country is proved; the author's definition of the pedagogical potential of the game is given, emphasizing its developing and educational nature in combination with a foreign language culture. The article presents pedagogical experience on the productive use of the game taking into account the knowledge of the specifics of linguistics and geopolitics, as well as the individual psychological and age characteristics of students of the International Law Faculty of the All-Russian Academy of Foreign Trade of the Ministry of Economic Development of the Russian Federation. As a result, the positive consequences of the didactic game for the personal development of students who participate in game activities in foreign language classes were identified and described: an increase in the level of their thinking, motivation, variety of interests and creative abilities was revealed.

References

  1. Беликов И. В., Крысин Л. П. Социолингвистика: учебник для бакалавриата и магистратуры. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Юрайт, 2016.
  2. Браславская Е. А. Этапы становления иноязычного образования России с точки зрения поликультурности // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4.
  3. Гукаленко О. В., Борисенков В. П. Поликультурное образование и вызовы современности // Вестник Московского университета. Серия 20: Педагогическое образование. 2018. № 2.
  4. Гусейнова Н. М. Дидактические игры и принципы их отбора при обучении иностранным языкам // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 1 (80).
  5. Данилова Л. Ю., Радошнова И. Л. Развитие поликультурной направленности личности студента вуза // Вестник Армавирского государственного педагогического университета. 2022. № 4.
  6. Жажева Д. Д., Жажева С. А. Формирование лингвистической компетенции на основе использования дидактической игры // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2013. № 4.
  7. Лингводидактика и методика обучения иностранным языкам: учеб.-метод. пособие / авт.-сост. О. В. Михалева; Владим. гос. ун-т им. А. Г. и Н. Г. Столетовых. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2022.
  8. Нарбут Е. М. Использование технологии симуляции при обучении общению на иностранном языке // Образование и наука без границ: материалы VIII международной научно-практической конференции. Przemysl: Nauka i studia, 2012.
  9. Плиева А. О. Ролевая игра как одна из современных технологий коммуникативного метода обучения иностранным языкам студентов // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 65-3.
  10. Самородова Е. А., Симонян Т. А. Иностранный язык специальности в становлении профессиональной идентичности юристов-международников // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2023. Т. 8. Вып. 2.
  11. Aden J. Théâtre et didactique des langues // Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures / sous la dir. de P. Blanchet, P. Chardenet. P., 2015.
  12. Landousse G. P. Role Play. Oxford: Oxford University Press, 2005.
  13. Yiru Xu. Évaluation de l’oral chez les débutants en français langue étrangère: étude du jeu de rôle // Colloque international des Etudiants chercheurs en DIdactique des langues et en Linguistique / Lidilem. Grenoble, 2014.

Author information

Larisa Yurevna Danilova

PhD

Russian Academy of Foreign Trade, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: April 1, 2024.
  • Published: May 23, 2024.

Keywords

  • поликультурные интересы студентов-юристов
  • личностное становление студентов
  • общественно-политические события страны
  • педагогический потенциал игры
  • игровая деятельность на занятиях по иностранному языку
  • multicultural interests of law students
  • personal development of students
  • socio-political events of the country
  • pedagogical potential of the game
  • game activities in foreign language classes

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)