• Original research article
  • April 16, 2024
  • Open access

Home experiment as a means of enhancing pupils’ cognitive activity in studying the comprehensive school physics course

Abstract

The modern personality-oriented education process, aimed at developing pupils morally and intellectually, is effectively implemented within the framework of problem-based learning. In the case of teaching the comprehensive school physics course, pupils’ enhanced cognitive activity should be organized considering the fundamental scientific method of physics – the experimental method. The research aims to justify the necessity of constructing didactic materials for conducting home experiments as an element of the practical implementation system of problem-based learning in the comprehensive school physics course. The scientific novelty of the research lies in proposing to elevate the status of the didactic technique of enhancing pupils’ cognitive activity, namely “home experimentation”, by incorporating relevant didactic material into the basic general education program of the subject “Physics” (basic level). As a result, changes were made to the basic general education program of the subject “Physics” (basic level), and its new version was published (Андрюшечкин С. М. Программа основного общего образования предмета «Физика» (базовый уровень). Изд-е 2-е, перераб. и доп. М., 2024).

References

  1. Актуальные проблемы методологии педагогических и психологических исследований в образовании: коллективная монография / под ред. Е. В. Лопановой. Омск, 2022.
  2. Андрюшечкин С. М. Дидактический комплекс проблемного обучения: теория, модель, практическая реализация: монография. М., 2018.
  3. Андрюшечкин С. М. Изучение влияния характера дидактических средств на развитие диалектического мышления учащихся // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2023. Т. 17. № 1.
  4. Андрюшечкин С. М. Исследование эффективности применения эмпирического метода «опытно-инновационная работа» // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2021. Т. 15. № 2.
  5. Бунеев Р. Н. Образовательная система нового поколения. Теория и практика: монография. М., 2009.
  6. Дементьева Е. С. Домашние физические эксперименты // Физика в школе. 2010. № 2.
  7. Долгая О. Е., Тагунова И. А. Домашняя работа в школе: опыт разных стран // Школьные технологии. 2022. № 2.
  8. Капица П. Л. Эксперимент. Теория. Практика: статьи и выступления. М., 1987.
  9. Касавин И. Т. Проблема как форма знания // Эпистемология и философия науки. 2009. Т. 22. № 4.
  10. Лебедева О. В. Учебно-исследовательская деятельность при обучении физике в школе: проектирование и организация: монография. Н. Новгород, 2018.
  11. Новиков А. М. Методология образования. Изд-е 2-е. М., 2006.
  12. Новиков Д. А. Статистические методы в педагогических исследованиях (типовые случаи). М., 2004.
  13. Объедков Е. С., Поваляев О. А. Физическая микролаборатория. М., 2001.
  14. Сауров Ю. А. Построение постнеклассической методики обучения физике: методологический и методический синтез: монография. Киров, 2022.
  15. Труды высочайше учреждённой комиссии по вопросу об улучшениях в средней общеобразовательной школе. СПб., 1900. Вып. I. Журналы комиссии.
  16. Харламенко И. В. Активизация образовательного процесса за счёт применения активных и интерактивных методов обучения // Языковой дискурс в социальной практике: сборник науч. тр. междунар. науч.-практ. конф. Тверь, 2017.
  17. Элементарный учебник физики: уч. пособие: в 3-х т. М., 2022. Т. 1. Механика. Теплота. Молекулярная физика / под ред. Г. С. Ландсберга.

Author information

Sergey Mikhailovich Andryushechkin

PhD

Omsk Humanitarian Academy

About this article

Publication history

  • Received: March 1, 2024.
  • Published: April 16, 2024.

Keywords

  • активизация познавательной деятельности
  • проблемное обучение физике
  • дидактический комплекс по физике
  • домашний эксперимент в школьном курсе физики
  • enhancement of cognitive activity
  • problem-based physics learning
  • didactic complex for physics
  • home experiment in the school physics course

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)