• Original research article
  • June 24, 2024
  • Open access

Literary-pedagogical reconstruction and theoretical analysis of teacher-student relations in the educational sphere of Russia in the early 20th century

Abstract

The study aims to determine the role of a teacher’s personality in solving moral and pedagogical problems arising in the process of teacher-student relations in the educational sphere of Russia in the early 20th century by conducting a theoretical analysis of individual documentary fiction texts by K. G. Paustovsky in the genre of documentary prose. The paper substantiates the importance of the priority spiritual and moral principles and values of Russian pedagogy and psychology as the basis of the traditional knowledge paradigm of education, actualizes their relevance in modern Russian theory and practice. The study is original in that it is the first to reveal the role of a teacher’s personality primarily as an educator and bearer of moral universal values in the traditional knowledge paradigm of education based on K. G. Paustovsky’s documentary fiction stories about the teacher-student relations in the educational sphere of Russia in the early 20th century. In addition, the paper determines the importance of a teacher’s personal self-esteem (professional reflection) and their individual threshold of tolerance and responsibility for the process of forming the personal image of pupils, humanistic qualities and psychological characteristics of students. As a result, it was found that an essential factor of success in solving moral and psychological problems in the system of teacher-student relations in both traditional and modern humanistic paradigms of education is the personality of a teacher, their “human factor”. The professional reflection of a teacher, which is their personal self-assessment manifested in psychological, creative, moral and mental abilities at an active and interactive level to influence the spiritual world of a pupil, creates conditions for the movement of the educational process towards the creative self-expression of a student’s personality. A teacher’s ability to correctly assess and take into account students’ personal and psychological characteristics ensures the formation of conditions for pupils’ personal growth, their values and worldview orientations.

References

  1. Бондаревская Е. В. Антикризисная направленность современного воспитания // Педагогика. 2007. № 3.
  2. Гаранина О. Д. Человеческий фактор в контексте концепции человеческого потенциала // Научный вестник Московского государственного технического университета гражданской авиации. Серия: История, философия, социология. 2009. № 142.
  3. Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления / пер. с англ. Н. М. Никольской. М.: Совершенство, 1997.
  4. Конопатов С. Н., Бышовец Б. Д., Прокудин В. Н. Парадигмы образования: сравнительный анализ // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62-3.
  5. Краевский В. В. Содержание образования – потребности, концепция, стандартизация // Каким должен быть образовательный стандарт: сборник. М., 2002.
  6. Краснощекова Г. А., Лагунова О. А. Интеграция традиционного и инновационного обучения: pro et contra традиции и потенциал синтеза двух моделей // Современные наукоемкие технологии. 2021. № 11-1.
  7. Махринова М. В., Егорушина М. Г., Хусаинова Н. Б. Педагогическая этика: основные принципы деятельности // Гуманитарные и социальные науки. 2021. № 2.
  8. Михайлова Г. А. Проблема взаимоотношений учителя и ученика в американской науке об образовании: автореф. дисс. … к. пед. н. Тула, 2004.
  9. Московская Д. С. «В начале жизни школу помню я…». Первая киевская гимназия: опыт социальной педагогики // Творческое наследие Константина Паустовского в XXI веке: сб. научных статей. М.: МАКС Пресс, 2023. Вып. 1 / Музей К. Г. Паустовского, ИМЛИ им. А. М. Горького РАН; отв. ред. М. В. Скороходов.
  10. Скороходов М. В. Гимназист Константин Паустовский: становление творческой личности и формирование системы образов // Текст. Книга. Книгоиздание. 2018. № 17.
  11. Скороходов М. В. «Повесть о жизни» К. Г. Паустовского как источник ранней биографии писателя // Творческое наследие Константина Паустовского в XXI веке: сб. научных статей. М.: МАКС Пресс, 2023. Вып. 1 / Музей К. Г. Паустовского, ИМЛИ им. А. М. Горького РАН; отв. ред. М. В. Скороходов.
  12. Степанов Е. Н., Лузина Л. М. Педагогу о современных подходах и концепциях воспитания. М.: ТЦ Сфера, 2003.
  13. Трошкин А. А., Сухарева М. В. Вклад Пирогова в развитие отечественной педагогики // Вестник Совета молодых ученых и специалистов Челябинской области. 2016. Т. 2. № 4 (15).
  14. Яновская Л. М. Творческий путь Михаила Булгакова. М.: Сов. писатель, 1983.

Author information

Irina Anatolyevna Galyas

PhD

Sevastopol State University

Zhanetta Anatolyevna Rudenko

Sevastopol State University

About this article

Publication history

  • Received: May 12, 2024.
  • Published: June 24, 2024.

Keywords

  • традиционная знаниевая парадигма образования
  • духовно-нравственный потенциал личности педагога
  • человеческий фактор
  • профессиональная рефлексия
  • общечеловеческие моральные принципы и ценности
  • traditional knowledge paradigm of education
  • spiritual and moral potential of a teacher’s personality
  • human factor
  • professional reflection
  • universal moral principles and values

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)