• Original research article
  • December 25, 2024
  • Open access

The inclusion of the ethnocultural heritage of the peoples of Russia in the educational process of modern schools for the formation of students' citizenship

Abstract

The purpose of this article is to consider various forms of inclusion of the ethnocultural heritage of the peoples of Russia in the educational process of secondary schools in order to form citizenship among students of middle and senior school age. In the article, the authors propose to expand the range of subjects of the educational process and forms of work with schoolchildren based on the ethno-cultural heritage. The scientific novelty consists in determining effective and currently relevant forms of work with schoolchildren to study and master the ethnocultural heritage of the peoples of Russia in the process of interaction with national cultural organizations, participation in historical and ethnographic expeditions, work in museums of educational organizations, etc. The proposed forms of work are based on the long-term experience of the Altai State Pedagogical University with schoolchildren and students of the Altai Territory. As a result of the research, it was determined that the ethnocultural heritage of the peoples of Russia is important for the educational process of modern schools. It is crucial in the transmission of traditional spiritual and moral values, the formation of positive interethnic relations and, in general, citizenship. The use of proven and methodically provided forms of work with ethno–cultural heritage will contribute, on the one hand, to the successful implementation of the tasks of educational organizations, on the other – to the preservation and transmission of heritage, the establishment of intergenerational communication.

References

  1. Айвазян А. А., Пелевина П. И. Гражданская культура молодежи: методологические основания и эмпирическое проявление // Стратегии развития социальных общностей, институтов и территорий: материалы IV международной научно-практической конференции (г. Екатеринбург, 23-24 апреля 2018 г.): в 2 т. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2018. Т. 1.
  2. Афанасьева А. Б. Этнокультурное образование как феномен культурного поля: монография. СПб.: ФГБОУВПО «СПГУТД», 2014.
  3. Бурдье П. Социология политики. М.: Socio-Logos, 1993.
  4. Вишневский Ю. Р., Дулина Н. В., Засыпкин В. П., Пронина Е. И., Широкалова Г. С. Культурное наследие: от «дедов» к «отцам» и «внукам» // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2023. № 2 (83).
  5. Вишневский Ю. Р., Нархов Д. Ю., Нархова Е. Н., Ярутина С. А. Культурная политика как фактор национальной безопасности // III Чтения памяти В. Т. Лисовского: сборник научных трудов / под ред. Т. К. Ростовской. М., 2020.
  6. Грибанова Н. С., Головченко Н. Н., Труевцева О. Н. Использование мультимедийных ресурсов в историко-просветительной работе музея образовательной организации: учебно-методическое пособие. Барнаул: АлтГПУ, 2022.
  7. Громов Г. Г. Методика этнографических экспедиций. М.: Изд-во Московского университета, 1966.
  8. Жукова А. В. Воспитание межэтнической толерантности подростков на основе совместной деятельности школы и национально-культурных объединений в условиях большого города: автореф. дисс. … к. пед. н. Грозный, 2018.
  9. Козырева П. М. Доверие и его ресурсы в современной России. М.: Институт социологии РАН, 2011.
  10. Куприянова И. В., Грибанова Н. С., Богочанова А. В. Этнографическое музееведение: формирование этнографических собраний России: учеб.-метод. пособие. Барнаул: АГИК, 2018.
  11. Ратникова Д. В., Макарова И. И. Исторический хакатон как тренинг soft skills школьников и педагогов-практиков // Интерактивные технологии обучения истории, обществознанию: теория и практика: коллективная монография. Орехово-Зуево, 2023.
  12. Современное российское студенчество: историческая память о Великой Отечественной войне и формирование патриотизма и гражданственности / под общ. ред. Ю. Р. Вишневского. Екатеринбург: УрФУ, 2011.
  13. Шелегина О. Н. Этнокультурное наследие белорусов в музеях Сибири: результаты и перспективы актуализации // Гуманитарные науки в Сибири. 2014. № 1.
  14. Щеглова Т. К., Гоппе А. А. Проект «Интерактивная карта народов Алтайского края»: информационные ресурсы в сохранении историко-культурного наследия // Ученые записки (Алтайская государственная академия культуры и искусств). 2020. № 1 (23).
  15. Щеглова Т. К., Грибанова Н. С., Люля Н. В. Этнографические исследования истории и культуры народов Алтайского края: учебное пособие / науч. ред. Т. К. Щеглова. Барнаул: АлтГПУ, 2019.

Funding

The publication was prepared with the financial support of the Ministry of Education of the Russian Federation as part of the implementation of the state assignment for the implementation of applied research on the topic "Interaction of Participants in Educational Relations in The Process of Forming Historical Memory and Citizenship of Schoolchildren" (state assignment No. 073-00014-24-06 dated 31.10.2024).

Author information

Natalya Viktorovna Lyulya

Altai State Pedagogical University, Barnaul

Natalja Svjatoslavna Gribanova

PhD

Altai State Pedagogical University, Barnaul

About this article

Publication history

  • Received: November 26, 2024.
  • Published: December 25, 2024.

Keywords

  • формирование гражданственности
  • этнокультурное наследие народов России
  • историко-этнографические экспедиции
  • национально-культурные организации
  • школьный музей
  • formation of citizenship
  • ethnocultural heritage of the peoples of Russia
  • historical and ethnographic expeditions
  • national cultural organizations
  • school museum

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)