• Original research article
  • April 19, 2024
  • Open access

Practices of television media education of family values in China

Abstract

The aim of the research is to summarize the Chinese experience in popularizing family values through media education to study the possibility of extrapolating the ideas, content and structure of Chinese television media in domestic conditions. The paper presents an analysis of Chinese television programs aimed at mainstreaming family values. The content of Chinese television programs on family topics is described and typologized according to the relayed value categories of parenthood, kinship, marriage, neighborhood and joint households presented in the studies. The scientific novelty of the paper lies in the fact that it is the first to specify the content of media education of family values based on Chinese television programs about the family. The sociocultural specifics and dominant family values of Chinese television programs are determined. As a result, it was revealed that the largest number of programs on central and regional television channels, as well as the main Internet broadcasting channels, are aimed at developing the values of parenthood, kinship and marriage among the viewing audience, which is due to the social order of society and the state policy of the PRC. Family-oriented television content provides relatively controlled socialization of members of society through familiarization with the values of family life in modern sociocultural conditions of China, determined by the increasing importance of large families, filial piety, responsible parenthood, marital relationships and personal development in the family.

References

  1. Абрамов А. П., Лю Ц. Современные и традиционные семейные ценности межпоколенного взаимодействия в России и Китае // Социологические исследования. 2022. № 2.
  2. Бегалинов А. С. Социально-философский анализ медиавоспитания: автореф. дисс. … к. филос. н. Красноярск, 2015.
  3. Ван Е. Новая демографическая политика трехдетности в Китае // ДЕМИС. Демографические исследования. 2023. № 3.
  4. Евдокимова Е. В., Серикова Д. С. Сайт как площадка для реализации медиаобразовательных проектов, популяризирующих семейные ценности (на примере сайта благотворительного фонда «Солнечный город») // Современное состояние медиаобразования в России в контексте мировых тенденций: материалы II международной научной конференции. Таганрог, 2020.
  5. Концепция воспитания человека в Российской Федерации. Проект / под ред. чл.-корр. РАО В. И. Слободчикова. 2022. https://ost101.narod.ru/2022_Doktrina_4izd.pdf
  6. Крылова Е. Л. Формирование патриотического сознания студентов вузов средствами медиавоспитания: автореф. дисс. … к. пед. н. Самара, 2019.
  7. Максимова Г. П. Модернизация воспитания в высшей школе на основе интеграции педагогики и искусства в медиасреде: автореф. дисс. … д. пед. н. Ростов н/Д, 2007.
  8. Мануйлов Ю. С. Средовой подход в воспитании. М. – Н. Новгород: Изд-во Волго-Вятской академии государственной службы, 2002.
  9. Сосновская Н. И. Педагогическое понимание концепта «семейные ценности» (на примере России и Китая) // Современные проблемы науки и образования. 2024. № 1.
  10. Федоров А. В. Медиаобразование: история, теория и методика. Ростов н/Д: Изд-во ЦВВР, 2001.
  11. 柯文. 传承中国式家庭价值观 // 人民日报. 2016. № 13 (Кэ Вэнь. Наследование китайских семейных ценностей // Жэньминь жибао. 2016. № 13).
  12. 何攀文. 文化类综艺节目的思想政治教育价值研究: 硕士学位论. 重庆文, 2022 (Хэ Паньвэн. Исследование идейно-политического воспитательного значения развлекательных шоу о культуре: дисс. … маг. полит. н. Чунцин, 2022).
  13. 徐圣杰. 电视综艺节目中的青少年教育——兼评湖南卫视《少年说》 // 教育艺术. 2019. № 12 (Сюй Шэнцзе. Воспитание молодежи в телешоу. Комментарии к передаче «Говорит молодежь» спутникового телевидения провинции Хунань // Искусство воспитания. 2019. № 12).
  14. 裴斐斐. 论“清流综艺”与高校思想政治教育的融合 // 吕梁学院学报. 2020. № 4 (Пей Фейфей. Об интеграции «нравственных шоу» и идейно-политического воспитания в колледжах и университетах // Журнал Лулянского университета. 2020. № 4).
  15. 张科. 文化综艺节目思想政治教育功能探析——以《经典咏流传》为例 // 中学政治教学参考. 2018. № 36 (Чжан Кэ. Анализ идейно-политической воспитательной функции культурных программ на примере «Сказания о классике» // Политика в школе. Учебные материалы. 2018. № 36).
  16. 胡美如. 改革开放40年电视综艺节目对开展青少年校外教育活动的启示 // 河北青年管理干部学院学报. 2019. № 2 (Ху Мейжу. Телевизионные эстрадные программы в развитии внеклассной образовательной деятельности молодежи в период политики реформ и открытости // Журнал Академии управления молодых кадров провинции Хубэй. 2019. № 2).
  17. 马梦迪. 亲子教育类综艺节目的创新性表达——以《亲爱的小课桌》为例 // 今传媒 (学术版) 2021. № 12 (Ма Мэнди. Инновационное значение развлекательных шоу для родителей и детей на примере «Любимого письменного столика» // Сегодняшние СМИ (научное издание). 2021. № 12).

Author information

Nadezhda Igorevna Sosnovskaya

Krasnoyarsk State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: March 7, 2024.
  • Published: April 19, 2024.

Keywords

  • популяризация семейных ценностей
  • медиавоспитание
  • семейно-ориентированный телевизионный контент
  • китайский телевизионный медиаконтент
  • ценностные категории семьи
  • popularization of family values
  • media education
  • family-oriented television content
  • Chinese television media content
  • family value categories

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)