• Original research article
  • December 6, 2024
  • Open access

The attitude to school shooting among high school students

Abstract

The purpose of the study is to identify the peculiarities of the attitude of high school students, as subjects of the educational environment, to the phenomenon of school shooting for further effective prophylactic measures to prevent the occurrence of destructive manifestations in the youth environment. The article examines the factors and causes of the appearance of school shooting in children and youth environment, analyzes personal ideas about the phenomenon of school shooting and the attitude of high school students towards it. The interrelation of the perception of the phenomenon of school shooting and the psychological characteristics of schoolchildren (self-esteem indicators with the level of pretension, anxiety, aggressiveness) has been revealed, which makes it possible to assess potential risks arising in the educational environment and develop comprehensive psychological programs for the prevention of school shooting. The scientific novelty of the study lies in the fact that it presents the peculiarities of the perception of school shooting as an actual social and psychological phenomenon for domestic research in connection with the psychological characteristics of high school students. As a result of the study, the causes and factors of the appearance of school shooting in the educational environment were determined. It was found that the attitude to school shooting among high school students of mass schools varies from neutral to negative. No positive attitude to this phenomenon was revealed. The attitude to school shooting is most clearly manifested in the projective drawings of high school students. It was also found that such personal characteristics of high school students as self-esteem, anxiety and aggressiveness affect the attitude to school shooting very slightly.

References

  1. Абрамов А. Э. Скулшутинг в образовательных организациях как особо опасный феномен современности, профилактика и противодействие безмотивным террористическим акциям // Общество: политика, экономика, право. 2023. № 3 (116).
  2. Андрущак П. А. «Скулшутинг» в образовательных организациях, противодействие безмотивным террористическим атакам. Опыт Московской области // Вестник Национального антитеррористического комитета. 2022. № 1 (28).
  3. Баева Л. В. «Группы смерти» и «Колумбайн-сообщества» в онлайн культуре и реальном социуме // Информационное общество. 2019. № 3.
  4. Баева Л. В. Экзистенциальные источники скулшутинга и «колумбайна» // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Философия». 2023. Т. 27. № 3.
  5. Батаршев А. В. Базовые психологические свойства и самоопределение личности: практическое руководство по психологической диагностике. СПб.: Речь, 2005.
  6. Бочавер А. А., Кузнецова В. Б., Бианки Е. М., Дмитриевский П. В., Завалишина М. А., Капорская Н. А., Хломов К. Д. Опросник риска буллинга (ОРБ) // Вопросы психологии. 2015. № 5.
  7. Бочарникова И. С. Скулшутинг как социальная проблема // Теория и практика общественного развития. 2023. № 7.
  8. Васильев В. В. Анализ социологических исследований по диагностике скулшутинга в образовательных организациях // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2023. № 4-1 (79).
  9. Гамзина А. В. Идеология «колумбайн» и влияние информационно-телекоммуникационных сетей на ее распространение // Вестник Уфимского юридического института МВД России. 2023. № 4 (102).
  10. Грибанов Е. В., Ильницкий А. С. Колумбайн – новая криминальная угроза общества постмодерна // Актуальные проблемы современной науки: взгляд молодых учёных: материалы международной научно-практической конференции. Грозный: Чеченский государственный педагогический университет, 2020.
  11. Дозорцева Е. Г., Ошевский Д. С., Сыроквашина К. В. Психологические, социальные и информационные аспекты нападений несовершеннолетних на учебные заведения // Психология и право. 2020. Т. 10. № 2.
  12. Загребин Д. В. Проблемы предупреждения вооруженных нападений на учебные заведения (скулшутинг) // Евразийское научное объединение. 2021. № 9-2 (79).
  13. Канонир Т. Н., Угланова И. Л., Куликова А. А. Мониторинг субъективного благополучия в школе: оценка в рамках современной теории тестирования // Мониторинг. 2022. № 4 (170).
  14. Карелин А. Большая энциклопедия психологических тестов. М.: Эксмо, 2007.
  15. Коновалова А. А., Савчишкина О. Г. Скулшутинг или причины массовых убийств школьниками // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2023. № 10-3 (85).
  16. Мухаметзянова Ф. Г., Рахматуллина Г. Х. Скулшутинг в России и мире // Глобальная экономика и образование. 2022. Т. 2. № 4.
  17. Орлов В. В. О терминологическом наполнении понятий «колумбайн», «скулшутинг» и «вооруженные нападения на учебные учреждения» // Теория и практика социогуманитарных наук. 2022. № 2 (18).
  18. Петросянц В. Р. Проблема буллинга в современной образовательной среде // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2011. № 6.
  19. Подорожний П. К. Проблема «скулшутинга» в России // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2023. № 6.
  20. Пучнин А. В., Пучнина М. Ю. Анализ деятельности адептов радикального идейного движения «колумбайн» // Lex Russica (Русский закон). 2021а. Т. 74. № 12 (181).
  21. Пучнин А. В., Пучнина М. Ю. Влияние деструктивного интернет-контента на формирование колумбайн-идей среди несовершеннолетних // Вестник Санкт-Петербургского университета МВД России. 2021b. № 3 (91).
  22. Пучнин А. В., Пучнина М. Ю. Механизм деятельности сторонников деструктивных интернет-сообществ и портрет их типичного участника (на примере «групп смерти» и движения «колумбайн») // Вестник Воронежского института МВД России. 2021с. № 3.
  23. Солодников В. В., Зайцева А. С. Использование социальных сетей и социализация российских подростков // Социологическая наука и социальная практика. 2021. Т. 9. № 1 (33).
  24. Суходольская Ю. В. Скулшутинг как самостоятельный криминологический феномен // Вестник Университета прокуратуры Российской Федерации. 2020. № 3 (77).
  25. Суходольская Ю. В. Факторы, определяющие совершение массового убийства в образовательной организации, и механизм преступного поведения скулшутера // Вестник Университета прокуратуры Российской Федерации. 2021. № 3 (83).
  26. Чудинов С. И., Сербина Г. Н., Мундриевская Ю. О. Сетевая организация скулшутеров в социальной сети «ВКонтакте» на примере фанатского сообщества «керченского стрелка» // Мониторинг общественных мнений: обычно и социальные перемены. 2021. № 4.
  27. Яньшин П. В. Клиническая психодиагностика личности. М.: Юрайт, 2024.
  28. Al-Attar Z. Autism spectrum disorders and terrorism: How different features of autism can contextualize vulnerability and resilience // The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology. 2020. Vol. 31. Iss. 6. https://doi.org/10.1080/14789949.2020.1812695
  29. Barreda-Angeles M., Serra-Blasco M., Trepat E., Pereda-Baños A., Pàmias M., Palao D., Goldberg X., Cardoner N. Development and experimental validation of a dataset of 360°-videos for facilitating school-based bullying prevention programs // Computers & Education. 2021. Vol. 161.
  30. Best A. Risk Factors Related to School Shootings. Boston, 2020.
  31. Borum R. Radicalization into Violent Extremism II: A Review of Conceptual Models and Empirical Research // Journal of Strategic Security. 2011. Vol. 4 (4). https://doi.org/10.5038/1944-0472.4.4.2
  32. Bushman B. J., Newman K., Calver S. L., Downey G., Dredze M., Gottfredson M., Jablonski N. G., Masten A. S., Morrill C., Neill D. B., Romer D., Webster D. W. Youth violence: What we know and what we need to know // American Psychologist. 2016. Vol. 71 (1). https://doi.org/10.1037/a0039687
  33. Cohen J. School safety and violence: Research and clinical understandings, trends, and improvement strategies // International Journal of Applied Psychoanalytic Studies. 2021. Vol. 18.
  34. Collins L. W., Landrum T. J., Sweigart C. A. Extreme School Violence and Students with Emotional and Behavioral Disorders: (How) Do They Intersect? // Education and Treatment Children. 2020. Vol. 43.
  35. Cowan R. G., Tedeschi P. J., Corbin M., Cole R. A mixed-methods analysis of averted mass violence in schools: Implications for professional school counselors // Psychology in the Schools. 2022. Vol. 59. Iss. 4. https://doi.org/10.1002/pits.22647
  36. Curran C. F., Fisher B. W., Viano S. L. Mass School Shootings and the Short-Run Impacts on Use of School Security Measures and Practices: National Evidence from the Columbine Tragedy // Journal of School Violence. 2020. Vol. 19. Iss. 1.
  37. Dowdell E. B., Freitas E., Owens A., Greenle M. M. School Shooters: Patterns of Adverse Childhood Experiences, Bullying, and Social Media // Journal of Pediatric Health Care. 2022. Vol. 36 (4). https://doi.org/10.1016/j.pedhc.2021.12.004
  38. Ebbrecht C. K. Systematic review: Risk factors and mechanisms of radicalization in lone-actor grievance-fueled violence // Nordic Psychology. 2022. Vol. 75 (2). https://doi.org/10.1080/19012276.2022.2074524
  39. Ferguson C. J. The school shooting / violent video game link: Causal relationship or moral panic? // Journal of Investigative Psychology and Offender Profiling. 2008. Vol. 5. Iss. 1-2.
  40. Fojtabai R., Riehm K. E., Adams L. B. Adolescents’ Concerns about School Violence or Shootings and Association with Depressive, Anxiety, and Panic Symptoms // JAMA Network Open. 2021. Vol. 4 (11).
  41. Gaias L. M., Lindstrom Johnson S., White R. M. B., Pettigrew J., Dumka L. Positive School Climate as a Moderator of Violence Exposure for Colombian Adolescents // American Journal of Community Psychology. 2019. Vol. 63 (1-2). https://doi.org/10.1002/ajcp.12300
  42. Ioannou M., Hammond L., Simpson O. A model for differentiating school shooters characteristics // Journal of Criminal Psychology. 2015. Vol. 5. Iss. 3.
  43. Langman P. Rampage school shooters: A typology // Aggression and Violent Behavior. 2009. Vol. 14. Iss. 1.
  44. Lankford A., Silva J. R. The timing of opportunities to prevent mass shootings: A study of mental health contacts, work and school problems, and firearms acquisition // International Review of Psychiatry. 2021. Vol. 6.
  45. Larkin R. W.Comprehending Columbine. Philadelphia: Temple University Press, 2009a.
  46. Larkin R. W. The Columbine Legacy: Rampage Shootings as Political Acts // American Behavioral Scientist. 2009b. Vol. 52. Iss. 9.
  47. Levin J., Madfis E. Mass Murder at School and Cumulative Strain. A Sequential Model // American Behavioral Scientist. 2009. Vol. 52.
  48. Lindberg N., Oksanen A., Sailas E., Kaltiala-Heino R. Adolescents expressing school massacre threats online: Something to be extremely worried about? // Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2012. Vol. 6. https://doi.org/10.1186/1753-2000-6-39
  49. Madfis E. In Search of Meaning: Are School Rampage Shootings Random and Senseless Violence? // The Journal of Psychology. 2016. Vol. 151 (1). http://dx.doi.org/10.1080/00223980.2016.1196161
  50. Markey P. M., Ivory J. D., Slotter E. B., Oliver M. B., Maglalang O. He does not look like video games made him do it: Racial stereotypes and school shootings // Psychology of Popular Media. 2020. Vol. 9 (4).
  51. Metzl J. M., Piemonte J., McKay T. Mental Illness, Mass Shootings, and the Future of Psychiatric Research into American Gun Violence // Harvard Review of Psychiatry. 2021. Vol. 29. Iss. 1.
  52. Averting Targeted School Violence: A U.S. Secret Service Analysis of Plots Against Schools / National Threat Assessment Center. U.S. Secret Service, Department of Homeland Security. Washington, 2021.
  53. Timm J., Aydin N. Culturally independent risk factors of school and campus rampages: An analysis of international case studies of educational institution violence // Aggression and Violent Behavior. 2020. Vol. 55.

Author information

Alla Anatolyevna Osipova

Dr

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Irina Stanislavovna Dyshlyuk

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: October 28, 2024.
  • Published: December 6, 2024.

Keywords

  • скулшутинг в общеобразовательной школе
  • учащихся старших классов
  • деструктивные проявления в детской и молодежной среде
  • феномен скулшутинга
  • психологические особенности школьников
  • school shooting in secondary schools
  • high school students
  • destructive manifestations in children and youth environment
  • phenomenon of school shooting
  • psychological characteristics of schoolchildren

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)