Conceptual model of technology for developing an educational chatbot to support students’ practical training
Abstract
The aim of the study is to build a conceptual model of the technology for developing an educational chatbot in a messenger to support the practical training of students. The article considers the organizational aspects associated with the creation of a chatbot as a teacher’s assistant, with an emphasis on the methodological and technological elements of its design. The scientific novelty of the work lies in the description of the technology for developing a tool to support the practical training of students in the format of a chatbot in a messenger. The results of the study include a description of the stages of developing an educational chatbot, the use of the functionality of generative neural networks at all stages of its creation, as well as examples of prompts designed to customize chatbots for the purpose of addressing responses to student requests. The article also presents demonstration examples of dialogical interaction with the bot by students of the Linguistics program, the Methodology of Teaching Russian as a Foreign Language profile, in 2nd, 3rd and 4th years. A conclusion was made about the feasibility of implementing the technology of engaging the teacher’s AI assistant “Digital Consultant Trainee” for information support of students during their educational and industrial practice in a specialized organization.
References
- Гречихин С. С. Дистанционное обучение с помощью образовательных чат-ботов в современных мессенджерах // Балтийский гуманитарный журнал. 2020. Т. 9. № 3 (32).
- Елсакова Р. З. Персонализация электронного обучения студентов вуза на основе искусственного интеллекта: современное состояние проблемы // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2023. № 1 5 (4). https://doi.org/10.14529/ped230407
- Есина Л. С. Внедрение чат-ботов в преподавание и изучение иностранных языков // Мир науки, культуры, образования. 2024. № 2 (105). https://doi.org/10.24412/1991-5497-2024-2105-201-204
- Куликова Н. Ю., Данильчук Е. В., Малова А. И. Обучение информатике в образовательных онлайн-сообществах школьников с использованием чат-ботов // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2022. № 9 (172).
- Минязова Е. Р. Применение технологии искусственного интеллекта в персонализированном обучении иностранному языку // Проблемы современного образования. 2023. № 6. https://doi.org/10.31862/2218-8711-2023-6-212-223
- Мирзоев М. С., Нижников А. И. Методика обучения основам искусственного интеллекта в школьном курсе информатики // Чебышевский сборник. 2023. Т. 24. № 1 (87). https://doi.org/10.22405/2226-8383-2023-24-1-276-293
- Плащевая Е. В., Забелин Д. А., Ланина С. Ю. Диалоговый чат-бот ChatGPT в образовании: проблемы и возможности // Преподаватель ХХI век. 2023. № 4-1. https://doi.org/10.31862/2073-9613-2023-4-94-102.
- Раицкая Л. К., Ламбовска М. Р. Перспективы применения ChatGPT для высшего образования: обзор международных исследований // Интеграция образования. 2024. № 8-1. https://doi.org/10.15507/1991-9468.114.028.202401.010-021
- Суздалева Г. Р., Соснина П. О. Чат-бот как инструмент цифровизации в высшем образовании // Вестник Академии знаний. 2024. № 5 (64).
- Сысоев П. В., Филатов Е. М., Сорокин Д. О. Чат-боты и голосовые помощники в развитии иноязычных речевых умений обучающихся // Язык и культура. 2023. № 63. https://doi.org/10.17223/19996195/63/14
- Тихонова Н. В., Ильдуганова Г. М. «Меня пугает то, с какой скоростью развивается искусственный интеллект»: восприятие студентами искусственного интеллекта в обучении иностранным языкам // Высшее образование в России. 2024. Т. 33. № 4. https://doi.org/10.31992/0869-3617-2024-33-4-63-83
- Чернов В. А., Фатихов Д. Р., Рамазанов А. Д., Гареева Г. А. Автоматизация процесса информирования участников учебного процесса на основе Telegram // International Journal of Advanced Studies. 2023. Т. 13. № 4. https://doi.org/10.12731/2227-930X-2023-13-4-22-36
- Шумилина М. А., Коробко А. В. Разработка чат-бота на языке программирования Python в мессенджере «Telegram» // Научные известия. 2022. № 28.
- Akpan I. J., Kobara Y. M., Owolabi J., Akpan A. A., Offodile O. F. Conversational and generative artificial intelligence and human-chatbot interaction in education and research // International Transactions in Operational Research. 2025. Vol. 32. No. 3.
- Kim H. S., Cha Y., Kim N. Y. Effects of AI chatbots on EFL students’ communication skills // Korean Journal of English Language and Linguistics. 2021. Vol. 21.
- Kooli C. Chatbots in Education and Research: A Critical Examination of Ethical Implications and Solutions // Sustainability. 2023. Vol. 15. No. 7. https://doi.org/10.3390/s u15075614
- Lee D., Son T., Yeo S. Impacts of interacting with an AI chatbot on preservice teachers’ responsive teaching skills in math education // Journal of Computer Assisted Learning. 2025. Vol. 41. No. 1.
- Perkins M., Roe J., Postma D., McGaughran J., Hickerson D. Detection of GPT-4 generated text in higher education: Combining academic judgment and software to identify generative AI tool misuse // Journal of Academic Ethics. 2023. No. 22. https://doi.org/10.1007/s10805-023-09492-6
- Tyutyunnik S. I., Markova I. V., Bagramova N. V., Kudryavtseva N. F., Panteleeva L. V. Using chat bots when teaching a foreign language as an important condition for improving the quality of foreign language training of future specialists in the field of informatization of education // Perspectives of Science and Education. 2022. No. 4 (58). https://doi.org/10.32744/pse.2022.4.36
- Winkler R., Söllner M. Unleashing the potential of chatbots in education: A state-of-the-art analysis // Academy of Management Proceedings. 2018. No. 1. https://doi.org/10.5465/AMBPP.2018.15903abstract
Author information
About this article
Publication history
- Received: January 14, 2025.
- Published: February 27, 2025.
Keywords
- генеративный искусственный интеллект
- образовательный чат-бот в мессенджере
- технология разработки чат-бота для педагогов
- использование промтов для настройки чат-бота
- персонализированное обучение с чат-ботом
- generative artificial intelligence
- educational chatbot in a messenger
- technology for developing a chatbot for teachers
- using prompts to customize a chatbot
- personalized learning with an chatbot
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC