• Original research article
  • October 30, 2024
  • Open access

Comparative analysis of the components of academic adaptation of foreign students with different levels of adaptability

Abstract

The purpose of the study is to establish differences in the manifestations of academic adaptation components in groups of foreign students with different levels of adaptability. The article analyzes the indicators of academic adaptation, which are revealed through the criteria of student adaptation to the educational environment, methods and means of pedagogical activity, forms of organization of educational and educational processes. A comparative analysis of the components of academic adaptation of foreign students is carried out depending on their level of adaptability. Two groups of students are statistically distinguished: a group with difficulties in socio-cultural adaptation in the host community, a group of those who have successfully adapted to a new cultural and educational environment. Scientific novelty lies in identifying and specifying the components of academic adaptation of foreign students that need correction in order to improve academic and socio-psychological adaptability in the context of obtaining higher education. The results of the study indicate the importance of personal, emotional-evaluative, cognitive, motivational, communicative components for successful academic adaptation of foreign students.

References

  1. Бондарь Е. А. Педагогические условия формирования адаптационной готовности иностранных граждан к обучению в вузе // Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 4.
  2. Гладуш А. Д., Трофимова Г. Н., Филиппов В. М. Социально-культурная адаптация иностранных граждан к условиям обучения и проживания в России: учеб. пособие. М.: РУДН, 2008.
  3. Граур М. В. Исследования академической адаптации как сложной открытой системы // Педагогика и психология образования. 2017. № 2.
  4. Григорьева М. В. Психодиагностическая методика «адаптационная готовность личности» // Общество: социология, психология, педагогика. 2017. № 10.
  5. Гриценко В. В., Хухлаев О. Е., Зинурова Р. И., Константинов В. В., Кулеш Е. В., Малышев И. В., Новикова И. А., Черная А. В. Межкультурная компетентность как предиктор адаптации иностранных студентов // Культурно-историческая психология. 2021. Т. 17. № 1. https://doi.org/10.17759/chp.2021170114
  6. Иванова Г. П., Ширкова Н. Н., Логвинова О. К. Иностранный студент в российском вузе: монография. М.: РУСАЙНС, 2022.
  7. Иванчин С. А., Константинов В. В. Особенности адаптационной готовности к учебной деятельности иностранных студентов в условиях вузовского образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. № 4 (84).
  8. Иванчин С. А., Константинов В. В. Приехавшие учиться: формирование адаптационной готовности к учебной деятельности у иностранных студентов: монография. Пенза: Изд-во ПГУ, 2023.
  9. Константинов В. В. Адаптация личности: теория и диагностика: учебно-методическое пособие. Пенза: Пензенский государственный педагогический университет им. В. Г. Белинского, 2005.
  10. Крамаренко Д. А. Сложности адаптация иностранных студентов в российском ВУЗе // Мир педагогики и психологии. 2024. № 04 (93).
  11. Никитин С. В. Социально-педагогическая адаптация как проблема психолого-педагогической науки // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2022. Т. 27. № 3.
  12. Поморцева Н. В., Куновски М. Н. Эффективность межэтнического взаимодействия иностранных студентов в российской высшей школе как фактор академических достижений // Профессорский журнал. Серия: Русский язык и литература. 2021. № 2 (6).
  13. Сабельникова Н. В., Каширский Д. В. Социально-психологические детерминанты адаптации иностранных студентов к обучению в России. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2021.
  14. Созонник А. В. Академическая адаптация студентов с ограниченными возможностями психологического здоровья и особенностями когнитивного профиля: теоретический анализ // Научно-педагогическое обозрение. 2023. № 2 (48).
  15. Терещенко Т. М., Федотова Л. А. Академическая адаптация иностранных студентов в образовательном пространстве педагогического вуза // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2020. № 3 (146).
  16. Тихонова Е. В., Косычева М. А., Ефремова Г. И. Первичная профессионализация студентов-иностранцев: барьеры, стигматизация, адаптация // Работа и Карьера. 2023. № 2 (1). https://doi.org/10.56414/jeac.2023.32
  17. Шамионов Р. М. Структура и факторы академической адаптации студентов-иностранцев в российских университетах // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2024. Т. 24. № 2.
  18. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Гринина Е. С., Созонник А. В. Академическая адаптация студентов: разработка и валидизация новой методики // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27. № 2. https://doi.org/10.17759/pse.2022270205
  19. Shamionov R., Grigoryeva M., Grinina E., Sozonnik A., Bolshakova A. Subjective Assessments of the Pandemic Situation and Academic Adaptation of University Students // OBM Neurobiology. 2023. Vol. 7. Iss. 1.
  20. Zhong R. A., Wang D., Xiao F., Liu X. A Study on Interpersonal Relationship and Psychological Adaptation among the Influencing Factors of International Students’ Cross-Cultural Adaptation // Psychology. 2020. Vol. 11. https://doi.org/10.4236/psych.2020.1111111

Author information

Natalya Aleksandrovna Maksimova

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

Vsevolod Valentinovich Konstantinov

Dr

Penza State University

About this article

Publication history

  • Received: September 20, 2024.
  • Published: October 30, 2024.

Keywords

  • компоненты академической адаптации
  • уровни академической адаптации студентов-иностранцев
  • трудности социокультурной адаптации
  • критерии адаптации к образовательной среде
  • components of academic adaptation
  • levels of academic adaptation of foreign students
  • difficulties of socio-cultural adaptation
  • criteria of adaptation to the educational environment

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)