• Original research article
  • June 25, 2024
  • Open access

Multisensory approach as a way of teaching reading and writing in English to primary school children with dyslexia

Abstract

The aim of the study is to evaluate the effectiveness of the multisensory approach in teaching reading and writing in English to children with dyslexia in primary school. The article considers the use of the Orton-Gillingham methodology, which is based on a multisensory approach that can be applied to teach students with dyslexia to read and write in English. As part of the pedagogical experiment, a lesson plan has been developed using this approach. The scientific novelty of the study lies in the fact that for the first time the effectiveness of using a multisensory approach has been confirmed and a lesson structure has been developed for teaching younger students with dyslexia to read and write in English. The results of the study indicate a positive trend in teaching dyslexic schoolchildren English using a multisensory approach. It allows you to eliminate the disorders caused by dyslexia in reading and writing, as well as correct spelling in the classroom.

References

  1. Ахутина Т. В., Пылаева Н. М. Преодоление трудностей учения: нейропсихологический подход. М.: Академия, 2015.
  2. Визель Т. Г. Основы нейропсихологии: учебник для студентов вузов. М.: В. Секачев, 2019.
  3. Выготский Л. С. Мышление и речь. М.: АСТ, 2022.
  4. Деан С. Прямо сейчас ваш мозг совершает подвиг. М.: Бомбора, 2022.
  5. Егоров Т. Г. Психология овладения навыком чтения. СПб.: КАРО, 2006.
  6. Журова Л. Е., Эльконин Д. Б. К вопросу о формировании фонематического восприятия у детей дошкольного возраста // Сенсорное воспитание дошкольников / под ред. А. В. Запорожца и А. П. Усовой. М., 1963.
  7. Ишкова Г. М., Явербаум О. В. Letterland – комфортная среда для детей, имеющих трудности в обучении // Проблемы педагогики. 2019. № 3 (42).
  8. Корнев А. Н. Дислексия и дисграфия у детей. СПб.: Гиппократ, 1995.
  9. Лалаева Р. И. Нарушения чтения и пути их коррекции у младших школьников: учебное пособие. СПб.: Союз, 1998.
  10. Лурия А. Р. Язык и сознание. СПб.: Питер, 2022.
  11. Майорова А. С., Синицына Ю. Н. Особенности обучения фонетике английского языка детям с дисграфией и дислексией // Перспективы науки и образования. 2018. № 3 (33).
  12. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. М.: Питер, 2012.
  13. Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам: базовый курс: пособие для студентов педагогических вузов и учителей. М.: Астрель, 2010.
  14. Фомин Н. Н., Фомин М. М. Обучение иностранному языку в условиях многоязычия: монография. М.: Изд-во МГУП «Мир книги», 1998.
  15. Чухнина Е. И. Методики обучения чтению и письму на английском языке учащихся с признаками дислексии // Проблемы педагогики. 2018. № 1 (33).
  16. Frith U. Brain, Mind and Behaviour in Dyslexia // Dyslexia: Biology, Cognition and Intervention / ed. by C. Hulme, M. Snowling. L.: Whurr Publishers Ltd., 1999.
  17. Gillingham A., Stillman B. W. Remedial Training for Children with Specific Disability in Reading, Spelling, and Penmanship. Cambridge: Educators Publishing Service, 1970.
  18. Sparks R. L., Ganschow L. Foreign Language Learning Differences: Affective or Native Language Aptitude Differences? Hoboken: Wiley-Blackwell, 1991.
  19. Ullman M. T. Contributions of Memory Circuits to Language: The Declarative/Procedural Model // Cognition. 2004. Vol. 92. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2003.10.008

Author information

Yulia Vyacheslavovna Gazetdinova

St. Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: May 10, 2024.
  • Published: June 25, 2024.

Keywords

  • мультисенсорный подход при обучении чтению
  • мультисенсорный подход при обучении письму
  • младшие школьники с дислексией
  • обучение школьников-дислексиков английскому языку
  • multisensory approach in teaching reading
  • multisensory approach in teaching writing
  • primary school children with dyslexia
  • teaching English to dyslexic students

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)